|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۱۶۷۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
در حالی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان مصمم است مسائل تغییرات آب‌وهوا، مهاجرت انبوه و تجارت آزاد را در بطن دستورکار اجلاس گروه ۲۰ قرار دهد در عین حال درگیری با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست را نیز مهندسی می‌کند.
 در حالی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان مصمم است مسائل تغییرات آب‌وهوا، مهاجرت انبوه و تجارت آزاد را در بطن دستورکار اجلاس گروه ۲۰ قرار دهد در عین حال درگیری با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست را نیز مهندسی می‌کند.

به گزارش ایندیپندنت، نشست سالانه رهبران گروه ۲۰ به عنوان بزرگترین اقتصادهای جهان در حالی از روز جمعه در آلمان برگزار می‌شود که اسپانیا "مهمان دائمی" بدون عضویت عملی در گروه ۲۰ بوده و در حقیقت تنها ۱۹ عضو وجود دارد. یکی دیگر از اعضا، اتحادیه اروپا است که تا حدی غیبت دیگر اقتصادهای بزرگ مثل هلند را توضیح می‌دهد.

در کنار امثال انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و آمریکا کشورهای ترکیه، آرژانتین، آفریقای جنوبی، اندونزی، عربستان و کشورهای دیگر هستند.

نشست گروه ۲۰ بزرگتر و با اهمیت‌تر از نشست گروه ۸ است که اوایل سال جاری میلادی برگزار شد، البته گروه ۸ تبدیل به گروه ۷ شده چون روسیه به دلیل مداخله در کریمه از آن معلق شده است.

اعضای این گروه حدود ۸۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهان به همراه دو سوم جمعیت جهان را در برمی‌گیرند.

هنگامی که این گروه نخستین بار در سال ۱۹۹۹ در برلین تشکیل شد برای وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورها بود.

اما سقوط و ورشکستگی بانک "برادران لمان" در سال ۲۰۰۸ به حدی برای رهبران این گروه جدی بود که تصمیم گرفتند خودشان حضور پیدا کنند و از آن زمان تاکنون آنها این کار را می‌کنند.

این بار در دستورکار این نشست چه چیزهایی است؟
نشست گروه ۲۰ روزهای جمعه و شنبه آینده در هامبورگ آلمان اتفاق می‌افتد.

این در حالی است که این نشست همواره تحت تاثیر مساله تغییرات آب‌وهوا بوده اما این بار بیشتر تحت تاثیر خواهد بود چون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از توافق آب‌وهوایی پاریس خارج شده است.

همچنین این نخستین دیدار علنی میان دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود.

احتمالا در این نشست عکسبرداری‌های علنی و نشست‌های خصوصی میان ترامپ و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان وجود خواهد داشت.

این اتفاق بعد از آن خواهد افتاد که مرکل بعد از خروج ترامپ از توافق آب‌وهوایی پاریس گفت: دیگر نمی‌توانیم به آمریکا متکی باشیم.

مرکل گفته است: مساله تغییرات آب‌وهوایی، تجارت آزاد و مدیریت مهاجرت انبوه را تبدیل به موضوعات اصلی اجلاس خواهد کرد و به این ترتیب زمینه برای درگیری بزرگ کل اتحادیه اروپا با دونالد ترامپ مهیا می‌شود.

دو طرف بر سر تغییرات آب‌وهوایی فرسنگ‌ها فاصله دارند.

همچنین در زمینه تجارت آزاد هم ملی‌گرایی اقتصادی ترامپ به وضوح با موضع اروپا فاصله دارد.

در زمینه مهاجرت انبوه، مرکل از بیش از یک میلیون مهاجر در آلمان که از مناطق جنگ با داعش فرار کرده‌اند استقبال کرده است، در حالی که ترامپ در آمریکا می‌خواهد ورود همه مهاجران مسلمان را ممنوع کند.

پس چه اتفاقی عملا می‌افتد؟
دیدارهای دوجانبه میان رهبران کشورهای بزرگ مهمتر از دیگر رخدادهای رسمی خواهد بود.

هیچ رای گیری رسمی بر سر هیچ مساله‌ای انجام نخواهد شد.

در سال ۲۰۰۹ هنگامی که گروه ۲۰ به لندن آمده بود گردون براون توانست به توافقی برای تزریق بیش از یک تریلیون دلار محرک به اقتصاد جهانی کمک کند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم معمولا گروه ۲۰ را تحت تاثیر اراده خود درباره تغییرات آب‌وهوایی قرار می‌داد.

این بار این به عهده آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه است که این کار بکنند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین