|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۴
کد خبر: ۱۶۷۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
اما این اولین بار نبود که صدا و سیما در انتشار اخبار به میل خود عمل می‌کرد. شاید اولین بار که اختلاف صدا و سیما با حسن روحانی مشخص شد مربوط به همان اولین سال رییس‌جمهوری حسن روحانی در سال 92 بود.
«صدا و سیما سخنان رییس‌جمهور را تحریف کرد.» این جمله اگر چه جمله‌ای تاسف بار است اما حقیقت دارد. در جریان پخش مستقیم مراسم همایش سراسری قوه قضاییه با حضور روسای قوای سه گانه و مسئولان عالی قضایی کشور در سالن اجلاس سران رییس‌جمهور با اشاره به  حساسیت‌های کار قضا با بیان این‌که «ورود به دستگاه قضا نیازمند فداکاری بسیاری است»، خاطرنشان کرد: من چند بار برای مسئولیت‌هایی به قوه قضاییه دعوت شدم اما ترسیدم که در این قوه حضور یابم و هیچگاه جرات ورود به این دستگاه را نکردم چرا که کاری بسیار سخت بر دوش قضات قرار دارد.

این سخنان در صدا‌و‌سیما به اشتباه زیرنویس شد که «بعد از انقلاب هم چندبار به قوه قضاییه احضار شدم، ترسیدم بروم» گویا رییس‌جمهور در مقام متهم از سوی دستگاه قضایی به این دستگاه احضار شده است.

اولین نشانه

اما این اولین بار نبود که صدا و سیما در انتشار اخبار به میل خود عمل می‌کرد. شاید اولین بار که  اختلاف صدا و سیما با حسن روحانی مشخص شد مربوط به همان اولین سال رییس‌جمهوری حسن روحانی در سال 92 بود.

گفت وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور حسن روحانی با مردم ایران در اسفند سال 92 در حالی برگزار شد که برخلاف سابقه 8 سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی نژاد، با حاشیه‌های عجیبی روبه رو شد.

درحالی که مردم ایران بنا بر اعلام قبلی صداوسیما درانتظار شنیدن سخنان رئیس جمهور پس از پایان اخبار سراسری شبکه اول بودند، اما با آغاز مهلت مقرر، این سرودهای انقلابی متناسب با حال و هوای دهه فجر، یکی پس از دیگری پخش شد. در خلال این برنامه‌ها در زیر نویس تصاویر نیز اعلام شد که به محض دریافت تصاویر از نهاد ریاست‌جمهوری، مصاحبه رئیس‌جمهور پخش خواهد شد. این در حالی بود که در بیرون از کادر دوربین‌های تلویزیونی این گفت وگو اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن بود.در ساعت 22:10 ایرنا، خبرگزاری رسمی‌جمهوری اسلامی‌و ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران در اخباری مستقل و به نقل از منبع آگاه مخالفت رئیس سازمان صدا و سیما را علت عدم پخش گفت وگوی زنده رئیس جمهوری عنوان کردند. این هر دو خبرگزاری دلیل این مخالفت را نامعلوم عنوان کرده بودند.دقایقی بعد اما خبرگزاری تسنیم، روایت تازه ای عرضه و عدم پخش گفت‌وگوی خبری را وجود مشکلاتی از ناحیه «ریاست جمهوری» عنوان کرد. این خبرگزاری نقش چهره‌های نزدیک به دولت در عدم پخش مصاحبه روحانی را «ادعای» برخی منابع خبری خواند و به نقل از آنان نوشت: «برخی چهره‌های نزدیک به دولت خواستار چینش مجری‌ها و سوالات توسط خود دولت به سیاق گفت‌وگوی تلویزیونی پیشین رئیس‌جمهور بودند. با این وجود مسئولان صداوسیما بر لزوم آزاد بودن سوالات از رئیس‌جمهور تاکید کرده‌اند».اما منبع مطلع این خبرگزاری، مشکل ایجادشده را از ناحیه نزدیکان، که از سوی خود «ریاست‌جمهوری» می‌دانست: «یک منبع مطلع به خبرگزاری تسنیم گفت: مخالفت ریاست جمهوری با مجری برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی روحانی علت تاخیر و عدم پخش مصاحبه زنده رئیس‌جمهور است. ریاست‌جمهوری خواستار انتخاب مجری دلخواه خود بود».سرانجام پس از نزدیک به یک ساعت و نیم و قطع سریال تلویزیونی، سخنان رئیس‌جمهور آغاز شد.

عدم میل رسانه ملی به حسن روحانی در سراسر دوران ریاست‌جمهوری او ادامه پیدا کرد.در مرداد سال 93 بود که مهمترین بخش از سخنان روحانی، در سفر به استان چهارمحال و بختیاری که اشاره‌ای به تحریمهای نفتی داشت در صدا‌و‌سیما سانسور شد تا همچنان شاهد برخورد سلیقه‌ای صدا‌و‌سیما با سخنان شخص اول اجرایی کشور باشیم. در اردیبهشت 93 هم پخش زنده سخنرانی رییس‌جمهور در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات لغو شد.

در آن زمان علیرغم استقرار واحد سیار در محل سخنرانی رییس‌جمهور و هماهنگی مسئولان ذی‌ربط جهت پخش زنده این سخنرانی، سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات بدون ارائه هیچ دلیلی لغو شد.

بعد از آن هم قطع سخنرانی رئیس‌جمهور به مناسبت روز پزشک از شبکه خبر یک حاشیه دیگر را بین صداوسیما و دولت یازدهم کلید زد.

شهریور سال 95 حسن روحانی رئیس دولت یازدهم که به مناسب روز پزشک در میان جامعه پزشکی حاضر شده بود، صحبت‌هایش به صورت «زنده» روی آنتن شبکه خبر صدا و سیما رفت.

اما چند دقیقه‌ای از پخش سخنرانی رئیس‌جمهوری نگذشته بود که حسن روحانی در انتقاد از رئیس دولت مهرورزی به کنایه گفت: «اگر امکان داشت قطعنامه‌ها را پاره کنیم، پاره می‌کردیم اما این امکان وجود نداشت».

کلام حسن روحانی در این رابطه با تشویق جمعیت پزشک حاضر و لبخند کنایه آمیز رئیس‌جمهور همراه شد، نکته‌ای که از نظر صدا‌و‌سیما کفایت می‌کرد تا امر به قطع پخش زنده سخنرانی رئیس دولت یازدهم کنند.  این اقدام صدا و سیما موجب شد تا بار دیگر مسیر انتقاد از سیاست‌های گزینشی رسانه ملی به گوش برسد اما این مساله در جریان تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیشتر شد  و رسانه ملی قسمت‌هایی از مستند تبلیغاتی حسن روحانی را سانسور کرد. اقدامی‌که واکنش‌های بسیاری از مردم را در فضای مجازی بر انگیخت. حال با انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رییس جمهور صدا و سیما همچنان روند گذشته خود را ادامه می‌دهد. در جریان پخش مستقیم مراسم همایش سراسری قوه قضاییه با حضور روسای قوای سه گانه و مسئولان عالی قضایی کشور در سالن اجلاس سران رییس‌جمهور با اشاره به  حساسیت‌های کار قضا با بیان این‌که «ورود به دستگاه قضا نیازمند فداکاری بسیاری است»، خاطرنشان کرد: من چند بار برای مسئولیت‌هایی به قوه قضاییه دعوت شدم اما ترسیدم که در این قوه حضور یابم و هیچگاه جرات ورود به این دستگاه را نکردم چرا که کاری بسیار سخت بر دوش قضات قرار دارد.

این سخنان در صدا و سیما به اشتباه زیرنویس شد که «بعد از انقلاب هم چندبار به قوه قضاییه احضار شدم، ترسیدم بروم» گویا رییس‌جمهور در مقام متهم از سوی دستگاه قضایی به این دستگاه احضار شده است. این نحوه انتشار سخنان رییس جمهور توسط صدا و سیما باعث واکنش مردم در فضای مجازی شد. معاون سیما درباره‌ حاشیه‌های پیش‌آمده برای انتشار صحبت‌های رییس‌جمهور در قالب زیرنویس شبکه خبر و آنچه تحریف این سخنان عنوان شده است، اظهار کرد: اگر به صورت حقوقی این ایراد به صداوسیما وارد شود، یقینا نسبت به آن اقدام و برخورد خواهد شد. اگر این اشتباه متعلق به بخش سیما باشد، سریعا با آن برخورد می‌کنیم و اگر مربوط به حوزه خبر باشد قطعا باید آن را پیگیری کنند.

مرتضی میرباقری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره انتخاب واژه نادرست برای سخنان رییس‌جمهور که در قالب زیرنویس شبکه خبر اتفاق افتاده است، گفت: می‌شود یک ایراد اولیه گرفت و آن اینکه در ارتباط با واژگان، تلویزیون باید دقت بیشتری داشته باشد اما انصافا تلویزیون در قبال دولت مخالفت ندارد.

او با تاکید بر اینکه صداوسیما رسانه ملی است، اظهار کرد:‌ گاه در جریان تبلیغات در انتخابات، سوء‌تفاهم‌هایی بین دولت و صداوسیما به وجود آمد و اینکه آقای روحانی در فضای تبلیغات همچون انتخابات ریاست جمهوری قبل، جزو کاندیداها بوده است‌. ستاد ایشان این نگرانی را داشت که این نحوه تصویر کردن با آنچه که در سنوات قبل می‌گذشته است متفاوت بود. در حالی این طبیعت فضای تبلیغات بود و ما هم توضیحات لازم را در این خصوص ارائه کردیم.

میرباقری در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر دولت آقای روحانی مستقر هستند و حمایت همه‌جانبه رسانه ملی پشت سر دولت ایشان بر‌اساس چارچوب‌ها و ضوابط‌ها خواهد بود.

وی در ادامه گفت: یک نکته کلی درخصوص حاشیه‌های ایجاد شده قابل ذکر است؛ به عنوان مثال روز گذشته ظاهرا اتفاقی صورت گرفت و آن اینکه آقای ظریف در دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه زمانی که وارد مجموعه شدند به نظر می‌رسد ابتدا با یکدیگر دست ندادند و وزیر خارجه فرانسه طبق توییتی که هم آقای ظریف گذاشتند برای احترام بیشتر به آقای ظریف ایشان زمانی که وارد مجموعه می‌شوند دست نمی‌دهند اما در میانه جلسه با ایشان مصافحه می‌کنند.

معاون سیما گفت: در این اتفاق دوربین ما قسمت اول را گرفته بود و آن قسمت انتهایی پخش نشده بود. در اینگونه موارد که بعضا، سهوا اتفاق می‌افتد رسانه ملی خودش اولین جایی است که نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد؛ بنابراین اگر در حاشیه‌هایی که ایجاد می‌شود، به صورت حقوقی این ایرادها وارد شود، یقینا صداوسیما باید پاسخگوی آن باشد که اگر متعلق به حوزه صداوسیما باشد سریعا با آن برخورد می‌کنیم و اگر مربوط به حوزه خبر باشد قطعا دوستان باید پاسخگوی آن باشند.
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین