|
|
امروز: پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۶۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
رییس جمهوری با اشاره به اینکه برخی اعتقاد دارند باید جامعه را دربرابر فرهنگ های غربی استریلیزه کرد، گفت، جامعه را در برابر انواع تهاجمات باید واکسینه کرد و استریل کردن پاسخگو نیست.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری با اشاره به اینکه شرایط امروزین با شرایط چند دهه گذشته فرق می کند و برخی اعتقاد دارند باید جامعه را دربرابر فرهنگ های غربی استریلیزه کرد، گفت، جامعه را در برابر انواع تهاجمات باید واکسینه کرد و استریل کردن پاسخگو نیست.

حجت الاسلام حسن روحانی ، امروز - سه شنبه - در مراسم تجلیل از معلمان نمونه کشور ، با بیان فناوری های نوین پیرامون نوجوانان و جوانان گفت: امروزه کار معلمی دشوارتر از گذشته شده است.

وی با بیان اینکه پرسشگری حق دانش آموزان است، گفت: هر چه کلاس امن تر باشد ، آن کلاس برای پرسشگری دانش آموز بهتر خواهد بود.

رییس جمهوری با بیان این مطلب که «نوجوانان و جوانان ما امروز تاثیر گذار هستند ؛ مخفی نکنیم حتی گاهی برخی مسائل را بهتر می فهمند» ، افزود: گاهی برای یک پدر سخت است که ببیند دختر و یا پسر جوانش مسائل سیاسی جامعه ، شرایط جامعه و حتی گاهی شرایط منطقه و بین الملل رابهتر تحلیل و بررسی می کند.

وی گفت: در بسیاری از خانه ها جوان های آن خانه در تحلیل، بیان و تفسیر مسائل گوی سبقت را از بزرگان آن خانه ربوده اند و این جای افتخار است .



** جوان ها نه تنها فردا بلکه امروز را می سازند

رییس جمهوری نقش نوجوانان و جوانان را در جامعه زیاد دانست و گفت: نه تنها اینکه آنها فردا را می سازند بلکه همین امروز را هم می سازند.

روحانی با بیان اینکه جوان ها و نوجوان های ما امروز با دنیا در ارتباط هستند گفت:شاید 20 سال گذشته شرایط دیگری در کشورما حاکم بود ؛شاید محیط مدرسه اولین محیطی بود که نوجوان بعد از خانه با آن ارتباط داشت و با سخنان معلم و اخلاق و شیوه معلم آشنا می شد اما امروز قبل از ورود به مدسه گاهی می بینید یک نوجوان 6 و 7 ساله هم موبایل دارد و یا از موبایل پدر و مادرش استفاده می کند ؛ نه تنها برای بازی از کامپیوتر خانه استفاده می کند و حتی خیلی از مسائل را با آن آشنا می شود.

وی ادامه داد: حتی شاهدیم آن زمانی که خواندن و نوشتن را بلد نیست هم تصویر و فیلم و وانیمیشن را می بیند وحتی بر مبنای آن برداشت و تحلیل و تفسیر می کند.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: امروز نوجوان ما قبل از مدرسه مخصوصا در دوران متوسطه با خیلی محیط های دیگر آشنا است و اینجا وظیفه معلمی را سخت تر و سنگین تر می کند؛ که چه کار می توان کرد.

روحانی تصریح کرد: برخی می گویند راه واکسینه کردن و برخی می گویند استریلیزه کردن است .



** برخی می گویند نمی توان جامعه را واکسینه کرد

وی اضافه کرد: خیلی ها در جامعه ما اینگونه هستند که جای بحث دارد و می گویند نمی توان جامعه را واکسینه کرد؛ما می توانیم جامعه را در برا بر انواع تهاجمات واکسینه کنیم یا باید استریلزیره کنیم ؛ خوب اگر استریلزه کردیم در آن محیط استریل شده مفید است و به محض خروج از آن محیط همه زحمات که بود بر باد می رود.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: اما اگر واکسینه کرده باشید به راحتی به جامعه و جوامع و حتی در کشورهای دیگر که دارای انواع میکروب ها است هم می رود و هیچ مشکلی برایش پیش نمی آید.

روحانی تصریح کرد: اساس تفکر و دین اسلامی و آنچه از قرآن بر آمده بر مبنای واکسینه کردن جامعه است البته گاهی هم در بعضی مواقع استریلیزه کردن هم درست است اما اساس بر مبنای واکسینه کردن است.

وی با یادآوری ماه مبارک رمضان گفت: روزه وسیله ای است که شما را تقویت می کند تا در برابر انحراف بایستید ؛ و شما را در برابر انحراف قوی می کند و تقوا یعنی همین و تقوا قدرت ایستادگی است؛ اساس دین این است که یک انسان مومن آنچنان قوی باشد که از محیط مهاجم نترسد و برود و تحت تاثیر قرار نگیرد بلکه تاثیر بگذارد.

رییس جمهوری با بیان این پرسش که چه باید بکنیم گفت: واکسینه کردن کار مشکل و پیچیده ای است؛ما تهاجمات مختلفی امروز داریم بر اعتقاد، عقاید، دین و اخلاق دین و سبک زندگی داریم.

روحانی خاطر نشان کرد: امروز غرب شعار ش این است می گوید رهبری فکری و فرهنگی دنیا با غرب است و آمریکایی ها هم مدعی اند که رهبری غرب با ما است ؛ این ادعا است و به نظر من هیچ کدامش هیچ وقت محقق نمی شود ولی در حال دنبال کردن هستند.

وی اضافه کرد: آمریکا فکرمی کند رهبری فرهنگی جهان را بر دوش دارد و غرب هم فکر می کند رهبری جهان را دارد اما آمریکایی ها تصور می کنند حتی رهبری غرب را هم آنها به عهده دارند.

رییس جمهوری با بیان اینکه اساس اصلی انقلاب و دین ما بر پایه استقلال است گفت: ما روی پای خود ایستاده ایم ؛ ما در برابر فرهنگ های دیگر اگر نکته خوبی دارند گرفته و می آموزیم اشکالی ندارد ؛ ممکن است هر فرهنگی یک نکته مثبتی داشته باشد.

روحانی ادامه داد: علم و هنر و را از همه می آموزیم و اگر سبک زندگی خوبی است را از همه می آموزیم اما در عین حال چارچوب فکری و استقلال فکری و هویت فرهنگی مان بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: اگر معلمی فکر کند که تنها وظیفه اش یاد دادن خواندن و نوشتن و چارچوب علوم مختلف و وارد کردن دانش آموز در دانش ها و آموخته مختلف است و بس حتما این فکر دقیق نیست و ما هم نگفته ایم وزارت آموزش بلکه گفته ایم وزارت آموزش و پرورش.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه ایرانیان در فرهنگ های دیگر تاثیر گذار بوده اند و از دیگر فرهنگ ها بخش های مفیدش را می گرفتند، افزود: از فرهنگ ها و سبک های دیگر زندگی نکات درست را می آموزیم که این حفظ هویت فرهنگی است و تحت تاثیر تهاجم فرهنگی بودن نیست.

رییس جمهوری در عین حال تصریح کردکه ما امروزه با تهاجمات گسترده ای بر اخلاق، رفتار و سبک زندگی روبرو هستیم و معلمان نقش مهمی در واکسینه کردن در برابر این مسائل دارند.



**معلمی سخت و لذت بخش است

رییس جمهوری کشورمان با یادآوری خاطرات دوران مدرسه گفت: خاطرات دوران مدرسه و معلم فراموش ناشدنی است .

روحانی معلم بودن را لذت بخش دانست و گفت: معلمی کار سختی است و باید توام با متانت، صبر و حوصله باشد.

وی ادامه داد: وقتی آدم در یک کلاسی رفته و درس می دهد یک لذتی وجود دارد؛وقتی نکته ای را به کسی می آموزی گویی آن دانش ، علم و حرف را زنده و متولد کرده ای و در ذهن دانش آموز نشاندی تا او بتواند راه نو را بیاموزد؛پس معلمی هم سخت و لذت بخش است.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز در شرایط خاصی قرار داریم گفت: از یک طرف کشور با عظمتی مثل ایران پیش روی ماست کشوری که انقلاب بزرگ اسلامی را به ثمر رسانده و جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته و امروز شرایط ویژه ای را پشت سر گذاشته و پیش رو دارد.

روحانی تصریح کرد: آنچه پشت سر گذاشته شده عبرت آموز است و آنچه پیش رو می باشد نیز جای تامل و دقت دارد که چگونه مسیر را طی کنیم.

وی ادامه داد: فکر نمی کنم هیچ نهادی در ذهن همه ما کهن تر و مقدس تر از نهاد مدرسه باشد؛ آن مدرسه ای که حتی رسول خدا بعنوان بزرگ ترین معلم در تاریخ بشریت و حتی از آن بالاتر در جایگاهی که خداوند خود را معلم می داند و تعلیم می دهد.

رییس جمهوری تصریح کرد: صفت معلمی از آن حق است و او بالاترین تعلیم دهنده بشریت است؛ راه زندگی را او با فطرتی که در وجود ما قرار داده به ما آموخته است؛ وجدانی که در باطن ما قرار داده تا ما آن قاضی که هر آن بر عمل ما به نیکی قضاوت می کند و ما را در تاریکی و روشنایی راهنمایی می کند، به خوبی تحقیق می کند ، بازپرسی می کند ، داوری می کند و دادنامه خود را صادر می کند.

وی افزود: اینها همه راه های هدایت حق است و همه طبیعت از برگ سبز درختان که هر ورقش دفتری است تا سراسر خلقت برای ما درس است.

روحانی افزود: همه ما خاطرات روزهای اولیه ای که به مدرسه رفتیم ، نوجوان هایی که در کنار ما به مدرسه آمدند و معلمانی که گاهی با چهره ای گشاده، گاهی با دغدغه خاطر بودند را به خاطر داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر کلاس اولی ها یک روز زودتر به مدرسه می روند اما آن روزها روز اول مدرسه هیچکس آن خاطره را از یاد نمی برد؛ آنگاه که معلم می خندید، عصبانی می شد، و آنگاه که دانش آموزی را تشویق می کرد.

روحانی همچنین به مکتب های قدیم اشاره کرد و گفت: مکتب های قدیم هم به نوعی نهاد مدرسه بودند؛ شاید شما با آنجا سروکار نداشتید اما حداقل من سروکار داشتم و خاطرم هست که قرآن را چگونه به ما یاد می دادند.

وی اظهار کرد: دوران طلبگی یا دانشگاهی هم باز نوعی مدرسه است و خاطرات آن همواره در ذهن ها می ماند و تاثیرگذار است.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین