|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۱۶۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
سخنگوی وزارت خارجه حکم اخیر دادگاه کانادایی علیه ایران را خلاف موازین و اصل مصونیت‌ دولت‌ها عنوان کرد و گفت: این حکم از نظر ایران قابل قبول نیست. حق اعتراض برای ما وجود دارد و از طریق سیستم قضائی این موضوع را پیگیری می کنیم و چیزی نیست که در مورد آن سکوت کنیم.

  بهرام قاسمی در نشست مطبوعاتی خود آزادسازی موصل را تبریک گفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، سخنگوی وزارت خارجه در این نشست گفت: موفقیت عراق در مبارزه با تروریسم  و آزادسازی موصل را تبریک می‌گویم.

در مورد برجام نگرانی نداریم

بهرام قاسمی در پاسخ به این سوال که نظر شما در رابطه با صحبتهای آقای عراقچی مبنی بر اینکه  وزارت امور خارجه کشورمان نسبت به سیاست‌های آمریکا در قبال برجام نگران است، خاطر نشان کرد: از جلسه آقای عراقچی و صحبتهای ایشان گفتید که من بی اطلاع هستم. بعید می دانم  که ایشان نگرانی در مورد چیزی داشته باشند.

وی ادامه داد: ماخیلی نگران چیزی نیستیم و در رابطه با برجام قبلا صحبت کردیم. فکر میکنم خیلی جای توضیح نداشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: فکر می‌کنم ابعاد برجام و اینکه چه نوع توافقی است برهمه مشخص است. به نظر می‌رسید و امروز هم بیشتر به نظر میرسد که آقای ترامپ و هیئت حاکمه ایالات متحده آمریکا نمی توانند به تنهایی در نقض برجام و از بین بردن آن تلاش کنند.

وی ادامه داد: اقداماتی که در دوران هفته های اخیر اتفاق افتاده همین را نشان می دهد و به همین دلیل به جای برخورد با برجام آمریکا اقدامات سیاسی، روانی و اقتصادی خود را که اقدامات منفی و ضد ایرانی هستند را در لوایح دیگر متمرکز کرده است.

قاسمی ادامه داد: اقدامات دیگری هم در حال پیگیری است و علاقه مند هستند که از این طریق آثار مثبت برجام را خنثی کنند، چه از نظر مباحث تحریمی که مطرح می کنند و چه از نظر آثار روانی که می تواند بر موسسات مالی و بنگاه‌های اقتصادی، صنعتی و تجاری جهان بگذارد. آنها می خواهند از این طریق آثار مثبت و ثمربخشی که می توانست برجام در حوزه اقتصادی برای ایران داشته باشد را کمرنگ یا بی اثر کنند.

برای برخورد با هرگونه اقدام ناپسند و نابه‌جای آمریکا آماده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکیدکرد: در حوادث هفته های گذشته و اتفاقاتی که رخ داده ‌است علائم جدی و مثبتی وجود دارد که باید با تامل بیشتری با آن برخورد کرد و در رابطه با قضاوت در مورد آینده با صبر برخورد کرد و دید که آمریکا از چه روشها و سیاست‌هایی پیروی خواهد کرد. ما منتظر خواهیم ماند و قطعا همانطور که قبلا هم گفته شده است برای هرگونه اقدامی آمادگی لازم را داریم. خوشبختانه کشور امروز بیش از گذشته و سالیان قبل در حوزه های مختلف آمادگی لازم را برای برخورد با هرگونه اقدام ناپسند و نابه‌جا خواهد داشت.

روابط ایران با عراق تنگاتنگ و همه جانبه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه روابط ایران و عراق در دولت یازدهم به پایین‌ترین سطح خود رسیده است با رد اینگونه تحلیل‌ها تصریح کرد: روابط ایران با عراق تنگاتنگ و همه جانبه است.

وی با بیان اینکه چند روز پیش شاهد سفر آقای حیدر عبادی نخست وزیر عراق و همچنین عمار حکیم به تهران بودیم، افزود: هیأت‌های مختلفی بین دو کشور در زمینه‌های گوناگون در حال تبادل است و این روابط در جریان است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به کمک‌های مستشاری ایران به عراق جهت مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: ایران در زمینه ارائه کمک‌های مستشاری به این کشور حرف نخست را می‌زند.

افزایش درگیری‌ها در منطقه به نفع هیچ کس نیست

قاسمی همچنین در پاسخ به پرسشی در ارتباط با افزایش درگیری‌ها در قره‌ باغ اظهار کرد: افزایش درگیری‌ها در منطقه به نفع هیچ کس نیست. این تنش‌ها به نفع مردم آذربایجان و ارمنستان و کل منطقه نیست و گاهی احساس می‌شود که عناصری خارج از منطقه تلاش می‌کنند که در این اختلافات بدمند.

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: ما از افزایش این تنش‌ها متأثر هستیم و آن را غلط می‌دانیم و امیدواریم به سمت کاهش تنش‌ها حرکت کنیم و جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های خود را در این چارچوب انجام می‌دهد.

قاسمی تأکید کرد: مواضع ما در ارتباط با موضوع قره باغ روشن است و ما با هرگونه تنشی مخالف هستیم.

پرونده‌های دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی در لبنان همچنان مفتوح است

بهرام قاسمی همچنین در ارتباط با آخرین پیگیری‌های وزارت امور خارجه در مورد چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان اظهار کرد: پرونده‌های دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی در لبنان همچنان مفتوح می‌باشد،‌ پیگیری آن همچنان در دستور کار وزارت امور خارجه است و این پرونده باز است و فراموش نشده است.

سیاست داشتن تماس‌های لازم برای رفع سوء تفاهم‌های احتمالی بین کشورهای منطقه را دنبال می‌کنیم

قاسمی همچنین در ارتباط با بحران ایجاد شده در مورد روابط قطر با تعدادی از کشورهای عربی و نگاه ایران به این موضوع تصریح کرد: از همان ابتدا که این بحران ایجاد شد جمهوری اسلامی ایران با رایزنی‌های مختلف تلاش کرد که این تنش ها کاهش پیدا کند. چرا که ما افزایش تنش در منطقه را به نفع منطقه نمی‌دانیم. در حال حاضر این منطقه با مشکلاتی روبروست و بحران‌های جدید به نفع منطقه نیست.

وی ادامه داد: سیاست ما یک سیاست تعاملی و دعوت به آرامش است و ما سیاست داشتن تماس‌های لازم برای رفع سوء تفاهم‌های احتمالی بین کشورهای منطقه را دنبال می‌کنیم و با نگاهی مثبت در این چارچوب تلاش می‌کنیم.

مشکلی برای پرداخت پاداش تیم ملی فوتبال وجود ندارد

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که سرمربی تیم ملی فوتبال به تازگی در مصاحبه‌ای با یک رسانه پرتغالی اعلام کرده که به دلیل تحریم‌ها ایران نتوانسته پاداش صعود به جام جهانی را از فیفا دریافت کند، آیا وزارت امور خارجه در این ارتباط اقدامی انجام داده است؟ که بهرام قاسمی در پاسخ گفت: وزارت امور خارجه همواره تمام تلاش‌های خود را برای دادن سرویس‌های لازم به فدراسیون‌های ورزشی داشت است و اگر مواردی بوده آنها را پیگیری کرده است و اکنون نیز اگر مورد مشخصی باشد توسط وزارت امور خارجه دنبال می‌شود.

وی گفت: ولی فکر می‌کنم چنین مشکلی وجود ندارد.

بر حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق تأکید داریم

خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که قرار است طی روزهای آتی نمایندگانی از اقلیم کردستان عراق جهت رایزنی در مورد برگزاری رفراندوم در این منطقه به تهران سفر کنند. آیا ممکن است بعد از انجام این سفرها نظر ایران در ارتباط با برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق تغییر کند؟ تصریح کرد: موضع ایران در ارتباط با این موضوع تغییرناپذیر است. موضع ما اساسی و اصولی است. ما بر حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق تأکید داریم و این موضوع از نظر ما قابل مذاکره نیست.

قاسمی تصریح کرد: ما با دولت مرکزی و همچنین همه اقوام و قبایل عراق و همچنین عشایر این کشور ارتباط داریم، روابط خوبی با اکراد داشته و داریم و این روابط می‌تواند ادامه پیدا کند. اکنون آقای طالبانی در تهران هستند ولی همانطور که گفتم اصول سیاست خارجی ما در ارتباط با موضوع مورد اشاره ثابت است و تغییری نمی‌کند چرا که معتقدیم یکپارچگی در عراق و حفظ حاکمیت ملی در این کشور به نفع همه مردم عراق و همسایگان این کشور است.

وی افزود: هر اقدامی در چارچوب مورد اشاره در مقطع کنونی می‌تواند عراق را با هرج و مرج مواجه کند و ما بر حفظ یکپارچگی در عراق تأکید داریم.

ادعای اقدام به جاسوسی ایران در ‌آلمان قابل اعتنا نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با ادعاهای اخیر سازمان امنیت داخلی آلمان مبنی بر اینکه ایران اقدام به جاسوسی در ‌آلمان می‌کند، تصریح کرد: هر گزارشی که منتشر می‌شود الزاماً گزارش درستی نیست. روابط ما با آلمان روابط خوبی است. به تازگی وزیر امور خارجه کشورمان به آلمان سفر کرد و با تعدادی از مقامات این کشور رایزنی و گفت‌وگو کرد.

وی تصریح کرد: نگاه و تعامل ما با همه کشورها در چارچوب عدم مداخله دیگری در امور داخلی کشورها است و این یک سیاست مشخص است.

قاسمی افزود: در مورد صحت این گزارش تردید دارم و به نظرم ادعای نابجایی مطرح شده و قابل اعتنا نیست.

تلاش ما برداشتن هرگونه مانع در راه گسترش روابط ایران و تاجیکستان است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد روابط ایران و تاجیکستان در طی هفته‌های اخیر دچار فراز و نشیب‌هایی شده به نحوی که دولت تاجیکستان اقدام به بستن یک مرکز فرهنگی ایران در شهر خجند تاجیکستان کرده است، تصریح کرد: ایران و تاجیکستان دارای اشتراکات زیادی هستند و همواره تلاش ایران در راستای گسترش روابط و برداشتن گام‌هایی رو به جلو برای بسط تعاملات بین دو کشور بوده است.

وی با بیان این‌که گسترش روابط و تعاملات بین تهران و دوشنبه خواست دو کشور است، تصریح کرد: گاهی احساس می‌شود که عناصر ثالث یا کشورهای ثالث تلاش می‌کنند که این روابط را تحت تأثیر اقدامات منفی خود قرار دهند.

قاسمی ادامه داد: تلاش ما برداشتن هرگونه موانع در راه گسترش روابط دو کشور است و سعی می‌کنیم که برخی از مشکلات و سوء‌تفاهم‌های احتمالی که در دوشنبه ممکن است نسبت به تهران ایجاد شود، حل و فصل شود. امیدواریم این تلاش‌ها موثر باشد و دولت تاجیکستان نیز از برخی شبهات و تصورات نادرستی که به آنها از سوی عناصر ثالث القا می‌شود، دوری کند و ما به روابط مستحکمی بین دو کشور دست پیدا کنیم، موضوعی که خواست دو کشور است.

تیم‌های مقدماتی برای برگزاری حج اعزام شده‌اند

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شما چندی پیش در مصاحبه‌ای با ایسنا اعلام کردید، قرار است هیات کنسولی از سوی ایران در ایام حج در عربستان مستقر شود، تعداد این افراد مشخص شده است؟ گفت: ایران و عربستان در حال حاضر دارای روابط دیپلماتیکی نیستند. سال گذشته شهروندان ایرانی در مراسم حج شرکت نکردند ولی امسال تصمیم گرفته شده که شهروندان ایرانی به عربستان برای شرکت در این فریضه به عربستان سفر کنند. در همین چارچوب سازمان حج و زیارت با وزارت حج عربستان گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی را داشت و وارد مذاکره با آنها شد و شروط خاصی را ایران مطرح کرد. این شروط با طرف سعودی در میان گذاشته شد و دو طرف به تفاهم‌های لازم رسیدند.

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: تا این لحظه تصمیم بر اعزام حجاج ایرانی به عربستان است. مقدمات کار فراهم شده و تیم‌های مقدماتی اعزام شده‌اند.

قاسمی همچنین با اشاره به نیازهای مختلف حجاج در زمان شرکت در این فریضه افزود: یکی از این نیازها ارائه خدمات کنسولی به آنها است. در همین چارچوب رایزنی‌هایی بین سازمان حج و زیارت ایران و وزارت حج عربستان صورت گرفت و قرار شد که ده نفر از همکاران کنسولی ما در وزارت خارجه برای ارائه خدمات کنسولی به شهروندان ایرانی در زمان حج در چند شهر عربستان مستقر شوند.

نگاه‌ رسانه‌های روس به دیدار ترامپ و پوتین مثبت بود

خبرنگاری در مورد نظر ایران در ارتباط با مذاکرات اخیر بین رئیس‌جمهور روسیه و آمریکا در حاشیه نشست 20 از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که وی در پاسخ گفت: به طور معمول مذاکرات زیادی بین مقامات کشورها انجام می‌شود. در حاشیه اجلاس 20 اولین دیدار پوتین و ترامپ برگزار شد. نگاه رسانه‌های روسی به این دیدار مثبت بود.

وی با بیان این‌که نفس مذاکره می‌تواند همواره در جهان مثبت و قابل توجه باشد به شرطی که در محیطی شفاف صورت بگیرد و در راستای ایجاد صلح و امنیت جهانی باشد ادامه داد: باید منتظر بود تا اخبار بیش‌تری در مورد این دیدار به دست آید.

مانع و مشکلی برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با قطر و سایر همسایگان وجود ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که این وزارت‌خانه چه حمایت‌هایی از تجار ایرانی برای صادرات کالاهایشان انجام می‌دهد، با توجه به تحولات اخیری که در روابط قطر و تعدادی از کشورهای عربی صورت گرفته است تاکید کرد: روابط ما با همسایگان‌مان از جمله قطر مثل قبل در حوزه‌های مختلف روال عادی خود را طی می‌کند. اتفاق جدیدی در حوزه روابط تجاری ما با قطر صورت نگرفته است.

وی افزود: از گذشته شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی کشور با قطر همکاری می‌کردند و شاید علاقه‌مند هستند که این روابط را گسترش دهند. آنها این کار را از طریق کانال‌های معمول و شرکای خود انجام می‌دهند و اگر مشکلاتی نیز در این ارتباط به وجود بیاید حل آن از طریق مکانیزم‌های خاص و متداول آن قابل پیگیری است.

قاسمی تصریح کرد: مانع و مشکلی برای افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و سایر زمینه‌ها با قطر و سایر همسایگان وجود ندارد.

با رقابت تسلیحاتی در حوزه هسته‌ای به شدت مخالفیم

خبرنگار دیگری در این نشست در ارتباط با امضای معاهده منع سلاح‌های اتمی و استقبال ایران از امضای این معاهده و همچنین تاکید آن بر خلع سلاح اتمی در خاورمیانه پرسید که وی در پاسخ گفت: ما از نشستی که در این ارتباط برگزار شد و تفاهمی که امضا شد استقبال می‌کنیم.

وی با بیان این‌که همه باید برای ایجاد جهانی عاری از سلاح‌های اتمی و کشتار جمعی که جان انسان‌ها را تهدید می‌کند تلاش کند، تصریح کرد: اقدام صورت گرفته اقدام رو به جلویی بود و امیدواریم به زودی شاهد خاورمیانه‌ای عاری از سلاح و کشتار جمعی باشیم.

قاسمی تاکید کرد: ما با رقابت تسلیحاتی در حوزه هسته‌ای به شدت مخالف هستیم.

اگر تفاهم آمریکا و روسیه برای آتش بس به کل سوریه تسری یابد می‌تواند تفاهم مفیدی باشد

در ادامه این نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با توافق آمریکا و روسیه در مورد ایجاد آتش بس در جنوب غربی سوریه و این که چقدر این توافق می‌تواند ضمانت اجرایی داشته باشد، با توجه به اینکه این توافق خارج از روند آستانه صورت گرفته است و در هفته گذشته پنجمین نشست این دور از مذاکرات در قزاقستان برگزار شد، گفت: در مورد ضمانت اجرایی تفاهمات صورت گرفته بین آمریکا و روسیه من نمی‌توانم جای مقامات آن دو کشور  به شما تضمینی بدهم.

وی با اشاره به روند نشست آستانه و همکاری‌های ایران، ترکیه و روسیه برای حل بحران سوریه، گفت: ایران و روسیه به صورت مکرر با یکدیگر در تماس هستند و از کانال‌های مرسوم دیپلماتیک این تماس‌ها و رایزنی‌ها برقرار است. دو کشور به طور دائم در حال تبادل نظر هستند. اطلاعات لازم در حوزه سوریه را دریافت می‌کنیم و در این ارتباط مشورت و رایزنی‌های لازم را نیز داریم.

 سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اگر تفاهم آمریکا و روسیه در ارتباط با ایجاد آتش بس در سوریه به کل سوریه تسری پیدا کند و بتواند مناطق کاهش تنش که در نشست آستانه در مورد آن صحبت شده و همچنین دیگر نقاط سوریه را در بر بگیرد و زمینه برای تثبیت آتش بس و ثبات در این منطقه را فراهم کند، قطعا می‌تواند تفاهم مفیدی باشد.

قاسمی ادامه داد: شناختی که از اقدامات آمریکا در سوریه داریم، از جمله بمباران سوریه از سوی آمریکایی‌ها و تهاجم آنها به نیروهای سوری، این موضوع (تفاهم) را با ابهام و تردید مواجه می کند و اگر قرار است چنین آتش بسی به نتیجه برسد، باید این نوع اقدامات آمریکا در سوریه متوقف شود.

آتش بس در سوریه نمی‌تواند به یک نقطه خاص محدود شود

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه حفظ تمامیت ارضی سوریه و تسری آتش بس به تمامی نقاط خاک سوریه برای ایران مهم و حائز اهمیت است،‌گفت: آتش بس نمی‌تواند به یک نقطه خاصی محدود شود و از دیگر سو در این نشست‌ها و مذاکرات باید به واقعیت‌های روی زمین به خوبی توجه شود،‌ چرا که تجربه نشان داده که اگر به واقعیت‌ها توجه نشود اینگونه تفاهم ها با شکست مواجه می شوند.

قاسمی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه در این فرایند آنچه که باید مدنظر باشد، حفظ حاکمیت سوریه و خواست مردم این منطقه است، تصریح کرد: اگر این تفاهمات در این چارچوب نباشد، من تردید دارم که توافقی در مورد سوریه به نتیجه منجر شود و در این فرایند بسیار مهم است که دولت و ملت سوریه با نتیجه این نشست‌ها و تفاهماتی که صورت می‌گیرد موافق باشند.

خبرنگاری در مورد زمان برگزاری نشست کمیسیون برجام پرسید که بهرام قاسمی در پاسخ تصریح کرد: تاریخ برگزاری کمیسیون برجام معمولا مشخص است و در زمان مقرر خود برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: در نشست‌های این کمیسیون مباحثی که از جلسات قبل باقی مانده و یا مشکلاتی که در راه روند برجام وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

دور بعدی مذاکرات ایران و کانادا در اوتاوا برگزار می‌شود

خبرنگاری در ارتباط با آخرین روند گفت‌وگوهای ایران و کانادا جهت برقراری روابط دو جانبه از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که قاسمی در پاسخ اظهار کرد: پیش از برگزاری انتخابات آقای ظریف به صورت تلفنی با وزیر خارجه کانادا صحبت کرد و در همان ایام هیاتی کانادایی در سطح مدیرکل برای گفت‌وگو به تهران آمد.

وی افزود: در نتیجه این گفت‌وگوها قرار شد مذاکرات دو طرف ادامه پیدا کند و تاریخ جدیدی برای دور بعدی از مذاکرت بین ایران و کانادا مشخص شود.

قاسمی با بیان اینکه فکر می‌کنم دور بعدی این مذاکرات در اوتاوای کانادا برگزار می‌شود، افزود: خوش‌بین هستیم که این مذاکرات ادامه و به نتایج مطلوبی دست پیدا کند.

ایران در دفاع از مرزهای خود جدی است

به زودی کمیسیون مشترک امنیتی ایران و پاکستان برگزار می‌شود

خبرنگاری دیگری در این نشست به ادعای اخیر برخی از رسانه‌های پاکستانی مبنی بر اینکه اخیرا چند راکت از طرف مرزهای ایران به سمت بلوچستان پاکستان پرتاب شده است، اشاره کرد و نظر دستگاه دیپلماسی را در مورد این ادعا جویا شد که بهرام قاسمی در واکنش تصریح کرد: متاسفانه علی رغم سفر چندی قبل آقای ظریف به اسلام آباد در راس یک هیات سیاسی و نظامی و گفت‌وگوهای صورت گرفته در این سفر و توافق دو کشور بر تشکیل کمیته‌هایی، هنوز گه‌گاه در مرز با پاکستان شاهد اقدامات و فعالیت‌های نیروهای تروریستی هستیم. ایران در دفاع از مرزهای خود جدی است و بر این موضوع همواره تاکید کرده‌ایم.

قاسمی با اعلام این خبر که به زودی کمیسیون مشترک امنیتی ایران و پاکستان برگزار می‌شود، گفت: برگزاری این کمیسیون حاصل تفاهماتی است که در سفر اخیر آقای ظریف به اسلام آباد بین دو کشور حاصل شد. در این کمیسیون در مورد چگونگی ایجاد امنیت بیشتر در مرزها و تثبیت آن مقامات دو کشور گفت‌وگو و رایزنی می‌کنند.

حجاج نباید نگرانی عمده‌ای داشته باشند

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با امنیت زائران ایرانی در عربستان و چگونگی تامین این موضوع از سوی دولت ریاض،‌ خاطرنشان کرد: تامین امنیت حجاج بر عهده طرف عربستانی است. این مساله مهمی است و در نشست‌ها و گفت‌وگوهایی که با دولت عربستان در ارتباط با موضوع حج صورت گرفته، در مورد امنیت حجاج ایرانی و تضمین این موضوع صحبت‌های زیادی شده و اطمینان‌های لازم داده شده است.

قاسمی با بیان اینکه تا این لحظه که صحبت می‌کنیم حجاج ما نباید نگرانی عمده‌ای داشته باشند، افزود: در فضای مجازی با نیت‌های مختلف صحبت‌هایی مطرح می‌شود که می‌تواند باعث نگرانی حجاج و خانواده‌های آنها شود. توصیه ما این است که مردم اخبار حج را از کانال‌های سازمان حج و زیارت دریافت کنند. مذاکره‌کننده اصلی در مورد حج این سازمان است و تا آنجا که من می‌دانم آنها نسبت به روند اعزام حجاج و تفاهم‌های صورت گرفته خوشبین هستند. در مورد امنیت حجاج گفت‌وگوهای زیادی بین دو کشور صورت گرفته و ما امیدواریم مشکلی ایجاد نشود.

حکم اخیر دادگاه کانادایی علیه ایران خلاف موازین و اصل مصونیت‌ دولت‌ها است

خبرنگاری به اقدامات ضد ایرانی اخیر دولت کانادا علیه ایران اشاره کرد و خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت به تازگی یکی از دادگاه‌های کانادا حکمی علیه ایران داده و از دیگر سو دولت اوتاوا، نام ایران را از لیست کشورهای حامی تروریسم حذف نکرده و همچنان در این لیست حفظ کرده است این اقدامات چه تاثیری می‌تواند در روند گفت‌وگوهای ایران و کانادا جهت برقراری روابط داشته باشد، که بهرام قاسمی در پاسخ گفت: اگر اینگونه مسائل نبود نشست‌های کارشناسی بین دو کشور در داخل و خارج از ایران می توانست به نتایج مشخص‌تری نائل شود. این که می بینیم مذاکرات ادامه دارد و هنوز شاهد تفاهم اصلی نیستیم، نشان می دهد که در ارتباط با برخی از موضوعات با مشکلاتی روبرو هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه حکم اخیر دادگاه کانادایی علیه ایران را خلاف موازین و اصل مصونیت‌ دولت‌ها عنوان کرد و گفت: این حکم از نظر ایران قابل قبول نیست. حق اعتراض برای ما وجود دارد و از طریق سیستم قضائی این موضوع را پیگیری می کنیم و چیزی نیست که در مورد آن سکوت کنیم.

این دیپلمات با بیان اینکه در حوزه روابط دو جانبه این برخوردها لحاظ می شود، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اقدام نادرست دولت قبلی این کشور در لغو مصونیت حاکمیت ایران اشاره کرد و گفت: امیدواریم این اقدام نادرست توسط دولت کانادا تصحیح شود. موانع موجود برطرف شود و اگر چنین اتفاقی صورت بگیرد راه برای بسیاری از مسائل باز می‌شود.

بهرام قاسمی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه، نیرو و رئیس سازمان محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با موضوع سد سازی ترکیه گفت: من در مورد جلساتی که با حضور وزاری دولت در مجلس تشکیل می‌شود اطلاعی ندارم.

وی ادامه داد: البته بخشی از موضوع مورد اشاره شما در حوزه کاری وزارت خارجه قرار دارد و این وزارتخانه در تماس و گفت‌وگو با مقامات این کشور همسایه این موضوع را دنبال می‌کند.

خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت که 29 تیر ماه زمان امضای ترامپ برای لغو تحریم‌ها به مدت 6 ماه است. آیا به نظر شما ترامپ این اقدام را انجام خواهد داد یا نه که وی گفت: در مورد چگونگی اقدام ترامپ نمی‌شود الان صحبت کرد و تحلیلی ارائه داد،‌ اما جمهوری اسلامی ایران با توجه به روند تحولات، سناریوهای خود را دارد و براساس نگاه و اقدام طرف مقابل برخوردهای لازم را خواهد داشت و برنامه‌های خود را اجرا می کند.

باید در جریان مذاکرات آستانه به پیچیدگی‌ها و سختی کار دقت داشت

بهرام قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد روند نشست آستانه و گفت‌وگوهای مقامات ایران، روسیه و ترکیه در این نشست‌ها گفت: پنجمین نشست آستانه به تازگی برگزار شد. این نشست دارای فراز و نشیب‌های خاص خود است و تفاهم بر روی نقاط کاهش تنش و مکانیزم اجرای آن با توجه به پارامترهایی که در سوریه فعال هستند کار آسانی نیست.

وی به پیچیدگی‌های حل بحران سیاسی سوریه اشاره کرد و گفت: قرار شد مذاکرات آستانه ادامه پیدا کند و دور بعدی نشست کارشناسی آن در تهران برگزار خواهد شد ولی آنچه که مهم است این مذاکرات ادامه دارد و باید در جریان این مذاکرات به پیچیدگی‌ها و سختی کار دقت داشت.

در ادامه این نشست، خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت، در پی توافق اخیر روسیه و آمریکا،‌ گویی اسرائیل از دولت روسیه خواسته است که ایران و نیروهای حامی ایران از جنوب و جنوب غربی سوریه دور نگه داشته شوند و در این منطقه حضور نداشته باشند و طبق برخی از اخبار به نظر می‌رسد که دولت روسیه با این موضوع موافقت کرده است که قاسمی در پاسخ گفت: اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی در مورد ایران و نگاه آنها به موضوع سوریه و جریان مقاومت چیز جدیدی نیست. مذاکرات اخیر در ارتباط با ایجاد آتش بس در سوریه را دو طرف روس و آمریکایی‌ها انجام دادند و ریز مذاکرات خیلی مشخص نیست و باید منتظر ماند.

امیدواریم در نشست‌ها و گفت‌وگوهای اخیر مربوط به سوریه واقعیت‌ها در نظر گرفته شود تا به شکست منجر نشود

وی افزود: بسیاری از این‌گونه نشست‌ها برگزار شده ولی چون در توافقات حاصله واقعیت‌های منطقه در نظر گرفته نشده، این تفاهمات عملی نشده است و ما امیدواریم که در نشست‌ها و گفت‌وگوهای اخیر این واقعیت‌ها در نظر گرفته شده باشد تا به شکست منجر نشود.

قاسمی با بیان این‌که این‌گونه تفاهمات در صورتی می‌توانند موفق شوند که کل سوریه را در بر بگیرند و در کل این کشور ثبات ایجاد شود، گفت: البته با توجه به مواضع آمریکایی‌ها و اقدامات آنها در سوریه و همچنین اهداف رژیم صهیونیستی با تردیدها و ابهاماتی روبرو هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که در حال حاضر نمی‌توانیم قضاوت نهایی کنیم که بر اساس توافقات نشست آستانه، نیروهای مستشاری ایران در منطقه‌ مورد اشاره حضور دارند یا ندارند، ادامه داد: روند توافقات آستانه در حال انجام است و افت و خیزهای خود را با توجه به پیچیدگی موضوع دارد.

وی با بیان این‌که تجربه آستانه نشان می‌دهد که این نوع تفاهمات در کلام ساده است ولی در عمل سخت و پیچیده است،‌ در پاسخ به این سوال که با توجه به صحبت‌های شما می‌توان این نتیجه را گرفت که روس‌ها قسمتی از مذاکرات خود با آمریکایی‌ها در مورد سوریه را به ایران منتقل نکرده‌اند؟ تصریح کرد: قرار نیست من اینجا هر صحبتی را مطرح کنم، حوزه دیپلماسی ملاحظات خاص خود را دارد.

هیاتی روسی فردا به تهران می‌آید

قاسمی گفت: روز یک‌شنبه با سفیر روسیه در تهران دیداری داشته و گفت‌وگوهایی نیز در مورد توافق اخیر انجام داده است و امروز نیز قرار است دیداری انجام شود و روز سه‌شنبه یک هیات روسی به ایران می‌آید و با مقامات ایران در مورد مسائل مخلتف از جمله مساله سوریه رایزنی و گفت‌وگو می‌کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین