|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۱۶۷۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
-بيشتر محافل رقیب ایران در منطقه، در تحلیل و تفسیر عملیات موشکی سپاه بر این نکته تاکید دارند که با این حمله، ایران به دنبال زهر چشم گرفتن یا ضرب شصت نشان دادن به طرف های مخالف خود از آمریکا تا اسرايیل بود.
روزنامه قانون در یادداشتی به قلم دکتر سید علی میرباقری استاد دانشگاه و مشاور ارشد وزارت کشور نوشت:

در آخرین روزهای خرداد، مراجع امنیتی نظام، یکی از حساس ترین تصمیم های خویش را در صحنه منطقه پرتلاطم خاورمیانه به اجرا گذاشتند. حمله موشکی به پایگاه شبکه تروریست‌ها در عمق خاک سوریه، تصمیمی است که ناظران سیاسی آن را امری بی سابقه در 30 سال اخیر ارزیابی کرده‌اند. گرچه ایران در همه سال‌های بحرانی منطقه در مصاف با گروه های تروریستی و تکفیری قرار داشته است، اما برای اولین بار بود که سطح رویارویی جمهوری اسلامی با این جریان ها از سطح مرزها فراتر رفت. از همین رو است که عملیات موشکی شامگاه 28 خرداد، فراتر از یک برخورد نظامی دیده شد و قاطبه ناظران در سطح یک رویداد سیاسی و فرامنطقه‌ای آن را ارزیابی می‌کنند. ایران با این عملیات، سرفصل تازه در سیاست منطقه‌ای خود گشود که بر اساس آن مرزهای دفاع از منافع و امنیت به نوار شرق و غرب کشور محدود نمی شود بلکه طبق نظريه جدید، جریان های ماجراجو و متجاوز به حریم امنیت کشور را حتی اگر در کنار مدیترانه نيز پناه گرفته باشند، مورد هدف قرار خواهد داد. به نظر می آید در این مرحله لازم است تبیین روشن و مستدلی از مبانی تصمیم اخیر ایران صورت بگیرد. آنچه پیدا است برخی محافل متعصب عربی که پروژه ایران هراسی را در سطح گسترده پیش می برند، تلاش دارند تا در عرصه دیپلماسی و حقوق بین‌الملل، مشروعیت اقدام ایران در مجازات ترویست‌های مستقر در سوریه را به چالش بکشند؛ بر همین مبنا نکات زیر شایان توجه است:

1-در روزهای بعد از حمله موشکی ایران، تبلیغات سازمان یافته ای با محوریت شبکه های خبری تحت نفوذ سعودی‌ها نظیر العربیه و الشرق الاوسط آغاز شد که سعی می کند عملیات موشکی ایران را با حرکت آمریکایی شبیه سازی کرده و چنین نتیجه گیری کند که ایران نیز از نظریه حملات، خارج از قواعد سازمان ملل و حقوق بین الملل پیروی می کند و در واقع سازمان‌های بین‌المللی را در این حرکت دور زده است. اين در حالی است که وزارت‌خارجه و دیپلمات‌های ایرانی به روشنی مبانی حقوقی تصمیم را بیان کردند. این عملیات نظامی ایران، اولا با رضایت دولت قانونی و مستقر بشار‌اسد صورت گرفته است و ثانیا حمله ایران برخلاف آمریکایی‌ها که از نظریه خطرناک عملیات پیش‌دستانه استفاده می‌کنند، کاملا ماهیت دفاعی داشت و جمهوری اسلامی دقیقا بعد از آنکه داعش مسئولیت حملات تروریستی به تهران را پذیرفت، مبادرت به این عملیات تنبیهی و تلافی جویانه کرد. بر همین اساس هیچ‌يک از سازمان‌های بین المللی و دولت‌های اروپایی، مشروعیت اقدام ایران را زیر سوال نبردند زیرا با تصميم مسئولان بلندپایه نظام، بلافاصله بعد از حملات تروریستی عوامل داعش، با اعلان قبلی و به عنوان حق دفاع مشروع، قرارگاه داعشی‌ها هدف قرار داده شد و افرادی آماج حمله موشکی سپاه قرار گرفتند که دنیا آن‌ها را به عنوان عوامل اصلی و مربیان تروریست‌های اعزامی به تهران می شناخت. بعد از انجام حمله نیز، ريیس جمهوری و وزیر خارجه در دیدارهایی که با مقام و سفرای خارجی داشتند، بر این نکته تاکید کردند که سیستم موشکی و نظامی ایران ماهیت تدافعی دارد و بعد از این نیز به عنوان پشتوانه حرکت‌های دفاعی در مقابله تروریسم و دفاع از کیان سرزمین‌ها و ملت های اسلامی به‌کار گرفته خواهد شد.

2-بيشتر محافل رقیب ایران در منطقه، در تحلیل و تفسیر عملیات موشکی سپاه بر این نکته تاکید دارند که با این حمله، ایران به دنبال زهر چشم گرفتن یا ضرب شصت نشان دادن به طرف های مخالف خود از آمریکا تا اسرايیل بود. تهران، این بخش از اهداف سیاسی عملیات خویش را کتمان نمی‌کند. به این دلیل روشن که جریان تروریسم و افرادی که به صورت میلیشا به تاخت و تاز در مناطق مرزی ایران مبادرت می کنند، از حمایت بی‌دریغ این گروه از دولت‌ها و رژیم‌هاي مخالف جمهوری اسلامی بهره‌مند هستند. کافی است در این باره به گزارش و اسناد منابع رسانه ای آمریکا و انگلیس نگاه شود که بارها از ارتباط ارگانیک جنگجویان تکفیری با دولت‌های منطقه پرده برداشته است یا در اوراق هویت افراد بازداشت شده و کشته‌شده تامل شود که دلارها یا سلاح‌ها و ویزای برخی دولت‌های عربی منطقه را همراه داشته‌اند. جمهوری‌اسلامی با صراحت بعد از حمله اخیر اعلام کرد که این تصمیم، نوعی اتمام حجت با سلسله حامیان داعش و تروریست‌های تکفیری است تا دریابند که جمهوری اسلامی به طور جدی در پی قطع رگه‌ها و ریشه‌های برخی سمپات‌ها و عناصر نفوذی تکفیری و تروریستی است. ایران مصمم است پس از این اجازه ندهد جریان‌های فرقه‌گرا از عنصر تزریق دلار یا تضادهای عقیدتی برای شوراندن افراد جوان یا برهم زدن آرامش و همزیستی طوایف و اقوام مختلف بهره بجویند.

3-ایران در مرحله ای، تصمیم خود برای مجازات فرقه‌گرایان و تروریست‌ها را به اجرا گذاشت که دولت‌های حریف آن به حرکتی پر سروصدا برای مسلح‌کردن منطقه مبادرت کرده‌اند. بعد از قرارداد افسانه ای چند صد میلیاردی که سعودی‌ها با طرف آمریکایی بسته اند، این گروه از دولت‌ها امیدوار بودند نوعی از ترس و هژمونی را بر فضای سیاسی منطقه حاکم کنند. اما نمایش به موقع توان موشکی و نظامی ایران، این ترس و هژمونی را در هم شکست؛ به گونه ای که اکنون در بيشتر محافل، همچنان ایران به عنوان قدرت برتر در منطقه مطرح می شود.

بنابراین خواسته یا ناخواسته بخش زیادی از پیام عملیات موشکی ایران متوجه آمریکا و شرکای منطقه ای آن – عربستان و اسرايیل – است. فحوای روشن پیام این است که تهدیدها و تحریم های دوره ترامپ مانند دوران بوش، ایران را به توسعه قدرت فناوری دفاعی‌اش به‌ویژه در عرصه موشکی، مصمم خواهد کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین