|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۱۶۷۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
سخنگوی ناجا با اشاره به اینکه ماده ۱۰ بر این مبناست که شرط لازم برای اخذ گواهینامه مشخص شدن خدمت وظیفه عمومی است تأکید کرد: در ماده ۵۸ قید شده که پلیس موظف است که نسبت به شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولین غایب و فراری اقدام کند. در ماده ۵۴ قانون بیمه نیز تصریح شده گواهینامه بدون شرط سربازی لازم الاجرا است.
سخنگوی ناجا، از حال خوب مرزها تا دستگیری اعضای باند جعل و کلاهبرداری و شناسایی انتشار دهندگان تهمت های ناروا به برخی از مسئولین رده بالا خبر داد.

 سعید منتظر المهدی در هفدهمین نشست خبری با بیان اینکه اعضای باند جعل و کلاهبردری در زمینه پرداخت وام و تسهیلات توسط پلیس امنیت ناجا دستگیر شده اند، گفت: متاسفانه این افراد با بهره گیری از نرم افزارهای کامپیوتری مبادرت به تهیه برگه های موافقت اصولی وام با سر برگ وزارت تعاون می کردند.

وی تصریح کرد: اعضای این باند در سایه اعتماد سازی اوراق جعلی را در اختیار مشتریان و متقاضیان وام قرار می دادندو بابت ضمانتوو کارمزد هزینه های هنگفتی دریافت می کردند که خوشبختانع با اقدامات فنی و حرفه ای پلیس کلیه اعضای این باند دستگیر شدند.

منتظرالمهدی در ادامه به شهدای مرزبانی و آمار شهدای ناجا در چند هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در مرزهای شرقی بحث درگیری با اشرار وجود دارد جدا از آن ماموران مرزبانی از جان مایه می گذارند و به فعالیت و ماموریت خود برای حفظ کیان و اراضی کشور اقدام می کنند.

وی افزود: مرزبانان در حال آموزش هستند تا برخوردها با اشرار با کمترین میزان تلفات انجام شود. در مرزهای غربی هیچ گونه برخوردی با کولبران نداشتیم جدا از آن مرزبانان فقط با افرادی برخورد می کنند که قصد دارند به مرزهای کشور دست درازی کنند. هیچ مرزبانی به کولبرانی که برای امرار معاش اقدام به کولبری می کنند، تیراندازی نمی کند و نکرده است.

منتظرالمهدی با اشاره به اینکه انسداد مرزها بسیار هزینه بر است، گفت: قصد داریم کنترل مرزها را به صورت مکانیزه انجام دهیم اما این مبحث بسیار هزینه بر و زمان بر است و در حال حاضر فقط در بخشی از مرزها انجام می شود در صورت اختصاص بودجه لارم و زمان لازم عهدمان این است که بتوانیم  مرزها را به صورت مکانیزه کنترل کنیم تا کمترین برخورد فیزیکی در مرزها را داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه چندی پیش در شبکه های اجتماعی شایعه ای مبنی بر واریز مبالغ دریافتی برای تعویض پلاک خودرو به حساب برخی مدیران ارشد ناجا منتشر شده بود گفت: پنج نفر از کسانی که این شایعه را رواج دادند توسط پلیس امنیت ناجا شناسایی و تحویل مراجع قضایی شدند و در حال حاضر ضمن ابراز ندامت با قرار قانونی، پرونده در حال پیگیری است.

به گفته وی، متأسفانه این افراد کارمند دفاتر اسناد رسمی در چند استان بودند که با آنها برخورد قضایی صورت گرفت.

منتظر المهدی افزود: بدیهی است که هر گونه واریزی برای تعویض پلاک مستقیما به حساب خزانه دولت و توسط خود مشتریان انجام می شود.

سخنگوی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شیشه های دودی خودروها با اعلام اینکه استفاده از شیشه دودی برابر مصوبات هیئت وزیران به نحوی که راننده و سرنشینان آن ممنوع است و لاجرم پلیس در مواجهه با آن باید اعمال قانون کنند گفت: رانندگان باید برای استفاده از برچسب های دودی آن را به گونه ای انتخاب کنند که امکان رویت داخل خودرو از فاصله سه متری مهیا باشد. البته رعایت این قانون هم در دید راننده تأثیر بسزایی دارد و هم از منظر امنیتی مورد نظر پلیس است.

وی همچنین در خصوص دریافت گواهی نامه بدون شرط سربازی اظهار کرد: تناقض روایی میان قوانین، دست پلیس را برای اجرای این قانون بسته است. از قانونگذاران درخواست می شود ابهامات موجود در این مورد را برطرف کنند تا از طریق ستاد کل نیروهای مسلح به پلیس ابلاغ شود تا بتوانیم این تسهیلات را در اسرع وقت برای مشمولان ایجاد کنیم.

منتظر المهدی تصریح کرد: دیروز در همایش قوه قضائیه اعلام شده است که ابهام موجود در این بند قانونی برطرف شده اما هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است.

به گفته وی، مواد قانونی ۱۰ و ۵۸ وظیفه عمومی در تناقض با ماده ۵۴ قانون و بیمه است که طبیعتاً اگر پلیس بخواهد هر سه را اجرا کند مشمولین را که برای دریافت گواهینامه مراجعه می کنند و غیبت سربازی دارند را باید دستگیر کند.

سخنگوی ناجا با اشاره به اینکه ماده ۱۰ بر این مبناست که شرط لازم برای اخذ گواهینامه مشخص شدن خدمت وظیفه عمومی است تأکید کرد: در ماده ۵۸ قید شده که پلیس موظف است که نسبت به شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولین غایب و فراری اقدام کند. در ماده ۵۴ قانون بیمه نیز تصریح شده گواهینامه بدون شرط سربازی لازم الاجرا است.

داخل خودرو حریم خصوصی نیست

معاون اجتماعی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قوانین جاری و از جمله تبصره ماده ۵ از قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر مصوب سال ۹۴ اظهار کرد: اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می گیرند از جمله وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیستند و طبیعتاً رعایت هنجارها و  الزامات قانونی در درون آنها باید رعایت شود.

وی افزود: در نظر داشته باشیم که سنگ بنای زیست مسالمت آمیز توأم با آرامش ذهنی، روانی و رعایت هنجارها در جامعه است و در تمام دنیا هنجارهای آن کشور توسط مردم رعایت می شود.

به گفته سردار منتظرالمهدی، حجاب هنجاری است که در جامعه ما پذیرفته شده و مبتنی بر قوانین حاکم بر نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز هست که پاسبان آن خود مردم هستند و در راستای نظارت و قضاوت اجتماعی تحقق پیدا می کند.

معاون اجتماعی ناجا ادامه داد: تذکر لسانی، انسانی و احساسی توسط خود مردم بسیار کارآمد است. همکاران من در بخش هایی از ناجا موظف هستند برای رعایت حقوق شهروندی و ایجاد امنیت اجتماعی در ابعاد جانی، مالی، ناموسی، اخلاقی و البته احساس امنیت در سپهر روانی در مواجهه با هرگونه هنجارشکنی مداخله کنند.

حال مرزها خوب است

سخنگوی ناجا با اعلام اینکه از ۸۷۵۵ کیلومتر مرز حدود ۸۵۰۰ کیلومتر در گستره و پهنه جغرافیایی کشور ما توسط مرزبانان نیروی انتظامی، حراست و نگهبانی می شوند گفت: مرزبانان با چشمان باز و آمادگی کامل از هر گونه تعرض به مرزهای ایران جلوگیری می کنند و شاهد این مدعا تقدیم شهدایی است که در درگیری با اشرار به درجه رفیع شهادت می رسند و آخرین مورد آن نیز چند روز پیش در مرز پیرانشهر به وقوع پیوست.

وی گفت: در پایانه های مرزی، محله هایی برای تردد کولبران برای ارتزاق خانواده توسط وزارت کشور ایجاد شده که این کولبران می توانند براساس ضوابط تردد کنند. البته این اماکن و معبرها تحت نظارت پلیس است.

منتظر المهدی تصریح کرد: واقعیت امر این است که هیچ تضمینی وجود ندارد افرادی که قصد ورود از مبادی غیررسمی به دور از دید مرزبانان به کشور را ندارند قصد اقدامات تروریستی نداشته باشند و این تشخیص امکان پذیر نیست و پلیس ناگزیر به مداخله است. اساساً پلیس بر سر امنیت مردم مماشات نمی کند ودر واقع مردم این کوتاهی را بر ما نخواهند بخشید.

تهدیدات داعش چقدر جدی است

سخنگوی ناجا در خصوص تهدیدات داعش با استناد به علم پزشکی اعلام کرد: طبیعتاً وقتی ویروسی وارد بدن انسان می شود عکس العمل بدن با حالت عادی فرق دارد. سلول های مدافع به سرعت بسیج می شوند وبا ویروس ها درگیر و آن را از پای در می آورند و در واقع پادزهر قوی تولید می شود که در مواجهه با آن ویروس برخورد لازم می کنند. در واقع مقداری استرس برای بدن و جامعه بد نیست. میزان کم استرس، آمادگی را افزایش می دهد. هماهنگی ها را افزون می کند و در صورت تهدید سریعاً عمل می کند. البته باید توجه داشت که میزان این استرس نباید زیاد شود زیرا که افزایش آن موجب فرسودگی و استهلاک می شود.

منتظرالمهدی با اشاره به اینکه میزان جانباختگان تصادفات رانندگی در ماه رمضان ۱۸ درصد کاهش داشته اظهار کرد: همچنین شهدای ناجا نیز ۶۷ درصد کاهش داشته اند و میزان وقوع قتل در جامعه ۲۰ درصد کاهش را شامل بوده و طبق برآوردها و آمارهای موجود وقوع شرارت نیز ۷ درصد کاهش داشته است.

غایبین تا شهریور فرصت دارند

سخنگوی ناجا گفت: ادامه دار بودن ثبت نام در خصوص پرداخت جریمه سربازی برای مشمولینی که هشت سال از غیبت سربازی شان می گذرد همچنان ادامه دارد.

وی افزود: هم زمینه پرداخت نقدی و هم زمینه پرداخت اقساطی جریمه مهیا شده و ابتدای سال ۹۶ تا به حال حدود ۱۷ هزار نفر مبادرت به ثبت نام کرده اند که مراحل صدور کارت برای آنها در حال انجام است.

منتظر المهدی ادامه داد: مشمولین متولد ۷۲ به بعد که فاقد کارت سربازی هستند می توانند از کسر غیبت ایثارگری والدین خود استفاه کنند، صرفاً این تسهیلات برای کسانی است که بیش از شش ماه در جبهه حضور و یا درصد جانبازی آنها کمتر از ۵ درصد نباشد.

سخنگوی ناجا تأکید کرد: مشمولینی که دارای فرزند معلول ذهنی و ناتوان هستند می توانند از معافیت خدمت سربازی استفاده کنند  منوط به ارائه گواهی از سازمان بهزیستی کشور و تأیید شورای پزشکی وظیفه عمومی که شرایط لازم برای استفاده از این تسهیلات نگهداری فرزند در کانون خانواده باشد. شرط عدم غیبت برای این مورد استثنا است و غایبین نیز می توانند از این تسهیلات  استفاده کنند.

پیش بینی حداکثری در مواجهه با تهدیدات حداقلی

منتظر المهدی در پایان با یادآوری این موضوع که ما در یک کشور شیعه  زندگی می کنیم و بر سر اصولمان پافشاری می کنیم خاطرنشان کرد: طبیعی است که با این تفکر همواره در مظان تهدید باشیم.

وی گفت: از این رو پیش بینی حداکثری در مواجهه با هر گونه تهدیدات حداقلی همواره در دستور کار پلیس قرار دارد و البته امنیت صرفاً پلیس محور و دولت محور نیست بلکه امنیت پایدار در سایه مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه در جامعه ساری و جاری می شود.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین