|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۱۶۸۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
یک عده وام بانکی را می گیرند به امید اینکه آن را پس ندهند، لذا اگر بر این خط اعتباری نظارت نشود شرایط به این شکل خواهد بود که عده ای پول خود را در کارهای مافیایی و تجاری پرسود خرج می‌کنند. مطالبات مردم را نمی دهند و از این خط اعتباری برای مقاصد دیگر استفاده می‌کنند.
یک عضو شورای پول و اعتبار کارآمدی بیشتر بانک مرکزی، تعامل موثرتر بین بانک مرکزی و قوای سه‌گانه، اطلاع‌رسانی شفاف‌تر و صیانت از دارایی سپرده‌گذاران به ویژه سپرده‌گذاران خرد را اصلی‌ترین ملزومات حل مشکل موسسات اعتباری دانست.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بانک مرکزی کار شاق و سختی در خصوص موسسات مالی و اعتباری دارد و ما باید از اهتمام بانک مرکزی برای ساماندهی این موسسات تقدیر کنیم، چراکه هر چه دیرتر در این زمینه اقدام می شد تبعات منفی بیشتری داشت. ضمن اینکه بانک مرکزی برای حل این مشکل در حوزه هایی وارد شد که شاید تابو بود.

وی افزود: باید از بانک مرکزی تشکر کرد که درباره قرض الحسنه‌های وابسته به نهادهای نظامی و اطلاعاتی ورود کرد که آن‌ها هم تابع نظاماتی شوند و البته باید از نهادهای نظامی و امنیتی نیز قدردانی کرد که پذیرفتند در چارچوب نظم حاکم بر نظامات مالی و اقتصادی کشور فعالیت خود را انجام دهند.

نماینده مردم اردکان در مجلس یادآور شد:‌ وقتی موسسه مالی یا اعتباری ورشکسته می‌شود قانون پولی و بانکی دیگر بر آن حاکم نیست و حکم قاضی حاکم است. به این معنا که هیأت تسویه ای پیش بینی می‌شود و بر مبنای برآورد و شناسایی اموال خسارات مالباختگان جبران می‌شود. پس بخشی از این موضوع دست قوه قضاییه است که باید نسبت به آن اهتمام داشته باشد و بخش دیگر بر عهده بانک مرکزی است تا موسساتی که ورشکسته نیستند و می خواهند تابع ضوابط بشوند برای اینکه تشویق شوند خط اعتباری به آن‌ها بدهند و با این خط اعتباری ورود کنند.

تابش همچنین درباره وضعیت برخی بدهکاران بانکی نیز خاطرنشان کرد: یک عده وام بانکی را می گیرند به امید اینکه آن را پس ندهند، لذا اگر بر این خط اعتباری نظارت نشود شرایط به این شکل خواهد بود که عده ای پول خود را در کارهای مافیایی و تجاری پرسود خرج می‌کنند. مطالبات مردم را نمی دهند و از این خط اعتباری برای مقاصد دیگر استفاده می‌کنند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر ضروت چالاکی بیشتر بانک مرکزی و تعامل و هماهنگی بیشتر در آن، اضافه کرد:‌ وقتی دومینوی موسسات مالی و اعتباری شروع شد باید این موضوع در جلسه شورای عالی امنیت ملی مطرح می شد زیرا اگر در این زمینه خوب اقدام نشود یک بحران مالی و اقتصادی به بحران اجتماعی و بعد بحران امنیتی تبدیل می‌شود. علاوه بر اینکه حساب افرادی که از اهرم صندوق های قرض الحسنه برای تجارت های پرسود، پولشویی و مال اندوزی استفاده می‌کنند و اکنون هم مجازاتی متوجه آن‌ها هم نیست از موسسات خرد جدا شود.

وی کارآمدی بیشتر بانک مرکزی، تعامل موثرتر بین بانک مرکزی و قوای سه گانه‌، اطلاع رسانی شفاف تر و صیانت از دارایی سپرده گذاران به ویژه سپرده گذاران خرد را اصلی ترین ملزومات حل مشکل موسسات اعتباری عنوان و خاطرنشان کرد: متاسفانه علی رغم برخی قول ها اظهارات مردم حاکی از این است که همچنان در بر همان پاشنه سابق می چرخد البته ظاهرا هیئتی در بانک مرکزی متشکل از دبیرکل، قائم مقام، معاون حقوقی و معاون نظارتی بانک مرکزی تشکیل شده که ماموریت یافتند به فوریت این مسائل را مورد بررسی قرار دهند.

تابش در پایان گفت:‌ ما هم جمع بندی خود را از مجلس و مردم در جلسه شورای پول و اعتبار مطرح خواهیم کرد و البته از زحمات بانک مرکزی هم تقدیر می‌کنیم اما تاکید ما کارآمدی بیشتر بانک مرکزی و گره گشایی از کار مردم و صیانت از حقوق آن‌ها است و خط قرمزمان حفظ حقوق مردم خصوصا سپرده گذاران کوچک است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین