|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۴
کد خبر: ۱۶۷۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰
رسانه های عربی در روزهای گذشته با محور قرار دادن موضوع دیدار «دونالد ترامپ» و «پوتین» که قرار است در حاشیه نشست گروه 20 برگزار شود به تحلیل روابط مسکو و واشنگتن و چالش های آنها بر سر بسیاری از مسائل پرداختند.
 رسانه های عربی در روزهای گذشته با محور قرار دادن موضوع دیدار «دونالد ترامپ» و «پوتین» که قرار است در حاشیه نشست گروه 20 برگزار شود به تحلیل روابط مسکو و واشنگتن و چالش های آنها بر سر بسیاری از مسائل پرداختند.

به گزارش ایرنا، کاخ سفید اعلام کرد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست گروه 20 در شهر هامبورگ آلمان با پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کند.
این نخستین دیدار رو در روی آنها پس از آغاز به کار ترامپ است. این گزارش دربردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که درباره دیدار ترامپ و پوتین و روابط واشنگتن و مسکو در رسانه های عربی منتشره شده است.

** دست برتر پوتین در دیدار با ترامپ

صفحه های عربی شبکه خبری «CNN»، شبکه خبری «رویترز» و صفحه عربی روزنامه «هافینگتن پست» انگلیس و روزنامه «المدن» لبنان با اشاره به دیدار ترامپ و پوتین که قرار است در حاشیه نشست گروه 20 برگزار شود، پیش بینی کردند در این دیدار قدرت مانور پوتین در مقایسه با ترامپ بیشتر باشد.

به نوشته صفحه عربی روزنامه هافینگتن پست، ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست گروه 20 در آلمان برای نخستین بار با پوتین رئیس جمهوری روسیه به طور مستقیم دیدار خواهد کرد. این دیدار یکی از شگفت آورترین دیدارها است.گزارش رسانه ها اشاره کرده اند پوتین در پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا نقش داشت. بر پایه این گزارش ها، ترامپ به دلیل تبانی با پوتین در این زمینه متهم است.

پیش بینی می شود پوتین در این دیدار نحوه نگاه مسکو به روابط بین الملل را به ترامپ تحمیل کند.ترامپ که همواره منتقدان خود را مورد حمله قرار می دهد با پوتین با نرمی رفتار کرد و او را بی نظیر به شمار آورده است. اما پوتین پیوسته با احتیاط با او برخورد کرده است.

شبکه CNN درباره دیدار پوتین و ترامپ نوشت: ترامپ با وضعی ناگوار با پوتین دیدار خواهد کرد. او در آمریکا ضعیف است و از یک طوفان سیاسی خود ساخته به دیگری منتقل می شود. این موضوع سبب شده است او در عرصه سیاست خارجی فرصت محدودی برای مانور داشته باشد. در برابر، پوتین که جایگاه کشورش را به عنوان قدرت اصلی جهانی تقویت کرده و با مهارت خود، برای تقویت نفوذ روسیه در اروپا و خاورمیانه تلاش کرده است، جای هیچ نگرانی ندارد.

به نوشته شبکه خبری رویترز، از زمانی که ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شده است روس ها انتظار دارند او با برگزاری دیدار با پوتین برای کنترل روابط آمریکا و روسیه که از زمان جنگ سرد به پایین ترین سطح خود رسیده است، اقدام کند، اما در شرایطی که ترامپ در داخل آمریکا با مشکلاتی روبرو است و او متهم به دریافت کمک از روسیه می شود دیدار او با پوتین به منزله ورود به میدان مین گذاری شده است. اگر این دیدار بسیار دوستانه باشد فرصتی برای مخالفان ترامپ در داخل فراهم می کند تا او را متهم به مزدوری کرملین کنند.

به نوشته هافینگتن پست، «هیثر کونلی» مدیر برنامه اروپایی در مرکز پژوهش های راهبردی و بین المللی واشنگتن گفت : به یقین کرملین برای دیدار کاملا مجهز و آماده خواهد شد و پرونده های ترامپ و هدفی که کرملین خواهان است به طور کامل تحلیل خواهد کرد. همچنین پوتین با دست پر با ترامپ دیدار خواهد کرد. او برخلاف ترامپ سیاست امنیت خارجی و داخلی را به طور کامل در کنترل دارد. این در حالی است تلاش های ترامپ برای کاهش تحریم های ضد روسی با هدف احیای روابط مسکو و واشنگتن با شکست روبرو شده و اکنون کنگره برای تشدید تحریم های ضد روسی تلاش می کند.

به نوشته روزنامه المدن، «چارلز کوبتشان» مسوول سابق در شورای امنیت ملی آمریکا گفت: خیلی سخت است که ترامپ و پوتین با همدیگر ارتباط برقرار کنند. نه تنها فضا مهیا نیست. بلکه میان آن دو توافق محدودی هم وجود ندارد. اختلاف میان مسکو و واشنگتن درباره سوریه، اوکراین، امنیت اروپا، نقش ناتو در تامین امنیت اروپا بسیار عمیق است. ترامپ باید اوضاع سیاسی داخلی آمریکا، موضع کنگره درباره روسیه و تحقیق درباره دخالت این کشور در انتخابات آمریکا را هم در نظر بگیرد. از این رو، فرصت مانور برای ترامپ بسیار محدود است.

** نگاهی به اختلاف های آمریکا و روسیه
روزنامه های «النهار» لبنان و «البیان» امارات با اشاره به مشکلات و گره های پیچیده در روابط مسکو و واشنگتن، احتمال هر گونه بهبودی و پیشرفت در روابط دوجانبه را اندک دانستند.

به نوشته روزنامه النهار، «مایکل اوهانلون» کارشناس مرکز پژوهش های «بروکینز »آمریکا گفت روابط روسیه و آمریکا به حدی سمی است که تصور اینکه پس از دیدار پوتین و ترامپ پیشرفتی حاصل خواهد شد، خیلی سخت است.

او گفت: اگر ترامپ می خواهد روابط آمریکا و روسیه در آینده بهبود یابد باید در این دیدار محتاطانه عمل کند و بی اندازه دوستی از خود نشان ندهد. باید دغدغه واقعی خود درباره رفتارهای روسیه را بیان کند. در غیر اینصورت پوتین گمان خواهد کرد می تواند او را کوچک سازد و در این صورت کنگره علیه ترامپ وارد عمل خواهد شد و سیاست های ضد روسی در پیش خواهد گرفت.

به نوشته روزنامه النهار، روابط آمریکا و روسیه بر سر موضوع سوریه تیره است و طی ماه های گذشته مقام های دو کشور اظهارات و مواضع تندی علیه یکدیگر در پیش گرفته اند. مسکو تهدیدهای کاخ سفید علیه نظام سوریه را که در پی اتهام نظام به حمله شیمیایی صورت گرفت، نمی پذیرد. بحران سوریه می طلبد مسکو و واشنگتن بیش از پرونده دیگری درباره آن گفت و گو کنند. این در شرایطی است که گروه تروریستی داعش در سوریه شکست های پی در پی متحمل شده است و اوضاع در سوریه تغییر کرده و الرقه پایتخت و مرکز اصلی حضور تکفیری های در آستانه سقوط است.

درباره اوکراین هم روسیه و آمریکا اختلاف دارند. در اوکراین درگیری مسلحانه ای میانه نیروهای جدایی طلب هوادار روسیه و نیروهای کی یف وجود دارد. افزایش تحریم های آمریکا علیه روسیه خشم «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه را به دنبال داشت؛ به طوری که او دشمنی آمریکا با روسیه را محکوم کرد. اگر ترامپ می خواهد درباره مسکو حسن نیت خود را نشان دهد باید بخشی از تحریم هایی که «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا علیه دستگاه اطلاعاتی روسیه اعمال کرده است، لغو کند. از اقدام هایی که او در این زمینه می تواند انجام دهد آن است که دو مرکز دیپلماسی روسیه در نیویورک و مریلند را که مقام های آمریکا بسته اند، فعال سازد.

به نوشته روزنامه البیان، با وجود اینکه کشورهای جهان در انتظار دیدار ترامپ و پوتین در حاشیه نشست گروه 20 در شهر هامبورک آلمان هستند. هر چند این دیدار به نوبه خود مثبت است اما به احتمال زیاد این دیدار تحولات بزرگی در هیچ یک مسائل بین المللی را به دنبال نداشته باشد.

ترامپ هنگام تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرده بود برای بهبود روابط آمریکا با روسیه تلاش خواهد کرد. او از پوتین را تمجید کرده بود. اما با راهیابی به کاخ سفید او سیاست کشورش درباره مسکو را در مقایسه با اوباما تغییر نداد. به عنوان مثال هفته گذشته وزارت امور مالی آمریکا به دلیل موضع روسیه در شرق اوکراین تحریم های تازه ای را علیه مسکو اعمال کرد. این موضوع سبب شد روسیه دیدار مقام های دو کشور را با هدف بهبود روابط دوجانبه قرار بود در پترزبورگ برگزار شود، لغو و واشنگتن را متهم به از بین بردن فرصت همکاری کند.

اعمال تحریم های تازه سبب شد مقام های دو کشور درباره اوضاع اوکراین همدیگر را متهم کنند. این مسائل نشان می دهد سیاست آمریکا درباره شبه جزیره کریمه تغییر پیدا نکرده است و با وجود اینکه ترامپ در هنگام تبلیغات ریاست جمهوری درباره تلاش برای بهبود روابط میان دو کشور اظهاراتی را بر زبان آورده بود، اما او اکنون بر خلاف آن حرکت می کند.

تنش میان مسکو و واشنگتن فقط بر سر موضوع اوکراین نیست. بلکه این دو کشور درباره سوریه و دریای بالتیک نیز اختلاف دارند. آخرین حلقه تنش این دو کشور درباره سوریه پس از آن بود که کاخ سفید با متهم کردن نیروهای نظام سوریه هشدار داد در صورتی که این نظام از سلاح شیمیایی استفاده کنند پیامدهای وخیمی به دنبال داشت. پس از این مساله روسیه به آمریکا هشدار داد در صورتی که نیروهای نظام سوریه را هدف قرار دهد جنگنده های آمریکایی هدف قرار خواهند گرفت.

شاید خطرناک ترین تنشی که است میان دو کشور اتفاق افتاد، درگیری هوایی میان جنگنده های روسیه و آمریکا بر فراز بالتیک است. خطر هنگامی بیشتر شد که جنگنده اف 16 ناتو به هواپیمایی که وزیر دفاع روسیه را حمل می کرد نزدیک شد.

به احتمال زیاد دیدار پوتین و ترامپ هیچ یک از این تنش ها را از بین نبرد و دلیل آن هم آشکار است زیرا ترامپ درباره روابط با روسیه به تنهایی در برابر همه نهادهایی آمریکایی قرار گرفته است. همانطور که مشحص است همه دستگاه های اطلاعات آمریکا علیه روسیه موضع تندی را در پیش گرفته اند و دولت روسیه را متهم به دخالت در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می کنند. حتی کنگره هم که حزب ترامپ بیشتر اعضای آن را تشکیل می دهد درباره رابطه با روسیه با ترامپ همسو نیستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین