|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۶۷۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
برخي کارشناسان اعتقاد داشتند تيم قاليباف اين خط را نيمه‌کاره افتتاح کرده و خط هنوز به لحاظ ايمني و فني آماده پذيرش مسافر نيست. يکي از کساني که نگراني‌هاي زيادي درباره نحوه افتتاح اين خط بروز مي‌داد، رحمت‌الله حافظي، عضو شوراي شهر تهران بود که در تمام چند سال گذشته به پاي قاليباف پيچيده است.
روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: دوران 12 ساله شهرداری محمدباقر قالیباف روزهای آخرش را طی می‌کند؛ دورانی که در هیچ برهه‌ای بی‌حاشیه نبوده‌ و قالیباف با تمام توان سعی کرده در صدر اخبار باشد؛ البته خیلی وقت‌ها هم این حاشیه‌ها بوده‌اند که به سراغ او آمده‌اند و شهرداری را ناگزیر وارد بازی‌هایی کرده‌اند که خیلی وقت‌ها برنده از آنها بیرون نیامده است.

نمونه‌اش ماجرای پلاسکو که هنوز هم دامن شهرداری را رها نکرده و حتی آتش‌سوزی مشابهی در شهر لندن هم نتوانست آن را از ذهن‌ها بشوید. اگر به ماجراهای قدیمی‌تر هم برگردیم، حتما پررنگ‌ترینشان را که ماجرای واگذاری املاک که به پرونده املاک نجومی معروف شد، به یاد می‌آورید.

قبل‌تر از آن هم موضوع اختلاف حساب‌های شهرداری که برای خودش قائله بزرگی بود و قالیباف، آن را تخلف اعلام کرد و نه اختلاس اما برخی اعضای شورای شهر و حسابرسان این شورا هیچ‌وقت از این توضیحات قانع نشدند. اخیرا هم مسائل متعددی پای شهرداری را به جنجال‌ها باز کرده است؛ از شايعه استعفاي مديران بالادستي در شهرداري بگير تا شائبه استخدام‌هاي بي‌ضابطه در اين نهاد و واگذاري تبلیغات داخل مترو به يک شرکت طي قراردادي 42 ماهه که شهرداري آن را تخلف خواند و اعلام کرد قرارداد فسخ و با متخلفان برخورد شده است. حالا به روزهاي پاياني تصدي قاليباف بر شهرداري تهران نزديک مي‌شويم و تقريبا هر روز ماجرايي تازه از درون اين سازمان عريض‌وطويل شنيده مي‌شود. تازه‌ترينشان هم به درگيري حافظي با معاون شهرداري تهران برمي‌گردد؛ درگيري‌ای که ريشه در افتتاح خط هفت متروي تهران دارد. قاليباف وعده داده بود تا پايان سال 95 اين خط را به بهره‌برداري برساند اما سال تمام شد و اين اتفاق نيفتاد. پايان انتخابات رياست‌جمهوري، زمان ديگري بود که از سوي تيم قاليباف و شخص او مطرح شد. اين‌بار ديگر نبايد تعللي صورت مي‌گرفت چون مترو يکي از حيثيتي‌ترين بخش‌هاي شهر براي قاليباف محسوب مي‌شود تا جايي که او در تمام سخنراني‌هايش به هر مناسبتي که ايراد شوند به ميزان پيشرفت خطوط مترو اشاره مي‌کند. درنهايت، مدتي بعد از اتمام رقابت‌هاي انتخاباتي، بخشي از خط هفت مترو افتتاح شد اما اين مسئله با حاشيه‌هاي زيادي همراه بود. برخي کارشناسان اعتقاد داشتند تيم قاليباف اين خط را نيمه‌کاره افتتاح کرده و خط هنوز به لحاظ ايمني و فني آماده پذيرش مسافر نيست. يکي از کساني که نگراني‌هاي زيادي درباره نحوه افتتاح اين خط بروز مي‌داد، رحمت‌الله حافظي، عضو شوراي شهر تهران بود که در تمام چند سال گذشته به پاي قاليباف پيچيده است. او هنوز هم مي‌گويد خط هفت متروي تهران امنيت ندارد و تا رفع تمام مشکلات نبايد اقدام به جابه‌جايي مسافر در اين خط شود. گويا همين تأکيد‌هاي او در‌نهايت ديروز کاسه صبر معاون قاليباف را لبريز کرد و منجر به درگيري بين آنها شد.

رحمت‌الله حافظي ديروز پس از شنيدن گزارش معاون حمل‌و‌نقل شهرداري تهران درباره وضعيت متروي پايتخت با بيان اينکه مديريت شهري بايد درخصوص امنيت و تأمين امنيت جاني مسافران در خط هفت تعهد بدهد، گفت: «در اصلاحيه سال گذشته سه هزار 500 ميليارد تومان براي سيگنالينگ خط يک و دو طلب کرديد اما حالا شاهد حادثه برخورد قطارها در متروي طرشت هستيم و جاي سؤال است منابعي را که گرفتيد چه کرديد؟»

او در ادامه گفت: «در حادثه متروي طرشت، برخي گفتند راهبر ATP را قطع کرده اما برخي مي‌گويند اصلا ATP وجود نداشت. گزارشي با عنوان نگاه جامع در خط هفت مترو در تاريخ 21 خرداد سال جاري از سوي معاونت حمل‌و‌نقل تهيه و در اختيار عموم گذاشته شده که من براساس اين گزارش، توضيحاتي را ارائه مي‌کنم.» رئيس کميسيون سلامت شوراي شهر تهران با بيان اينکه براساس اين گزارش، پيشرفت تجهيزات 60 درصد بوده اما پيشرفت واقعي فقط هفت درصد است، گفت: «از منظر مهندسي بايد شاهد پيشرفت 73 درصدي‌ بوديم اما پيشرفت واقعي فقط 9 درصد است.»

پول نداريد افتتاح نکنيد

حافظي در واکنش به بخشي از حرف‌هاي معاون شهردار که به موضوع سيگنالينگ پرداخته بود، گفت که اين مهم است اما براساس اين گزارش، تنها 55 درصد پيشرفت داشته، پس مسافران چه مي‌شوند؟ طبق استانداردها LPS‌ بايد 52 پست باشد که هفت پست فعال دارد. تجهيزات فاز اول بايد پيشرفت صددرصدي ‌داشت که حالا 75 درصد است و نصب و راه‌اندازي نيز بايد به‌صورت صددرصد انجام مي‌شد اما فقط 32 درصد است. خط هفت، عميق‌ترين خط متروي تهران است و بر‌همين‌اساس بايد هواکش‌هاي فعال آن زياد باشد. براساس برنامه بايد 87 درصد هواکش‌ها فعال ‌بود اما فقط 14 درصد آنها فعال است و من نمي‌گويم اين خط خطرناک‌ترين است اما وقتي پول نداريد افتتاح نکنيد و مردم را به تونل نفرستيد.»

حافظي با بيان اينکه وقتي حادثه‌اي رخ مي‌دهد، نمي‌گويند در واگن سه هزار مسافر بود يا 500 مسافر، گفت: «با چنين شرايطي اين خط بهره‌برداري شده و آقايان بايد امنيت خط را تضمين کنند.»

پس از اتمام سخنان حافظي، او در هنگام خروج از صحن علني مورد خطاب مشاور معاون حمل‌و‌نقل قرار گرفت و ضمن انتقاد از گزارش حافظي، گفت: «اين گزارش براي ما نيست و بهتر بود شما از خط هفت بازديد مي‌کرديد و بعد اين صحبت‌ها را مي‌کرديد.» حافظي خطاب به او گفت من به اين گزارشي که از سوي معاونت ارائه شده، اطمينان دارم. دراين‌بين، هابيل درويش، مديرعامل مترو نيز با بيان اينکه چرا براي بازديد از خط هفت مترو نيامديد، گفت: «اگر مسلمان هستيد براي بازديد مي‌آمديد و حرف راست مي‌زديد.» دراين‌بين اماني، معاون برنامه‌ريزي شهرداري نيز خطاب به حافظي با بيان اينکه شما دروغگو هستيد، گفت: «شما يک شبنامه را درمورد متروي خط هفت قرائت کرديد.» بحث داشت بالا مي‌گرفت و طرفين در حال نزديک‌شدن به‌هم بودند که انتظامات سالن دخالت کرد و آنها به بيرون هدايت شدند.

تهران با ما تهران شد

اين اتفاق، تنها حاشيه چند روز اخير شهرداري نبود و حرف‌هاي دو روز پيش شهردار تهران هم بازتاب‌هاي زيادي در شبکه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي مختلف داشته است. قاليباف اين‌بار هم مثل هميشه با اعتماد‌به‌نفس درباره عملکردش در شهرداري حرف زد و گفت: «اگر تاريخ بلديه را ببينيم، ما به اندازه يک تاريخ در شهر تهران ساختيم و اگر شيوه توليد شهر را مبناي شکل‌گيري شهر بدانيم، در اين يک دهه پايه‌گذاري شد. در دي‌ سال 84 و در اولين جلسه‌اي که برنامه خود را در شوراي شهر سوم ارائه کردم، گفتم به‌دنبال اين هستيم که رويکرد فرهنگي و اجتماعي را در مديريت شهري دنبال کنيم و انسان‌محوري و شهروندي، دغدغه اين دوره مديريت شهري خواهد بود. ما بايد خدمات مي‌داديم و در حوزه‌هاي مختلف مي‌ساختيم. همچنانکه اتوبان، خيابان، پل، مترو، تونل، پارک، ترمينال، نمايشگاه بين‌المللي، ورزشگاه، سينما، تئاتر، مسجد، حسينيه، حوزه‌هاي علميه، فرهنگسرا، خانه فرهنگ، کتابخانه، باغ پرندگان و درياچه خليج‌فارس را ساختيم. خيلي‌ها فکر مي‌کردند ما حجم عظيمي از پروژه‌هاي عمراني را داريم و حداکثر سياست ما داشتن پيوست فرهنگي براي اين فعاليت‌هاي عمراني است اما اشتباه مي‌کردند.»

او ادامه داد: «ما در شهرداري براي ايده‌هاي توسعه اجتماعي و فرهنگي و آگاهي‌بخشي به شهروندان، پيوست عمراني ارائه و ايده‌هاي اجتماعي و فرهنگي را محقق مي‌کرديم. ما براي کساني ساختيم که با مديريت‌هاي غلط امثال ما، دچار آسيب‌هاي اجتماعي شده و زندگي‌شان را از دست داده بودند و با آنها به‌عنوان کارتن‌خواب و کودکان فرار مواجه بوديم. درحال‌حاضر، با احتساب هزينه 10 هزار ميليارد توماني در بخش خصوصي، مجموعا 37 هزار ميليارد تومان در حوزه آموزش هزينه مي‌شود. ما 10 سال ذهن بچه‌ها را مثل ويکي‌پديا از اطلاعات ضروري و غيرضروري پر مي‌کنيم و بعد ديوار سخت کنکور را پيش‌روي آنها مي‌گذاريم که 12 سال انباشت ذهن را روي ورقه بالا بياورند.»

شهردار تهران با اشاره به آخرين روزهاي فعاليت خود در مجموعه شهرداري تهران گفت: «بضاعت ما کم بود و هرگز جوابگوي اين ملت عزيز نبود اما من در 12 سال خدمتم، کمتر روزهايي بود که اذان صبح در منزل باشم و تا پاسي از شب در خدمت مردم تلاش مي‌کردم؛ البته نتوانستم آن‌طور که بايد و شايد براي مردم انجام وظيفه کنم. امروز در آخرين هفته‌هاي مسئوليت و خدمت‌گزاري خود در شهرداري تهران، خدا را شاکرم که همراه با اهالي فرهنگ و هنر و افتخارات اين سرزمين توانستيم در کنار هم قرار گيريم تا باغ کتاب را به عنوان گل سرسبد زنجيره آموزش و تربيت به شهرمان تحويل دهيم تا ان‌شاءالله حرکت عميق ماندگار فرهنگي شکل گيرد.»

اين حرف‌هاي قاليباف که خيلي‌ها در شبکه‌هاي اجتماعي به آن لقب غزل خداحافظي داده بودند به گوش عده زيادي ناموزون آمد و باز هم سيلي از انتقادها درباره آمار ارائه‌شده در اين سخنراني به‌سوي قاليباف روانه شد. بسياري از کاربران شبکه‌هاي مجازي با اعلام انتقادهايشان از نحوه فعاليت 12 ساله شهرداري، قاليباف را سرزنش مي‌کردند و مي‌خواستند به‌طور شفاف‌تري به ارائه گزارش عملکرد بپردازد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین