|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۱۶۷۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۰
آیین نکوداشت زنده‌یاد عباس کیارستمی در اصفهان همراه با معرفی برگزیدگان چند بخش جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 آیین نکوداشت زنده‌یاد عباس کیارستمی در اصفهان همراه با معرفی برگزیدگان چند بخش جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیین نکوداشت زنده‌یاد عباس کیارستمی در سی‌امین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان عصر ۱۴ تیرماه با اجرای شادمهر راستین در سینما فلسطین این شهر برگزار شد؛ آن هم در شرایطی که در تهران همزمان مراسمی با محوریت بررسی پرونده پزشکی این فیلمساز در حال برگزاری بود و در اصفهان هم سازه‌ای به یاد کیارستمی رونمایی شد.

هوشنگ گلمکانی در ابتدای این مراسم در سینما فلسطین اصفهان در سخنانی گفت: بخش کودک و نوجوان سینمای عباس کیارستمی دیگر مثل یک خاطره دور است و وقتی الان به این فیلم‌ها نگاه می‌کنم، به نظرم می‌رسد بعضی فیلم‌هایی که جنبه آموزشی دارند، خیلی تکه‌های معمولی هستند؛ در حالی که زمانی اصطلاح انتقادی «کارمندی» برای آنها مطرح شده بود. البته آقای کیارستمی کارمند کانون بود و با هدف آموزش فیلم ساخته بود.

وی‌ افزود: در ۳۰ سال اخیر دنیای او عوض شد و دیگر نمی‌شد گفت فیلم‌هایش برای کودک و نوجوان بوده است. ضمن این که فیلم‌های کودک و نوجوان گاهی بهانه‌ای بود برای بیان حرف‌های سیاسی و همین اصطلاح کارمندی هم در همان زمان باب شد. این در حالی است که عباس کیارستمی می‌دانست فیلمی را از کجا سفارش گرفته ولی روحیه کارمندی در آثارش نبود.

این منتقد سینما ادامه داد: ما اگر حتی فرض را بر این بگذاریم که او به مرگ طبیعی فوت کرده است ولی کارنامه‌اش برای اعتبار بخشیدن به چند زندگی هنری کافی بود. قدر او دانسته نشد و یادم نمی‌آید هیچ هنرمندی در زمان زندگی اش این قدر در دنیا بزرگ دانسته شده باشد و ما الان بیشتر حسرت‌های خودمان را مطرح می‌کنیم چون کیارستمی هوایی بود که از ما دریغ شد.

فرشته طائرپور در ادامه مراسم در حالی که متاثر شده بود، خطاب به کودکان و نوجوانانی که به عنوان داور یا خبرنگار و میهمان در سالن حضور داشتند، بیان کرد: شما بچه‌ها ارزشمندترین چیزی که دارید، سادگی است و اجازه ندهید بزرگ‌ترها این سادگی را در پیچیدگی‌های زندگی از بین ببرند. کیارستمی‌ سادگی را دوست داشت و برای همین بود که حرف و اثرش نه فقط برای ایرانی‌ها بلکه‌ روی تمام مخاطبان جهان اثر می‌گذاشت و درک می‌شد.

وی اضافه کرد: کیارستمی روح پاک و بزرگی داشت و عمدا پیچیدگی را پس می‌زد. اگر او الان اینجا بود، قطعا از امید، سادگی و زیبایی‌های زندگی حرف می‌زد. ان‌شاءالله بزرگ‌ترها بدانند که جای خالی او پر نمی‌شود و کسانی که می‌خواهند مثل او کار کنند باید بدانند که چیزهایی باید از درونشان بجوشد.

در بخشی دیگر از این مراسم شهرام مکری با اشاره به این که اولین نشان کیارستمی را در جشن حافظ علی معلم گرفته و الان هیچ‌کدام از آن دو نفر نیستند، درباره نگاه آقای کیارستمی به فیلم کوتاه گفت: فیلم‌کوتاه برای ایشان به عنوان یک فعالیت آرتیستی دارای اهمیت بود.

وی همچنین به طنازی کیارستمی اشاره کرد و افزود: او در مصاحبه‌ای در پاسخ به این که چرا همیشه عینک سیاه می‌زند، گفته بود می‌خواهم شبیه عکس‌هایم باشم و این همیشه برایم جالب بود، چون جامعه سینمایی ایران را پر از فیلم‌هایی می‌بینم که شبیه سازندگانشان نیستند. امیدوارم روزی برسد در سینما که فیلم‌ها به فیلمسازان شبیه باشند.

معرفی برگزیدگان

در ادامه این مراسم برگزیدگان دو بخش مواد تبلیغی و فیلمنامه معرفی شدند.

در بخش مواد تبلیغی پروانه زرین، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سجاد پهلوان زاده برای فیلم نفس اهدا شد.

در بخش عکس نیز با تقدیر از علی حمیدنژاد برای لاک قرمز، جایزه اصلی به امید صالحی برای فیلم بدون مرز اهدا شد.

پروانه زرین، دیپلم افتخار و جایزه نقدی در بخش بهترین پوستر هم به علی باقری برای فیلم نفس تعلق گرفت.

همچنین در بخش فیلمنامه نویسی جایزه بهترین اقتباس به مهدی ترابی و علی اصغر احمدی مقدم برای سوختن در آب و غرق شدن در آتش اهدا شد.

جوایز بخش مسابقه فیلمنامه‌نویسی پویانمایی نیز در بخش بعدی مراسم اهدا شد.

در این بخش نفر سوم معراج احمدیان برای فیلم هیولای نمکی، نفر دوم فریدون هوشمند برای افسانه هزار آیین و نفر اول بهرام‌ جلالی‌پور برای راز انگشتر سلیمان معرفی شدند.

در بخش مسابقه فیلمنامه‌نویسی حرفه ای نیز سید جوادهاشمی برای پیشونی سفید دو ، فریدون دانشمند برای فیلمنامه برنده و مژگان فرخ آور مقدم و شیوا مقدم برای فیلمنامه کیسه کهنه به عنوان نفرات برتر سوم تا اول معرفی شدند.

در بخش بهترین فیلمنامه اندیشه‌های نو اقتباسی نفرات سوم تا اول اکبر کشتار و علی کراولیان به‌طور مشترک، شیرین لچبدرلو و نوشا عبدالله‌زاده معرفی شدند.

در بخش ‌بهترین فیلمنامه حرفه ای بخش تالیفی جوایز سوم تا اول به ترتیب به مهرداد موفق، شعله شریعتی و عمید بهروزی و حمید فیاض منش به‌طور مشترک اهدا شد.

بخش دیگر اهدای جوایز به بهترین فیلم‌نامه اندیشه‌های نو تالیفی وحید باقری و افسانه آقانژاد (مشترک)، نیاز اسماعیل پور و محسن زمانی و مریم صدیق (مشترک)برگزیدکان سوم تا اول معرفی شدند.

در مراسم اهدای جوایز بخش مسابقه فیلمنامه‌نویسی، برگزیدگان اقتباس از کتاب های حوزه هنری معرفی شدند.

جایزه بهترین اقتباس از کتاب "زمانی برای بزرگ شدن" نوشته محسن مومنی به طور مشترک به مهدی ترابی برای فیلمنامه "او برادرم بود" و علی اصغر احمدی مقدم برای فیلمنامه "سوختن در آب غرق شدن در آتش" اهدا شد.

جایزه بهترین اقتباس از کتاب "قصه های سبلان" نوشته محمدرضا بایرامی به طور مشترک به مهناز وحدتی برای فیلمنامه "کوه مرا صدا زد" و زهرا امیری برای فیلمنامه "سپیددشت" اهدا شد.

جایزه بهترین اقتباس از کتاب "بچه های کارون" نوشته احمد دهقان به طور مشترک به کبری‌ التج برای فیلمنامه "آذرخش" و محمدجواد اعتباری برای فیلمنامه "شبیه کارون" تعلق گرفت.

در این مراسم محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی و علیرضا تابش مدیر بنیاد سینمایی فارابی، شهردار و برخی اعضای شورای شهر اصفهان، مرضیه برومند، فرشته طائرپور، همایون اسعدیان، شبنم مقدمی هم از جمله مدیران و هنرمندان حاضر بودند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین