|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۸
کد خبر: ۱۶۸۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
اولین جلسه کمیته حقیقت‌یاب پرونده چهار دیپلمات روبوده شده ایرانی در لبنان، هفته جاری برگزار خواهد شد.
 اولین جلسه کمیته حقیقت‌یاب پرونده چهار دیپلمات روبوده شده ایرانی در لبنان، هفته جاری برگزار خواهد شد.

امروز (یک شنبه) در سی و پنجمین سالگرد ربایش چهار دیپلمات ربوده شده کشورمان در نشستی که با حضور خانواده‌های چهار دیپلمات روبوده شده ایرانی در لبنان، در محل دبیرخانه کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار  شد، آخرین گزارش‌ها از پرونده این افراد ارائه شد.

در ابتدا حامد متوسلیان برادرزاده سردار احمد متوسلیان با اشاره به اخبار کمیسیون امنیت ملیمجلس شورای اسلامی گفت: قرار است کمیته حقیقت‌یاب به ریاست حشمت الله فلاحت‌پیشه تشکیل و آخرین اطلاعات در مورد این پرونده بررسی شود. امیدواریم این بار پیگیری‌ها صرفا به ارائه بیانیه ختم نشده و نتیجه بخش باشد.

در ادامه رائد موسوی پسر سید محسن موسوی کاردار ربوده شده کشورمان در لبنان خاطرنشان کرد: اعضا کمیسیون امنیت ملی امروز با  ماصحبت‌هایی داشتند، و قرار است در مورد این پرونده پیگیری هایی انجام شود؛ چرا که در سابقه رژیم صهیونیستی افرادی مثل سمیر قنطار را برای ۳۰ سال در اسارت نگهداشته و در نهایت آزاد کرده‌اند.

حامد متوسلیان هم گفت:برخی گفتند حاج احمد و سایرین شهید شده‌اند ولی پیکر آن‌ها را به ما نمی‌دهند و این جای تعجب دارد.

وی با اشاره به صحبت‌های امروز نمایندگان با خانواده‌های چهار دیپلمات ربوده شده کشورمان افزود: کریمی قدوسی به ما گفته که اگر یک فرمانده ارتش اسرائیل به زیر عمل باشد و حاج احمد هم هم زمان زیر عمل باشد، اسرائیل جان حاج احمد را نجات می‌دهد؛ چراکه برایش یک سرمایه بزرگ است.

وی از برگزاری اولین کمیته حقیقت یاب در سه‌شنبه  هفته جاری خبرداد و گفت: قرار است در این کمیته  نماینده‌های وزارت خارجه و سایر بخش‌های مرتبط حضور داشته باشند.

برادرزاده احمد متوسلیان ادامه داد: مصطفی کواکبیان در دیداری که با خانواده های دیپلمات های ربوده شده داشت گفته که هر ۶ ماه در مورد روند این پرونده گزارش کار ارائه شود تا از پیگیری آن اطمینان حاصل شود.


وی ادامه داد: وزارت خارجه از ابتدای این پرونده پیگیر آن بوده، سفارتمان در بیروت، بخش خاورمیانه در این وزارت خانه و نمایندگی ایران در سازمان ملل هم به طور خاص آن را دنبال می کردند. با پیگیری نمایندگی ما در سازمان ملل در زمان سینیوره نخست وزیر لبنان  این پرونده ثبت قانونی شد.

متوسلیان خاطر نشان کرد: هروقت فلسطینی‌ها توانستند با مذاکره یک وجب از خاکشان را و پس بگیرند ماهم می توانیم با مذاکره ۴ عزیزمان را پس بگیریم.

مریم مجتهدزاده همسر سید حسین موسوی هم تاکید کرد: امروز که  ۳۵ سال از اسارت آنها می گذرد، دو سناریو در مورد آنها وجود دارد. اول زنده بودن آنها است و تا خلاف این ثابت یا دلیلی ارائه نشود نمی شود گفت که شهید شده اند. هرچند که به عشق شهادت رفتند ولی این امر دلیل قانع کننده برای عدم پیگیری وضعیت آنها نیست.


وی ادامه داد: حتی در گزارش های آمریکا یا رژیم صهیونیستی هم چند تاریخ متفاوت برای شهادت آنها ذکر شده است و  آنها هیچ عکس و مدرکی ارائه نکردند.

مجتهد زاده ادامه داد: سمیر جعجع گفت آنها را اسیر کردند و چون نمی‌شناختندشان همه را کشته‌اند. او به ما گفت آنها را کجا دفن کردند.چون فرزند یکی از دیپلمات ها همراه ما بود گفتیم آزمایش دی ان ای بدهیم ولی آنها سه بار حرفشان را عوض کردند تا بگویند امکان آزمایش نیست.


وی ادامه داد: آنها به ما گفتند که دیپلمات‌ها دعا می خواندند، در صورتی که گفته بودند به محض ربایش در روز اول آنها را کشته‌اند. همچنین جزئیاتی از رفتار دیپلمات‌ها می‌گفتند که نشان می‌داد مدتی در اسارتشان بودند.


مجتهد زاده گفت: سال دوم پس از اسارت آنها چند روایت از مقام های لبنانی مبنی بر زنده بودن آنها ذکر می شود. شهید رکن‌آبادی هم اسنادی به دست می آورند که مبنی براسارات آنهابوده. سناریویی که رژیم صهیونیستی ارائه می کند برای زیر سئوال نرفتن وجهه‌اش است.

وی ادامه داد: زمانی که یک خلبان اسرائیلی سقوط می‌کند، اسرائیل از طریق آلمان پیام می فرستد که در مقابل آن خلبان، چهار دیپلمات ما را مبادله می کنند. تاکید می کنم که به هیچ عنوان نباید از این موضوع بهره برداری سیاسی کرد. با توجه به شناختی که از این چهار عزیز داریم آنها نمی خواهند به این موضوع رنگ و بوی سیاسی داده شود. مافیایی وجود ندارد که بخواهد آنها را زنده نشان دهد. این خواست خانواده‌ها است که بخواهد اثری از آنها پیدا کند و هیچ کس دلسوزتر از آنها نسبت به ما نیست.


رائد موسوی در پاسخ به این سئوال که چرا عیسی ایوبی که همراه  این چهار دیپلمات به اسارت گرفته  و  آزاد شده بوده بر شهادت آنها تاکید دارد؟  گفت: او فقط صدای تیرباران آنها را شنیده. در حرف های او هم تناقض های بسیاری است.
ثمیر جعجع و خیلی از فالانژ ها به دنبال پست های دولتی هستند و می خواهند خود را مبرا کنند. یا ایوبی را راضی کردند به نفع آنها شهادت دهد یا او اشتباه می کند.


وی ادامه داد: جای سئوال دارد که چرا به این فرد در صداسیما تریبون داده می شود؟ آیا می خواهیم از مخالفان مقاومت حمایت کنیم؟ لااقل به مخالفان هم اجازه صحبت بدهند.


برادر زاده متوسلیان هم در پاسخ به این سئوال که آیا تبادل اسرا انجام می شود؟ گفت: تبادل زندانی با اسرائیل برای کشور هزینه دارد. مثل شلیک موشک که از عزت و شرفمان دفاع می کنیم،ب اید در سطح کلان کشور مطرح شود. امروز زندانی آمریکایی داریم. چرا نباید بحث تبادل این چهار عزیز مطرح شود؟ باید خواسته مردمی آنقدر زیاد شود که موضوع مطرح شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین