|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۱۶۷۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۴
حدود سه سال پیش، یک ویدئو از ابوبکر البغدادی، سرکرده گروهک تروریستی "داعش" پخش شد که در مسجد جامع النوری در شهرموصل عراق در حال سخنرانی بود.
 حدود سه سال پیش، یک ویدئو از ابوبکر البغدادی، سرکرده گروهک تروریستی "داعش" پخش شد که در مسجد جامع النوری در شهرموصل عراق در حال سخنرانی بود.

اعضای گروه تروریستی داعش، در آن مسجد پس از بیعت با سرکرده خود، "خلافت" خودخوانده اسلامی را اعلام کردند. در آن زمان گروهک تروریستی داعش، بر منطقه ای به اندازه وسعت انگلیس مسلط شده بود. اما از آن زمان به بعد، اعلام جنگ جهانی علیه داعش منجر به افول این گروهک تروریستی شد و هنوز هم مکان بغدادی - که آمریکا 25 میلیون دلار جایزه برای اعلام محل اختفای وی اختصاص داده - ناشناخته است.

در سومین سالگرد اولین و آخرین حضور علنی البغدادی، داعش بیشترین مناطق تحت کنترلش را از دست داده و البغدادی بطور آشکاری در این باره سکوت اختیار کرده است.

در میان این سکوت، به تازگی گزارشات تاییدنشده ای از مرگ البغدادی به گوش می رسد. به گفته وزیر خارجه روسیه "به احتمال خیلی زیاد" البغدادی در حمله جنگنده های روسیه به شهر رقه در 28 مه کشته شده است.

پایتخت سوم
احتمال دارد که البغدادی پس از فرار از موصل در "پایتخت سوم" خودخوانده تروریست های داعش یعنی در مناطق تحت کنترل این عناصر در دو طرف نوار مرزی سوریه و عراق مخفی شده باشد. داعش این منطقه را "ولایت فرات" نامیده است و در اصل شهرهای القائم عراق و بوکمال در سوریه را شامل می شود.

در سال 2014 میلادی، گروهک تروریستی داعش "ولایت فرات" و مناطق اطراف آن را اشغال کرد و به تازگی در ویدئویی ادعا کرده که با خروج از استان الانبار عراق، از منطقه "ولایت فرات" به عنوان پایگاه اصلی خود برای آغاز عملیات های واکنش سریع و برق آسا در عراق و سوریه استفاده می کند.

مخفیگاه های صحرایی
تاکنون هیچ حمله ای برای آزادسازی این شهرهای دورافتاده انجام نشده است و هنوز مذاکرات دراین باره ادامه دارد. جنگنده های عراقی طی دو سال گذشته در چندین نوبت، شهر بوکمال را بمباران کرده اند. ایاد الجمیلی یکی از معاونان البغدادی در این شهر دیده شده است.

همچنین شماری از نزدیکان البغدادی در شهرهای بوکمال و المیادین که یکی از پایگاههای مهم گروهک تروریستی داعش در استان دیرالزور سوریه به شمار می آید، مشاهده شده اند.

البغدادی برخلاف دیگر سرگرده های تروریست تنها درزمان نیاز فوری سخنرانی می کند یا در معرض عموم ظاهر می شود همانطور که در زمان اعلام خلافت ادعایی چنین کرد.

بنابراین، جز تعداد انگشت شماری از نزدیکان البغدادی، کسی دیگر از مکان وی خبر ندارد و شناسایی آن برای دیگران بسیار دشوار است.

در همین حال، مناطق مرزی در سوریه و عراق، مناطق نسبتا امن و آشنایی برای البغدادی محسوب می شوند چراکه می تواند در آن مخفی شود و از هرگونه تلاشی برای دستگیری یا کشتنش بگریزد.

منبع : العالم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین