|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مجلس سنای آمریکا تنها با گذشت کمتر از یک روز از نخستین دیدار رئیس جمهوری این کشور و همتای روس در هامبورگ آلمان، خبر از برنامه تائید تحریم های جدید ضدروسی داد.
 مجلس سنای آمریکا تنها با گذشت کمتر از یک روز از نخستین دیدار رئیس جمهوری این کشور و همتای روس در هامبورگ آلمان، خبر از برنامه تائید تحریم های جدید ضدروسی داد.

«اد رویس» عضو سنا از کالیفرنیا و از اعضای کمیته امور خارجی این مجلس اعلام کرد که آمریکا اقدام به اعمال تحریم علیه روسیه به اتهام نقض پیمان نیروهای هسته ای میان برد (INF) می کند.

ژوئن سال ١٩٨٧ میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی پیش از فروپاشی و رونالد ریگان همتای آمریکایی، پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) را برای نابودی موشک های شامل توافق در کاخ سفید امضا کردند.

مسکو در حالیکه یکهزار فروند از این نوع موشک ها را بیشتر از آمریکا از بین برده، ماه فوریه گذشته بار دیگر به نقض پیمان سال 1987 متهم شد و رسانه های آمریکایی ادعا کردند، ارتش روسیه شماری از جنگ افزارهای ممنوعه را در اروپا مستقر کرده که توسط این کشور تکذیب شد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه پس از انتشار این مطالب گفت که مسکو به «تعهدهای بین المللی و از جمله پیمان منع موشک های هسته ای میان برد پایبند است.»

خبرگزای اسپوتنیک امروز (شنبه) به نقل از رویترز نوشت: رویس نماینده سنا تاکید کرده که استقرار اخیر موشک های هسته ای روسیه یک تهدید جدی برای منافع امنیت ملی آمریکا در منطقه (شرق اروپا) است.

وی همچنین افزوده است: ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، سال های زیادی است که به تعهدات خود در قبال این پیمان عمل نمی کند.

این تصمیم در حالی گرفته شده که در اوج اختلاف های سیاسی، اقتصادی، منطقه ای و دیپلماتیک روسیه و آمریکا از سال 2014 با آغاز بحران اوکراین و متهم شدن مسکو به دخالت در این وقایع براساس رویکرد ضدروسی باراک اوباما رئیس جمهوری سابق این کشور، پوتین و ترامپ توانستند نخستین دیدار خود را انجام دهند.

رسانه ها دیدار روز جمعه را که قرار بود کمتر از یک ساعت طول بکشد، ولی بیش از دوساعت بود، موفقیت آمیز و دلگرم کننده برای کاهش اختلاف ها یا حداقل توقف افزایش رویارویی ها خوانده اند، هر چند که مقام های رسمی فقط بر سازنده و مفید بودن گفت وگوها و تنوع محورها اشاره کرده اند.

تصمیم به وضع تحریم های جدید توسط آمریکا علیه روسیه پس از دیدار ترامپ و پوتین در حالی فوری اعلام شده است که هم اکنون نیز دو کشور گرفتار جنگ تحریمی سه ساله ای هستند و اتحادیه اروپا نیز همچنان از خط مشی ضدروسی واشنگتن در این زمینه پیروی می کند.

هرچند دولت ترامپ پس از روی کار آمدن از 20 ژانویه 2017 نیز بارها تحریم ها علیه روسیه را مانند دوره اوباما افزایش و ادامه داده است، ولی اکنون انتظار می رود، این رویکرد ضدروسی در کنگره آمریکا هم پیش از پیش پیگیری شود.

دولت اوباما از سال 2014 تحریم ها و سیاست های اقتصادی ضدروسی را همراه اتحادیه اروپا و هفت کشور صنعتی پیش گرفت و همچنین نظامیان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آمریکایی با جنگ افزارهای پیشرفته و سامانه های موشکی نزدیک و حتی هم مرز روسیه در کشورهایی بالتیکی و شرق اروپا مستقر شده اند که روند رو به افزایش آن هم ادامه دارد.

در آخرین روزهای سال 2016 نیز اوباما در یک اقدام ناگهانی دستور اخراج 35 دیپلمات روسی از این کشور را به عنوان عنصر نامطلوب صادر کرد.

از سوی دیگر، اکنون بیش از پیش آشکار شده است که بزرگ ترین مانع برای گرم شدن روابط مسکو و واشنگتن، فعالیت سازمان یافته گروههای پرقدرت ضدروسی در مجلس سنا و نمایندگان آمریکا است که جمهوریخواهان هم حزبی ترامپ در هر دو نهاد قانونگذاری اکثریت دارند و همچنین برای اقدام علیه روسیه حتی از حمایت همتایان دمکرات خود برخوردارند.

در این میان، سرشناس ترین چهره ضدروسی بین جمهوریخواهان که فعالیت های خود را پیش از روی کار آمدن دولت ترامپ افزایش داده، سناتور مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح آمریکا است که تندترین دیدگاهها را علیه روسیه دارد.

بنا بر این، حتی اگر ترامپ در اجرای وعده انتخاباتی بازسازی روابط آمریکا و روسیه به ویژه پس از دیدار پوتین در حاشیه اجلاس سران 20 کشور (جی 20) صادق باشد، تصمیم جدید تحریم بیشتر مسکو در سنا با پشتوانه تاکیدها و مواضع ضدروسی مک کین و همفکران وی می تواند مانع اصلی باشد که حذف آن سخت خواهد بود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین