|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۱۶۷۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴
نشست خبری اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونای ایتالیا برگزار شد.
 نشست خبری اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونای ایتالیا برگزار شد.

در ابتدای این نشست که عصر چهارشنبه ۱۴ تیر در تالار وحدت تهران برگزار شد، علی‌اکبر صفی‌پور - مدیرعامل بنیاد رودکی - در سخنانی با اشاره به حضور ریکاردو موتی- رهبر ارکستر شناخته شده ایتالیایی- و ارکستر فستیوال راونا در ایران و اجرای مشترک آنها با ارکستر سمفونیک تهران بیان کرد: این اتفاق شاید در نوع خودش کم‌نظیر و از جهات آموزشی مهم باشد. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در ارتباطات بین‌المللی ما حرکت‌های خوبی انجام شده است. ما هم در این میان صاحب نقش و ماموریت‌های ویژه‌ای هستیم.

او ادامه داد: دوستی بین ملت‌هایی که زبان و آداب متفاوتی دارند با درک متقابل از هنرهای قابل فهمی به وجود می‌آید که در راس آنها هنر موسیقی قرار دارد. کنسرتی که قرار است فردا (پنجشنبه ۱۵ تیرماه) روی صحنه برود حاصل یک تلاش ۹ ماهه است. ما از مهرماه سال گذشته مذاکراتی با رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا داشتیم و پیشنهاد این اجرای مشترک پیگیری شد. در این ۹ ماهه با وجود سختی‌هایی که وجود داشت و بزرگی پروژه توانستیم با حمایت‌هایی که انجام شد به نتیجه مطلوب برسیم.

مدیرعامل بنیاد رودکی اضافه کرد: ریکاردو موتی مبتکر پروژه «جاده‌های دوستی» است که در ۱۹ سال گذشته در هر کشور فقط یک اجرا داشته است. این سبک اجرا صاحب جایگاه ویژه‌ای شده و بسیاری منتظر هستند ببینند در تاریخ مقرر آن این اجرا در کجا برگزار خواهد شد. ما خوشحال هستیم که بیستمین اجرا در ایران برگزار می‌شود.

صفی‌پور اشاره کرد: مدیریت اصلی این کار در چند ماه گذشته بر عهده شهرداد روحانی - رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران و مدیر هنری این ارکستر - بوده است.

او همچنین گفت: ما در زمینه ارکسترها مشکلات زیادی داشتیم که نمی‌توانستیم آنها را حل کنیم و در این زمان صحبت از حضور فردی مانند ریکاردو موتی امر محالی به نظر می‌رسید اما ما توانستیم در یک سال گذشته از پس این کار بربیاییم.

مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به این که این اجرا قرار است شنبه ۱۷ تیرماه در شهر راونای ایتالیا نیز به روی صحنه برود، خبر داد: قرار است که این اجرا به طور مستقیم از تلویزیون ایتالیا پخش زنده داشته باشد.

در ادامه شهرداد روحانی در سخنانی کوتاه گفت: خوشحال هستم ارکستر سمفونیک تهران به سطحی از کیفیت رسیده که می‌تواند با همکارهای ایتالیایی و اروپایی خود که قوی هستند کار کنند و نتیجه خوبی داشته باشد.

سپس ریکاردو موتی با بیان این که این بار اولی است که به ایران می‌آید، گفت: من وظیفه خودم می‌دانم که از شهرداد روحانی و علی‌اکبر صفی‌پور برای حمایتشان در اجرای این برنامه در ایتالیا و ایران تشکر کنم.

او ادامه داد: ایتالیا کشوری با قدمت و سابقه تاریخی است. ایران نیز همین‌گونه است. لازم است دو کشور این چنینی در زمینه تبادل فرهنگشان با یکدیگر تبادل فرهنگی بیشتری داشته باشند. من از این اجرای مشترک بسیار راضی و خوشحال هستم و خوشحالم به نام موسیقی که مرز و قومیت نمی‌شناسد، دو ملت از طریق نت با مخاطبان خود سخن می‌گویند.

موتی اضافه کرد: دنیا به تبادل فرهنگی نیاز دارد. ملت‌ها نیاز به صلح و آرامش را فقط از طریق فرهنگ می‌توانند برطرف کنند.

او ارزیابی‌اش را از ارکستر سمفونیک تهران این گونه بیان کرد: من در برخورد اولیه‌ای که با نوازندگان این ارکستر داشتم متوجه شدم که استاد روحانی آنها را خوب آماده کرده است و این نوازندگان شناخت خوبی از موسیقی کلاسیک دارند. این در حالی است که من وهله اول این توقع را نداشتم.

این رهبر ارکستر ایتالیایی تاکید کرد: ‌این اجرا یک اجرای موسیقی متحد است و برای ایران یا ایتالیا نیست.

ریکاردو موتی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه با موسیقی ایرانی آشنایی دارد، گفت: من باید به عدم شناخت خودم نسبت به موسیقی ایرانی اعتراف کنم. موسیقی ایرانی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد و شناخت آن کار ساده‌ای نیست. از طرفی تخصص کاری من موسیقی کلاسیک است.

او درباره همکاری با رهبران ارکستر ایرانی بیان کرد: من با رهبران ارکستر ایرانی همکاری نداشته‌ام اما معتقد هستم سطح کاری آنها بالاست. امیدوارم این همکاری‌ها باز هم تکرار شود. این اجرا آغاز فرخنده‌ای برای این همکاری‌هاست.

موتی در مواجه با سخنان یکی از خبرنگاران که می‌گفت علی رهبری - رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران - در جدیدترین مصاحبه خود اظهار کرده با ریکاردو موتی همکاری داشته است،‌ گفت: من ایشان را به اسم نمی‌شناسم. شاید اگر او را ببینم از روی چهره‌اش او را بشناسم. با این اوصاف امیدوارم با هنرمندان ایرانی همکاری بیشتری داشته باشم.

او که چوب رهبری اجراهای مشترک پیش روی ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونا را در دست خواهد داشت، درباره رپرتوار این اجراها توضیح داد: انتخاب من جوزپه وردی (آهنگساز دوره رومانتیک ایتالیا) بود زیرا او بزرگ‌ترین موسیقیدان ایتالیایی است. او تنها موسیقیدانی است که جان و روح موسیقی ایتالیا را به ما نشان داده است. جوزپه وردی برای ما ایتالیاست نه از نظر سیاسی بلکه او روح و جان این کشور است.

این رهبر ارکستر ادامه داد: جوزپه وردی چهره جهانی است و آثار او را همه دنیا دوست دارند. زمانی که او درگذشت یکی از شاعران ایتالیایی در وصفش گفت: «وردی عشق و درد را به دنیا نشان داد.» و من از امروز می‌گویم وردی ایرانی هم هست.

در پایان این نشست هنگامی که یکی از خبرنگاران از ریکاردو موتی پرسید که چرا همان طور که اثر یک آهنگساز ایتالیایی در ایران به اجرا درمی‌آید، هنگام حضور ارکستر سمفونیک تهران در راونای ایتالیا اثر یک آهنگساز ایرانی اجرا نمی‌شود، گفت: این بار اولی است که چنین سوالی از من می‌شود. ما این برنامه را فقط در ایران اجرا نکردیم. این دست دوستی ایتالیاست که به سوی ملت‌های دیگر دراز می‌شود امیدوارم ایران نیز روزی دست دوستی خود را به سمت ما دراز کند. البته ما اجراهای پیش رو را با نواختن سرود ملی هر دو کشور آغاز خواهیم کرد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین