|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۱۶۸۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
این منابع می‌گویند که او دو بار با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تماس گرفت و دیداری با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در کاخ الیزه داشت و سه روز قبل با امیر قطر گفت‌وگو کرد.
 پاریس به بازی از "پشت پرده" درخصوص بحران قطر ادامه می‌دهد که این پشت پرده بودن به دلیل تمایل پاریس جهت حل مشکلات توسط خود کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.

منابع دیپلمات فرانسوی در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اعلام کردند که تلاش‌های دیپلماتیک فعالی از سوی فرانسه در سطوح مختلف صورت می‌گیرد تا "پیام‌ها رسانده شود" و شرایط به سمت "اتخاذ گام‌هایی جهت کاهش تنش‌ها و بازگشت به گفت‌وگوها پیش برده شود".

اقدامات دیپلماتیک فرانسه در دو سطح صورت می‌گیرد، نخست در سطح امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه انجام می‌شود که منابع نزدیک به وی می‌گویند که با رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس "به صورت دائم در تماس است".

این منابع می‌گویند که او دو بار با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تماس گرفت و دیداری با محمد  بن زاید، ولیعهد ابوظبی در کاخ الیزه داشت و سه روز قبل با امیر قطر گفت‌وگو کرد.

منابع فرانسوی در الیزه در مصاحبه با الشرق الاوسط اعلام کردند که ماکرون به پرونده کشمکش‌ها میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بسیار اهمیت می‌دهد چراکه این پرونده بر سه مساله تاثیر می‌گذارد؛ ثبات کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و جنگ علیه تروریسم و روابط برجسته پاریس با تمامی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و در راس آنها عربستان.

این منابع افزودند، فرانسه آماده است هرگونه حمایتی را به ویژه برای میانجی‌گری کویت ارائه دهد که این تنها میانجی‌گری رسمی است.

ماکرون پیشتر نیز در جریان سفرش به رباط در دیدار با محمد ششم، پادشاه مراکش و همچنین در تماس‌هایش با رهبران عربی و غربی مساله اختلافات میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را مورد بررسی قرار داده بود. اما در سطح دوم ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه با همتایان خود در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در تماس است.

وی همچنین اخیراً به قاهره سفر کرد و به بررسی پرونده کشمکش میان عربستان، امارات، بحرین، مصر با قطر پرداخت. پیشتر نیز وی با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان و عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر دیدار کرد و همچنین تماس‌هایی با مسئولان کویتی داشت. وی درجریان سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به پاریس نیز مساله اختلافات میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را مطرح کرد.

سخنگوی دولت فرانسه گفته بود: دوحه باید به خواسته‌هایی که این چهار کشور (عربستان، امارات، بحرین و مصر) ارائه داده‌اند، پاسخ دهد. اما فرانسه در همان حال گفته بود که نمی‌خواهد طرفی در درگیری‌ها باشد چراکه روابط خوب با تمامی کشورها داشته و در تمامی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس منافعی دارد. بر این اساس و آنچه که خصوص این مناقشات برای فرانسه اهمیت دارد، این است که با جلوگیری از تشدید نزاع‌ها، به مهار آنها کمک کند. پاریس تاکید دارد که تمامی کشورهای ذی ربط در این بحران دوست فرانسه هستند و فرانسه تلاش می‌کند تا پیام‌های مناسب را به آنها برساند و پاریس بر نیاز مبرم و اساسی جهت لزوم مبارزه با تروریسم تاکید دارد.

علاوه بر تماس مستقیم با کشورهای ذی ربط، پاریس در دو محور اروپایی و آمریکایی نیز فعال است و فرانسه معتقد است که واشنگتن نقشی دارد که برای برون رفت از این بحران ایفا می‌کند.

ژان ایو لودریان نیز تصمیم دارد تا در روزهای آتی تماس‌هایش را چه از دور یا از طریق سفر به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بیشتر کند. اما برنامه‌های مشخصی تا به این لحظه وجود ندارد. پاریس برای رایزنی درخصوص مکانیزمی جهت کاهش نزاع‌ها تلاش می‌کند. اما به نظر نمی‌رسد که این مکانیزم تا به این لحظه مشخص شده باشد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین