|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۶۷۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
حبیب رضایی در آستانه نخستین سالگرد درگذشت عباس کیارستمی، گفت: اگرچه این فیلمساز دغدغه‌ای برای نامگذاری جایی به اسم خودش نداشته، اما ما نیاز داریم لااقل خیابانی به اسم کیارستمی باشد.
 حبیب رضایی در آستانه نخستین سالگرد درگذشت عباس کیارستمی، گفت: اگرچه این فیلمساز دغدغه‌ای برای نامگذاری جایی به اسم خودش نداشته، اما ما نیاز داریم لااقل خیابانی به اسم کیارستمی باشد.

عصر دوشنبه ۱۲ تیر مراسمی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد تا در فاصله دو روز مانده به سالگرد درگذشت کیارستمی‌، بزرگداشتی برای او برگزار شود که البته همانند برنامه‌های این‌چنینی بیشتر با محوریت سخنرانی بود و  تعدادی از هنرمندانی که اعلام شده بود در این مراسم حضور خواهند داشت هم، نیامده بودند. اما یک ویژگی قابل توجه این مراسم پخش فیلمی از یک‌ مصاحبه با زهرا کیارستمی‌ مادر این فیلمساز فقید بود که طبق گفته شاهد شرافت خواهرزاده و سازنده این فیلم قرار بود در مراسمی ویژه به بهانه بزرگداشت کیارستمی‌ و با حضور خود او به نمایش درآید اما این فرصت دست نداد هرچند تدوین نهایی فیلم با همراهی عباس کیارستمی انجام‌شده است.

در این برنامه بخش کوتاهی از مصاحبه صمدیان با ژیل ژاکوب و مصاحبه ژان میشل فرودون با ژولیت بینوش  و نیز مصاحبه با یک فیلمبردار  ایتالیایی که پیش از این در جشنواره جهانی فجر هم به نمایش درآمده بود، پخش شد.

در بخشی از این مراسم محمدرضا اصلانی در سخنانی درباره مدیریت فرهنگی با اشاره به راه‌اندازی کانون پرورش فکری، بیان کرد: در آنجا یک‌ مدیریت فرهنگی درباره کودکان و ادبیات کودکان ایجاد شد و شاید از کنار همان مدیریت باشد که الان ماهی سیاه کوچولو را داریم و ادبیات کودکان ایران در آن زمان جایگاه جهانی پیدا کرد.‌

او افزود: بعدها افتتاح بخش سینمایی این مجموعه بود و افرادی چون کیارستمی و احمدرضا احمدی شروع به کار خلاقه کردند. مدیریتی که‌ در آنجا وجود داشت به کشف یک‌سری استعداد منجر شد و هنر  دو دهه را عوض کرد و از ابتذال جلوگیری کرد. اگر این مدیریت نبود شاید کیارستمی با آن ویژگی‌هایی مثل خجول‌بودن که در ما بود، نمی‌توانست کارش را ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: در این باره نقش آقای فروزش در مدیریت کانون را نباید فراموش کرد و کانون  در ادامه با مدیریتی‌که‌ داشت، سنگر سینمای ایران شده بود.

اصلانی در پایان‌ پیشنهاد کرد: تحقیقی درباره مدیریتی که در کانون میان خلاقان و سازندگان به‌وجود آمده بود انجام شود چون در این مدیریت فرهنگی دو دهه اخیر سقوط می‌بینم و در عین‌حال خوشحالم که‌ الگویی همچون کیارستمی داریم‌.

در ادامه مراسم، ابراهیم‌ فروزش که حال چندان مساعدی هم  نداشت، در سخنانی اظهار کرد: در مورد کیارستمی در این یک‌سال خیلی گفته شده است و او همان طور که خودش در شعری می‌گفت، «رفت، ماند». بنابراین حرف زدن شاید در حد من نباشد و فقط به کمی از خاطرات نیمه شخصی و کاری با این هنرمند اشاره می‌کنم.

او با بیان این‌که «من گاهی کنار او زمان مصاحبه‌هایش می‌نشستم و می‌دیدم چقدر تحلیل دارد و حرف‌هایش ماندگار است» گفت: امیدوارم همان طور که کیارستمی با آثارش ماندگار است هنرمندان ایرانی با آثارشان و نام ایران بمانند.

در بخشی دیگر، حبیب رضایی نیز در سخنانی بیان کرد: من مثل همه شما مخاطب فیلم های آقای کیارستمی بودم و این شانس را داشتم که چند معاشرت شخصی با ایشان داشته باشم که هربار حیرت و شگفتی من بیشتر می‌شد.

او افزود: من از آیدین آغداشلو وام گرفتم بیانی را که می‌گوید آقای کیارستمی پروای سادگی دارد. این پروای سادگی در همه وجوه آدم‌های بزرگ قابل رصد است از پوشش گرفته تا کلام و لحن؛ و ما تا ابد زیر بیرق کسی همچون کیارستمی‌ هستیم.
وی‌گفت: نبود کیارستمی فاجعه است اما آثاری که گذاشته تا نسل‌ها بعد از ما قابل تحقیق است چون رسیدن به آن پروای سادگی جای کار دارد.

این بازیگر ادامه‌داد: عباس کیارستمی دغدغه نداشته که خیابانی به اسمش باشد ولی ما این نیت و دغدغه را داریم چنین جایی باشد که وقتی به آن جا رفتیم برای رفتن به آنجا و ماندن در آنجا کمی ساده‌تر برویم.‌ هرچند در این بلبشو بعید است فرصتی برای رسیدن به چنین دغدغه‌ای باشد ولی با این حال خوشحالم که او آدرسی از خانه دوست به ما داده که حالا دیگر همه می‌دانیم کجاست.

 جابر مضانعلی (فیلمنامه‌نویس) یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که اظهار کرد: من در این سال‌های طولانی حضورم در سینما، با فیلمسازان بسیاری از جمله مهرجویی و کیمیایی ارتباط داشتم اما نمی‌دانم چرا هیچ گاه نشد که با آقای کیارستمی ارتباط داشته باشم.
او سپس مطالبی را درباره‌ فیلمسازی عباس کیارستمی ارائه کرد و گفت: به نظرم عباس کیارستمی رند سینمای ایران است. ضمن این‌که او به اقتباس در سینما اعتقاد داشت و معتقدم فیلم مثل یک عاشق کیارستمی ‌با ادای دین به خاطره غمگین دلبرکان مارکز و نیز سینمای کوروساوا ساخته شده است.

به گزارش ایسنا، کیوان کثیریان که اجرای این برنامه را بر عهده داشت، در ابتدای برنامه به افتتاح سینما تک خانه هنرمندان با نمایش فیلم جاده‌ها و با حضور عباس کیارستمی اشاره کرد که فیلم با همکاری شخص کیارستمی‌ در دسترس قرار گرفت  و افزود: اما امروز دو فیلمی که نمایش آن در برنامه بود هماهنگ نشد از جمله ۲۴ فریم که نتوانستیم در اختیار بگیریم چون الان آثار این هنرمند صاحبان زیادی دارد.‌

در پایان هم فیلم کوتاه خانم از شاهد شرافت نمایش داده شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین