|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۹
کد خبر: ۱۶۸۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹
در شش ماه نخست سال 2017 میلادی، هشتاد و پنج هزار پناهجو و مهاجر غیرقانونی وارد خاک ایتالیا شدند.
 در شش ماه نخست سال 2017 میلادی، هشتاد و پنج هزار پناهجو و مهاجر غیرقانونی وارد خاک ایتالیا شدند.

به نقل از آژانس 'فرونتکس' نهاد نظارت بر مرزهای اتحادیه اروپا ، شمار پناهجویانی که در ماه ژوئن وارد خاک ایتالیا شدند با 8 درصد افزایش نسبت به ماه می، به حدود 25 هزار تن رسید و در مجموع شمار آنها از آغاز سال جاری میلادی و در عرض شش ماه به 85 هزار مهاجر رسیده است که 21 درصد بیش از مدت مشابه در سال 2016 است.

در میان پناهجویانی که از طریق مدیترانه مرکزی در ماه ژوئن وارد ایتالیا شده اند، اتباع نیجریه و گینه بیشترین درصد آنها را تشکیل می دهند. در شش ماه نخست سال 2017 نیز اتباع نیجریه بالاترین شمار مهاجران بوده و به دنبال آن اتباع بنگلادش، گینه و ساحل عاج قرار دارند.

اتباع بنگلادش برای رسیدن به اروپا مسیر متفاوتی را طی می کنند. در بنگلادش آژانس هایی وجود دارند که روادید لیبی را می فروشند، و این مهاجران با خرید روادید به لیبی پرواز کرده و از آنجا بطور غیر قانونی راهی ایتالیا و اروپا می شوند. در حالی که پناهجویان نیجریه ای، گینه ای و ساحل عاج از طریق صحرا و راه زمینی راهی لیبی می شوند.

سران کشورهای ایتالیا، فرانسه و آلمان روز گذشته در نشستی سه جانبه در شهر 'تریئسته' در شمال ایتالیا درباره بحران پناهجویان دیدار و بر مواضع خود در رابطه با حل این بحران تاکید کردند.

'پائولو جنتیلونی' نخست وزیر ایتالیا، در این نشست با اشاره به سیاست های مربوط به امور پناهجویان گفت: در این خصوص پیشرفت هایی شده است اما هنوز کافی نیست. ایتالیا سهم خود را در رابطه با امدادرسانی و پذیرش پناهجویان ایفا کرده و خواهد کرد اما همزمان به مبارزه برای اینکه سیاست های مربوط به امور پناهجویان تنها به چند کشور واگذار نشود بلکه در سراسر اتحادیه اروپا به اشتراک گذاشته شود، ادامه می دهد.

بحران پناهجویان همچنان ادامه دارد و دریای مدیترانه نیز تبدیل به خطرناک ترین و مرگبار ترین مسیر مهاجرت ها تبدیل شده است. هر روز در مدیترانه امدادرسانان ایتالیایی و اروپایی به کمک پناهجویان سرگردان که با شناورهای فرسوده راهی سفری پرمخاطره می شوند، می شتابند، اما همیشه موفق به نجات جان آنان نمی شوند.

ایتالیا در صدد متقاعد ساختن سایر کشورهای اروپایی برای کمک به حل این بحران و پذیرش پناهجویان است تا سنگینی آن تنها بر دوش این کشور نباشد .

«ناتاشا برتود» سخنگوی کمیسیون اروپا در امور پناهجویان چندی پیش در پی تهدید ایتالیا مبنی بر بستن بنادر خود به روی پناهجویان گفت: پیام ما روشن است قبل از هرچیز آماده افزایش حمایت‌ها از ایتالیا، بخصوص کمک‌های مالی هستیم، دوم اینکه دولت‌ها را وادار به عمل به تعهداتشان برای 2 برابر کردن تلاش‌ها در مسیر مدیترانه مرکزی می‌کنیم و سوم از ایتالیا برای همکاری منطقه‌ای در ورود پناهجویان حمایت می‌کنیم.

وی افزود: ایتالیا حق دارد اوضاع در مدیترانه مرکزی بسیار دشوار است. کمیسیون اروپا نگرانی‌های ایتالیا را درک می‌کند و در صورتی که در سیاست‌های ورود پناهجویان تغییری ایجاد شود، ابتدا باید در این خصوص با کشورهای عضو بحث و بطور مناسب آن را به سازمان‌های غیر دولتی که کشتی دارند اعلام کرد.

ایتالیا در پی تشدید بحران پناهجویان بطور رسمی کمیسیون اروپا را تهدید به بستن بنادر خود به روی کشتی‌های غیر ایتالیایی که پناهجویان را در مدیترانه نجات می‌دهند، کرد. نجات و پذیرش پناهجویان نمی‌تواند از هم جدا باشند، بنابراین کمک اروپا نباید محدود به عملیات امداد در دریا باشد.

ایتالیا اعلام کرد، اوضاع پناهجویان در این کشور بسیار وخیم است و اروپا نمی‌‌‌‌تواند بی تفاوت باشد. در غیر این صورت بنادر خود را به روی کشتی‌های امدادی غیر ایتالیایی حامل پناهجویان می‌بندد و به آنها اجازه ورود به خاک کشورش را نمی‌دهد. البته ایتالیا به نجات جان پناهجویان همانند گذشته ادامه می‌دهد ولی دیگر نمی‌تواند تمام پناهجویان را بپذیرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین