|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۱۶۸۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم ضمن تبریک پیروزی بزرگ آزادی موصل از دست تروریست های داعش، به مردم و مسئولان و رهبران عراقی، در پاسخ به این سوال که پیروز اصلی آزادی موصل چه کسانی هستند، گفت: پیروز اصلی در آزادی موصل همه مردم و رهبران سیاسی و دینی عراق هستند.
 حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم ضمن تبریک پیروزی بزرگ آزادی موصل از دست تروریست های داعش، به مردم و مسئولان و رهبران عراقی، در پاسخ به این سوال که پیروز اصلی آزادی موصل چه کسانی هستند، گفت: پیروز اصلی در آزادی موصل همه مردم و رهبران سیاسی و دینی عراق هستند.

مهم ترین عوامل پیروی مردم عراق

وی عناصر مهم در پیروزی مردم عراق را عواملی چون وحدت همه عراقی‌ها از جمله شیعه، سنی، کرد، ترکمن و.. در قالب حشد الشعبی و نیروهای مردمی ، نیروهای مسلح و پلیس عراق، نقش مرجعیت دینی بویژه نقش آیت الله سیستانی و فتوای تاریخی ایشان، نقش حیدرالعبادی نخست وزیر عراق به عنوان فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق و حمایت های مردمی در داخل عراق، برشمرد.

ریشه کنی داعش نیازمند کار فرهنگی و اجتماعی است

امیرعبداللهیان درباره سرنوشت داعش پس از آزادی موصل به عنوان پایگاه اصلی این گروهک گفت: از آنجایی که بخشی از تفکر داعش به وهابیت برمی گردد و انگیزه های جدی وجود دارد که کنشگران و بازیگرانی خارجی از تروریسم، استفاده ابزاری کنند، براساس شواهد و قرائن به نظر می رسد که داعش به سمت مناطقی در افغانستان، مناطقی در جنوب یمن و مناطقی در لیبی برود.در عین حال هسته های پراکنده ای از داعش در عراق، سوریه و منطقه باقی خواهد ماند که این امر نیازمند کار فرهنگی و اجتماعی و برنامه ریزی های فراتر از اقدامات عملیاتی و نظامی است.

پیوند عمیق میان ایران و عراق

وی درباره آینده روابط ایران و عراق بویژه با توجه به حمایت بی دریغ ایران از عراق در جنگ علیه داعش گفت: با توجه به حمایت همه جانبه ایران از عراق، تاکید مقام معظم رهبری بر مورود توجه قرار گرفتن همه مردم عراق صرف نظر از قومیت ها، در این شرایط بحرانی، با توجه به مشترکات متعدد جغرافیایی ، تاریخی و فرهنگی میان ایران و عراق و حضور بهترین سرداران سپاه و ارتش ایران در قالب مدافعان حرم در عراق و سوریه و شهادت بهترین جوانان ایرانی مدافع حرم در عراق و سوریه و درآمیختن خون مدافعان عراقی و ایرانی در دفاع از حرم، وطن و عتبات عالیات، امنیت ایران و عراق، پیوند عمیقی میان دو کشور برای قرن های آینده می تواند ایجاد شود.

دشمنان به دنبال تجزیه کشورهای اسلامی هستند

امیرعبداللهیان درباره موضع ایران در قبال همه پرسی استقلال کردهای عراق بویژه در شرایط کنونی گفت: یک توطئه جدی خارجی با محوریت آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال های اخیر جهان اسلام را تهدید می‌کند و آن توطئه این است که رژیم صهیونیستی و برخی متحدان آن به دنبال تجزیه کشورهای اسلامی مانند سودان هستند.آنها حتی می خواهند سودان به 4 کشور مستقل تجزیه شود. دشمان اگر بتوانند عراق، سوریه، لبنان، عربستان، ایران، مصر و ترکیه را تجزیه می کنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : اگر در این مسیر ادامه وضعیت بدهد بی تردید با نقشه دشمنان منطقه تجزیه خواهد شد. من به ایشان گفتم این خطر، بسیاری بزرگی برای منطقه است.

امیر عبداللهیان گفت: ممکن است برخی تصور کنند ایران، تجزیه عربستان را یک فرصت برای خودش بداند، این در حالی است که ما علیرغم رقابت ها و رفتارهای شتابزده عربستان، در نگاه راهبردی بر این باور هستیم که تمامیت ارضی عربستان سعودی، عراق، سوریه و کلیه کشورهای منطقه و جهان اسلام باید حفظ شود و نباید حادثه تجزیه سودان در لیبی یا یمن تکرار شود. زیرا این امر به ضرر جهان اسلام و یک خطر جدی است که همه مراجع دینی و سیاسی در منطقه باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

تجزیه عراق عامل جدی برای ضرر به رهبران عراق است

وی در ادامه با اوضاع عراق گفت: دوستان، متحدان و برادران ما در کردستان عراق، باید با درک عمیق تر نسبت به این موضوع، تحلیل کنند و تصمیم بگیرند. ما آنچه می گوییم برای عزت عراق و آقای مسعود بارزانی و برادران کُرد ما در عراق است که تجزیه عراق، یک عامل جدی برای ضرر به رهبران عراق از جمله رهبران کردها در آن کشور است و حفظ اقتدار رهبران اقلیم کردستان عراق و همه رهبران سیاسی و دینی در عراق به یکپارچگی، وحدت ملی و حفظ تمامیت ارضی آن کشور و مصون ماندن از توطئه های بیگانگانی بستگی دارد که در ورای این ماجرا حضور دارند.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: هر اقدامی که نتیجه آن، تقویت روند تجزیه عراق باشد اقدام خطرناکی برای کلیه رهبران عراق است.

حاکمیت عربستان با بحران جدی مواجه است

معاون سابق وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات در حاکمیت عربستان گفت: به عنوان کسی که از بیرون تحولات را می بیند بر این باورم مشاهده این اقدامات نشان دهنده آن است که این تغییرات و اقدامات کم سابقه نشان می دهد در درون حاکمیت عربستان سعودی بحران جدی وجود دارد و ملک سلمان تلاش می کند برای فائق آمدن بر بحران، چنین اقداماتی را انجام می دهد.

حسین امیر عبداللهیان افزود: اخبار حاکی از آن است که هر روز بر ناراضیان درون خاندان حاکم به دلیل این تصمیمات افزوده می شود، اخبار و برخی اطلاعات حاکی از آن است که طولانی و فرسایشی شدن جنگ در یمن و ناکامی عربستان در دستیابی به هر گونه نتیجه ای از آن پس از بیش از دو سال جنگ در آن کشور، روز به روز نارضایتی های درون خاندان حاکم را افزایش می دهد.

وی درباره آینده تحولات و تأثیر آن بر سیاست های منطقه ای عربستان و گفت: پیش بینی اینکه آیا ما در آینده نزدیک در عرصه حکومت شاهد جانشینی محمد بن سلمان به جای پدرش در کرسی قدرت عربستان خواهیم بود امر دشواری نیست. اما در عین حال، هر احتمال و سناریویی در آینده عربستان سعودی رخ بدهد. ما امیدواریم مقامات عربستان بهترین تصمیم را بگیرند و نقش غیرسازنده شان در قبال تحولات منطقه را متحول کنند تا این کشور در منطقه نقش سازنده ای ایفا کند. این تحول، به نفع عربستان، منطقه و جهان اسلام است.

از پایان چند دستگی و اختلاف میان کشورهای حوزه خلیج فارس حمایت می کنیم

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تنش در روابط قطر و کشورهای عربی گفت: بحران در شورای همکاری خلیج فارس امر جدیدی نیست. ما پایان اختلافات و چند دستگی ها بین کشورهای منطقه و همسایگان ما در حوزه خلیج فارس حمایت می کنیم. بلکه ایران، یکی از کشورهایی است که همواره پیشنهادهایی در قالب (6+2) یا (6+3) در مقاطع مختلف مطرح کرده است که در همه مقوله های اقتصادی، بازرگانی و امنیتی، ایران، عراق و یمن به همراه شش کشور عضو شورای همکاری بدون دخالت خارجی با همدیگر همکاری نموده و رویه واحدی را اتخاذ کنند.

وی درباره دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درباره منطقه خاورمیانه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت: در منطقه ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک خلیج فارس، اهل منطقه باید درباره آن تصمیم بگیرند نه بیگانگان. از این رو، ایران هم روابط منطقی و وزینی را با قطر ادامه خواهد داد و هم ما همه تلاش های خودمان را برای تنظیم روابط با همه کشورهای منطقه دنبال می کنیم.

ایران روابط دیپلماتیک خود را با عربستان قطع نکرد

امیر عبداللهیان تصریح کرد: بار دیگر تأکید می کنم این ما نبودیم که رابطه دیپلماتیک خودمان با عربستان سعودی قطع کردیم. بلکه این عربستان سعودی بود که در یک اقدام نسنجیده، شتابزده و غیرطبیعی رابطه دیپلماتیک خودش با ایران را قطع کرد. این در حالی است که می توانست گزینه های دیگری را انتخاب کند مثلا کاهش سطح روابط خودش را در اعتراض به حادثه غیر تعمدی که برای سفارتشان پیش آمد دنبال کند.

وی با اشاره به حادثه منا گفت: ما در حادثه منا تحت فشار شدیدی بودیم که رابطه دیپلماتیک خودمان را با عربستان سعودی قطع کنیم. اما با وجود تلخی آن حادثه و بی تدبیری کارگزاران حج عربستان در حادثه منا، جمهوری اسلامی ایران، معقول عمل کرد و قطع روابط دیپلماتیک را در دستور کار خود قرار نداد. از این رو، همکاری، حسن همجواری و رعایت احترام متقابل در سایه این همکاری ها، همچنان سیاست اصولی و ثابت جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای همسایه از جمله شورای همکاری خلیج فارس است.

غربی ها اهداف خودشان را درسوریه دنبال می کنند

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تحولات سوریه گفت: آمریکایی ها و برخی از کشورهای غربی همچنان اهداف خودشان در سوریه را دنبال می کنند و در ملاقات های دیپلماتیک از تلاش برای تغییر بشار اسد صحبت می کنند. اگرچه آمریکایی ها اعلام می کنند اکنون اولویت اول ما، این مسأله نیست، اما واقعیت هایی که در روز زمین و در میز مذاکره اتفاق می افتد قابل توجه است.

امیرعبداللهیان افزود: در عرصه میدانی، مخالفان سوریه در بدترین وضعیت قرار دارند. دولت، ارتش و مردم سوریه در وضعیت خوب و مناسب قرار دارند، در مذاکرات نیز، مخالفان سوریه و گروههای مسلحی که تا دیروز با تروریست ها همراه بودند و هنوز هم ارتباطات تروریستی برخی از آنها همچنان برقرار است منطقی برای یک گفتگوی قابل قبول از خودشان ارائه نداده اند. اما در عین حال گروهها و افرادی هستند که تمایل دارند یک توافق سیاسی در سوریه به دست بیاید.

معاون سابق وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی ها اقدامات شتابزده و نسنجیده انجام ندهند آینده سوریه به سمت بهتر شدن پیش خواهد رفت. اما شواهدی که وجود دارد که چون مخالفان و گروههای مسلح در وضعیت ضعیفی قرار دارند به بهانه واهی کاربرد سلاح شیمیایی آمریکایی ها بخواهند اقدامات نظامی را انجام بدهند که نتیجه آن برقراری تعادل، میان دولت و ارتش با گروههای مخالف و مسلح و تروریستی است که به صورت آشکارا و پنهانی از سوی برخی کنشگران و بازیگران خارجی در سوریه مورد حمایت قرار می گیرند.

اظهارات امیرعبداللهیان درباره سیاست ترکیه درقبال سوریه

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در بخش دیگری از گفت و گو با شبکه خبری العالم گفت: دوستان ما در ترکیه در قبال سوریه دارند گام به گام سیاستهای واقع بینانه تری اتخاذ می کنند.

امیر عبداللهیان درباره ارزیابی نقش ترکیه در نشست اخیر آستانه افزود: بالاخره نفس حضور ترکیه در آستانه نشاندهنده آن است که ترکیه پذیرفته است که با روش سیاسی باید نسبت به حل بحران در سوریه کمک کند.

وی گفت : در عین حال من فکر می کنم هم نقش ایران و هم نقش روسیه در این مسیر بسیار مهم است. گاهی اوقات رفتارهای متناقض از برخی مقام های ترکیه همچنان در قبال سوریه مشاهده می شود و در روی زمین هم ممکن است برخی از این رفتارها ادامه داشته باشد. اما تصور می کنم روندی که در ارتباط با سوریه شروع شده، روند مثبتی است و این روند اگر توسط عاملی به نام آمریکا و بازیگری به نام آمریکا با تلاشهایش برای تغییر روند همراه نشود، می تواند در مسیر تقویت راه حل سیاسی، حتی ترکیه را در میز مذاکره به عنوان یک طرف کمک کننده مورد توجه قرار دهد.

خطای استراتژیک سعودی ها در حمله به یمن

امیرعبداللهیان درباره وضعیت یمن اظهار داشت: سعودیها در سالهای اخیر مرتکب دو اشتباه راهبردی در منطقه شدند؛ اشتباه اول آنها این بود که در حالی که یک موضوع داخلی میان مردم و حکومت بحرین وجود داشت، عربستان سعودی تانکهای خود را وارد بحرین کرد و این کشور را در عمل به اشغال نظامی خود درآورد.

وی گفت : این یک خطای استراتژیک بود. دستگیری شیخ علی سلمان، محاصره نظامی منزل آیت الله شیخ عیسی قاسم، تداوم دستگیری های گسترده مردم بحرین، وجود زندانهای فراوان در بحرین، بیکار کردن هزاران نفر از مردم عادی بحرین و اخراج آنها از شرکت ها و مراکز دولتی و حکومتی نشاندهنده آن است که یک بحران جدی همچنان در بحرین وجود دارد و حضور نظامی عربستان نتوانسته است کمکی به حل این مشکل کند.

وی افزود: خطای راهبردی دیگر عربستان، حمله نظامی به یمن بود. در حالی که دولت وقت یمن و گروههای معارض یمنی به نتایج بسیار خوبی برای تشکیل دولت وفاق ملی رسیده بودند. اما متاسفانه عربستان سعودی که فکر می کرد ممکن است منافعش تامین نشود، بازی را تغییر داد و نخست وزیر وقت یمن را وادار به استعفا کرد.

آینده یمن از آن تمام یمنی هاست

وی گفت : من فکر می کنم آینده یمن از آنِ تمام یمنی هاست و این یک شکست بسیار بزرگ برای عربستان سعودی است که علیرغم داشتن حمایت آمریکا، حمایت نظامی و حضور نظامی امارات و برخی از اتباع کشورهای عربی و غیرعربی و با گذشت بیش از دو سال نتیجه اقدامات نظامی عربستان این شد: اولا همچنان صنعا مقاومت می کند. ثانیا محاصره انسانی باعث کشتار هزاران زن و کودک یمنی شد.

عربستان برای پیروزی سه هفته ای در یمن برنامه ریزی کرده بود

به گزارش العالم، امیرعبداللهیان افزود : من فراموش نمیکنم که در هفته سومی که آقای عادل جبیر وزیر خارجه شده بود، در جده با ایشان گفتگویی داشتم. به ایشان گفتم آقای وزیر کمتر از 20 روز از عملیات نظامی شما در یمن می گذرد، یمن فقط راه حل سیاسی دارد و این تصمیم اشتباهی بود که اتخاذ شد. آقای عادل جبیر با غرور و تکبر گفتند که شما خواهید دید که ما در کمتر از سه هفته پیروز نظامی کامل در یمن خواهیم شد... اما اکنون ما وارد سومین سال تجاوز نظامی عربستان به یمن هستیم و امروز بزرگترین نگرانی عربستان این است که امنیت مرزهای زمینی عربستان که مورد انتقام گیری برخی از قبایل و گروههای یمنی است، چگونه تامین شود؟.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین