|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۱۶۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
«من فکر نمی‌کنم خاورمیانه از سوی اسلام مورد تهدید قرار گرفته باشد. فکر نمی‌کنم قرار باشد شاهد اردن‌گرایی، مصرگرایی و یا حتی سوریه‌گرایی باشیم. آن چه که در افغانستان می‌بینیم، آن‌چه که در سوریه و لبنان دیده می‌شود، چیزی است که به آن باید مافیاگرایی گفت.»
گنگستریسم برای خاورمیانه تهدید است ونه اسلام، «من فکر نمی‌کنم خاورمیانه از سوی اسلام مورد تهدید قرار گرفته باشد. فکر نمی‌کنم قرار باشد شاهد اردن‌گرایی، مصرگرایی و یا حتی سوریه‌گرایی باشیم. آن چه که در افغانستان می‌بینیم، آن‌چه که در سوریه و لبنان دیده می‌شود، چیزی است که به آن باید مافیاگرایی گفت.»

تمامی جنگ‌هایی که او در 38 سال گذشته پوشش داده به خاطر پول بوده است. این روزنامه‌نگار می‌گوید، «با پول ارتش به‌اصطلاح آزاد سوریه را خریدند تا علیه بشار الاسد، رییس جمهور سوریه بایستد. برای هر اسیری که به دستان مخالفان می‌افتد پول داده می‌شود. حتی برای گروگان‌ها باید پول پرداخت شود.»

 «مهمترین موسسه اقتصادی در مصر کدام است؟ ارتش. دلیل این که عبدالفتاح السیسی خود را برای ریاست جمهوری آماده می‌کند حمایت از این حقیقت است که افسران ارشد مصر بانک‌ها، املاک و فروشگاه‌ها را تحت کنترل دارند.»

«برای ارتش مصر، این یعنی گنجینه‌ای برابر با اقتصادمولتی‌ترلیون دلاری. دلیل کودتا در مصر هم همین بود.»

در همین راستا، یکی از وزیران پیشین لیبی گفته است که برقراری ثبات در این کشور موج تاثیرگذار مثبتی را در سراسر آفریقا و اروپا برجای خواهد گذاشت.

دکتر فاطمه حمروش، چشم پزشک و وزیر بهداشت در نخستین دولت انتقالی پس از سقوط معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی در سال 2011، گفت، ضروری است که به یک لیبی متحد از طریق گفت‌وگوهای ملی دست یابیم. وی اظهار داشت، «آن زمان است که می‌توانیم نظامی قوی، قابل اتکا و بادوام داشته باشیم.»

دکتر حمروش تائید کرد، در دوران پس از قذافی افسردگی و ناامیدی افزایش داشته است با این وجود، اظهار داشت که به دست‌یابی به یک کشور باثبات متحد دل‌گرم است. یک لیبی باثبات یک‌پارچه برای ورای مرزهای این کشور و نیز کاهش مهاجرت‌های غیرقانونی، قاچاق و فساد تاثیرات مثبتی برجای خواهد گذاشت. این وزیر پیشین بهداشت افزود، «اگر بی‌ثباتی و تفرقه ادامه یافته و یا عمیق‌تر شود، لیبی به عنوان یک کشور هرگز نخواهد توانست دوباره دولتی حقیقی داشته باشد و تمامی منطقه به ورطه تاریکی خواهند افتاد. در سطحی گسترده، ثبات لیبی ثبات آفریقا و اروپا خواهد بود.»

وی منطق تهاجم مورد هدایت غرب در سال 2011 را زیر سئوال برد و اظهار داشت، «اگر عدالت و نجات زندگی‌های ارزشمند آخرین دلیل برای یورش‌های هوایی علیه لیبی می‌بود، آیا همین دلیل برای جاهای دیگر صادق نیست؟ پاسخ به طور دردناکی روشن است که خیر. دفاع از غیرنظامیان می‌خواهد در لیبی باشد یا جای دیگری چون سوریه برای غرب اولویت و حتی اصلا هدف هم نیست.»

رابرت فیسک، آیریش تایمز
منبع: جماران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین