|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۱۶۸۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات روز شنبه با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.
 سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات روز شنبه با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، این سامانه بعد از یک دوره آزمایشی 45 روزه فعالیت خود را بطور رسمی آغاز کرد.
اکنون 140 کشور جهان موضوع دسترسی آزاد مردم به اطلاعات را اجرایی کرده و 90 کشور هم بدنبال اجرابی کردن این قانون هستند.

زیرساخت هایی که امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه شده و از طرفی هماهنگی ها و اقدامات لازم ایجاد شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دسترسی آحاد شهروندان را به اطلاعات فراهم کرده است.

ماده یک آیین‌نامه‌ اجرایی ماده (8) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات توضیح می‌دهد: هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می‌تواند درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات را به صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک حقیقی با ثبت‌نام در سامانه به آدرس foia.iran.gov.ir و ایجاد حساب کاربری، پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعه‌ حضوری به واحد اطلاع‌رسانی مؤسسه‌ درخواست‌ شونده، تسلیم کند.

براساس ضوابط موجود درخصوص استفاده از این سامانه و دسترسی به اطلاعات، کاربر درخواست خود را از طریق فرم مربوطه که به تصویب کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رسیده است، تکمیل و ارسال می‌کند.

دستگاه‌ها 10 روز مهلت دارند اطلاعات مورد نظر شهروندان را بدهند و در صورتی که این زمان به تأخیر بیافتد، شهروندان در همین سامانه، شکایت خود را ثبت می‌کنند تا از طریق کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پیگیری شود.

مطابق آیین ‌نامه اجرایی این قانون، تمامی پاسخ‌های دستگاه‌ها به شهروندان، همزمان در سایت نیز منتشر خواهد شد مگر اینکه حاوی اطلاعات شخصی باشد.

مطابق آیین نامه اجرایی این قانون، ارائه درخواست به دو شکل مراجعه حضوری به دستگاه یا از طریق سامانه الکترونیکی خواهد بود و پاسخ دستگاه به یکی از چهار شکل (مراجعه حضوری، ایمیل، پست یا کارپوشه ملی ایرانیان) به انتخاب متقاضی است.

در مرحله بعدی، دفاتر پیشخوان دولت هم به عنوان محل دریافت درخواست‌ها اضافه خواهد شد.

در آیین رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اعضای کمیسیون دسترسی به اطلاعات، سخنگوی وزارت امور خارجه، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد و دبیر کمیسیون دسترسی به اطلاعات، سید مرتضی موسویان مشاور وزیر و رئیس مرکز فناور یاطلاعات و رسانه های دیجیتال حضور داشتند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین