|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۶۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
رئیس جمهور در برنامه‌های خود مدنظر داشته که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را احیاء کند، اما نحوه احیاء این سازمان، شرح وظایف آن و چگونگی عملکرد آن براساس اختیارات قانون اساسی و نظر رئیس‌جمهور است.
احیای «سازمان مدیریت و برنامه ریزی» آنقدر اهمیت داشت که،حسن روحانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری با رسانه ها از احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی که در دولت نهم منحل شد، خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، پس از انتخابات ریاست جمهوری ریاست جمهوری سال 84، فرهاد رهبر که در سالهای بعد ریاست دانشگاه تهران را بر عهده گرفت به ریاست این سازمان منصوب شد. دوران ریاست او بر این سازمان بسیار کوتاه بود، چرا که در آبانماه سال 85 امیر منصور برقعی جایگزین وی شد و در نهایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی بعد از شصت سال در تیر 86 منحل و به حیات آن خاتمه داده شد.

اندکی بعد از تشکیل دولت نهم سیاست های اقتصادی این دولت نشان از آن داشت که این سازمان که وظیفه نظارت بر اجرای برنامه های 5 ساله را برعهده دارد، مغایر تفکر و رفتارها و نیز عملکرد اقتصادی دولت وقت است و از این جهت مدتی بعد در آبان ۱۳۸۶ شعبات استاني سازمان برنامه به دستور رییس دولت وقت، از آن جدا و به استانداران سپرده شد.

بعد از انحلال سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، در نهاد رياست جمهوري دو معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي و معاونت سرمايه انساني و توسعه مديريت تشكيل شد كه اولي نقش و وظايف سازمان برنامه و بودجه سابق و دومي نقش سازمان امور اداري و استخدامي سابق را در دوران پس از سال 1386 ايفاء نمودند. در واقع با انحلال سازمان موضوع ادغام دو سازمان مذكور منتفي شد.

برنامه های 5 ساله که درواقع نقشه راه برای پبش برد اهداف سیاسی،اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور است، به نظر می رسد بعد از انحلال این سازمان در محاق قرار گرفته است. احیای این سازمان آنقدر مهم بود که رییس جمهور در اولین نشست خبری خود از احیای آن خبر داد.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تیرماه سال 78 با ادغام دو سازمان امور استخدامی و برنامه و بودجه ایجاد شده، البته سازمان برنامه و بودجه در سال 1327 تاسیس شده بود که به نوعی وظیفه نظارت بر برنامه ها را بر عهده داشت.

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس نهم و معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت هشتم در نامه ای خطاب به رییس دولت دهم از وی خواست که گروهی متخصص را تعیین کرده تا تصمیم چند ساله وی یعنی انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی را مورد بازنگری قرار دهند.

تاجگردون در پایان نامه تصریح کرد: «اگر غیر از این عمل کنید، گله ای نیست. دیگری خواهد آمد و گره گشایی خواهد کرد و شما از این فرصت طلایی در تاریخ امور اجرایی کشور بی نصیب خواهید شد».

مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در جلسه رسیدگی طرح یک فوریتی احیای این سازمان در آذرماه گذشته در مجلس گفته بود: «رئیس جمهور در برنامه‌های خود مدنظر داشته که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را احیاء کند، اما نحوه احیاء این سازمان، شرح وظایف آن و چگونگی عملکرد آن براساس اختیارات قانون اساسی و نظر رئیس‌جمهور طراحی می‌کنند و در جایی هم که نیاز به قانون وجود داشته باشد در قالب لایحه به مجلس ارائه شود».

 اکنون به نظر می رسد در احیای سازمان مدیریت برنامه ریزی باید چند نکته ضروری را در نظر داشت.

اول؛ از آنجایی که این سازمان وظیفه نظارت بر برنامه را بر عهده دارد،احیای ان می تواند بر روند اجرای بخشهایی از برنامه های چهارم و پنجم که بر زمین مانده نظارت و در نهایت به اجرای آنها منتج شود.

دوم، از آنجایی که امور استخدام در ارتباط مستقیم با بودجه کشور است و بر اساس برنامه کشور برای کوچک سازی دولت و نیز در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی، این سازمان بر این روند نظارت و آن را قانونمند می‌کند؛ چنانچه پیش از این نیز همین وظیفه را ایفا می کرد.
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین