|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۱۶۷۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
«سعی وزارت علوم باید این باشد که بتواند به حرکت دانشگاه آزاد کمک کند. در حقیقت موتور حرکت دانشگاه‌های غیردولتی باشد و مانعی برای آنها ایجاد نکند و اصل نظارت خود را نیز محفوظ کند. اما به‌هرحال توقع این است که وزارت علوم به‌عنوان حامی وارد عمل شود.»
 حذف بیش از ٢٩٠٠کد رشته محل مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی خبری بود که واکنش همه محافل علمی، دست‌اندکاران و دغدغه‌داران حوزه علمی و دانشگاهی را در پی داشت و با غیرقانونی‌دانستن این اقدام وزارت علوم، از دانشگاه آزاد اسلامی حمایت کردند.

یاسر هاشمی رفسنجانی در یادداشتی در روزنامه شهروند در این باره نوشت: «دانشگاه آزاد و وزارت علوم بارها بر سر مسائل مختلف اختلاف داشته‌اند و این‌بار اختلاف بر سر حذف برخی کدرشته‌های دانشگاهی بود و دلیل آن نداشتن مجوز و رعایت‌نکردن استانداردها عنوان شد. این درحالی است که تاکنون دانشگاه آزاد هم ‌و غم خود را بر این مسأله گذاشته که قوانین را رعایت و روند قانونی کشور را طی کند و این‌گونه نبوده است که خارج از این روند بخواهد کاری انجام داده باشد.»

او در ادامه گفت: «در راستای همین رویه است که رشته‌هایی به رشته‌های دانشگاه آزاد اضافه شده است، اما متاسفانه گاهی اوقات اختلافاتی به وجود می‌آید که به دلیل تفسیرهای اشتباهی است که از قانون می‌شود یا تفسیرهای مجزایی که از قانون می‌شود، بنابراین در این تفاسیر گاهی اوقات اختلافاتی است؛ اختلافاتی که همیشه وجود داشته‌اند. به‌هرحال این اختلاف در تفسیر قانون بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد وجود داشته، اگرچه همیشه با تامل و همفکری و نشست برطرف می‌شده است.»

به گفته او این انتظار از وزارت علوم می‌رود که نگاهی حمایتی به دانشگاه آزاد داشته باشد و کمک کند این دانشگاه بتواند رشته‌هایی که قبلا در مورد آنها تامل شده بود و جزو برنامه‌ها قرار داشته است و این اختیار به دانشگاه آزاد داده شده بود که تدریس این رشته‌ها را شروع کند و آنها را با شرایط وزارت علوم هماهنگ کند، ادامه یابد تا دانشگاه آزاد بتواند روند خوبی را طی کند.

یاسر‌ هاشمی‌رفسنجانی افزود: «این شائبه وجود دارد که وجود رشته‌های مختلف در دانشگاه آزاد بی‌برنامه بوده، چون برای آنها زمینه اشتغال وجود ندارد، درحالی‌که طی تمام سال‌های فعالیت این دانشگاه مبنا بر این بوده که در تعیین رشته‌هایی که بتواند در آینده ایجاد اشتغال کند، حرکت ‌کند، چون بر این باور است که نیاز طبیعی مردم برای رشته براساس درخواست‌های شخصی است و برای همین گاهی رشته‌ها با مطلوبیت بیشتری روبه‌رو می‌شوند و سعی دانشگاه آزاد این است که براساس نیاز جامعه و با استراتژی نگاه به آینده روی رشته‌ها سرمایه‌گذاری کند، بنابراین به‌نظر نمی‌رسد که تعیین رشته‌ها از سوی دانشگاه آزاد غیرعالمانه باشد؛ هم عالمانه است و هم قانونی.»

او گفت: «سعی وزارت علوم باید این باشد که بتواند به حرکت دانشگاه آزاد کمک کند. در حقیقت موتور حرکت دانشگاه‌های غیردولتی باشد و مانعی برای آنها ایجاد نکند و اصل نظارت خود را نیز محفوظ کند. اما به‌هرحال توقع این است که وزارت علوم به‌عنوان حامی وارد عمل شود.»

یاسر هاشمی در پایان گفت: «بهترین روش این است که این مباحث سیاسی نشوند، چون در زمان حیات‌ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز شواهد عملکردهای سیاسی گاهی‌اوقات بود و در حال‌حاضر نیز ممکن است همان روند در بعضی از برهه‌ها وجود داشته باشد، اما به‌هرحال به‌نظر می‌رسد این مسأله سیاسی نشود و در چارچوب تفاهم و دوستی حل شود.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین