|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۶۷۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
نشریه انگلیسی «ساندی تایمز» گزارش داد: نظامیان انگلیسی در حملات شبانه پس از کشتن غیرنظامیانی که مشکوک به عضویت در گروه طالبان بودند با صحنه سازی وانمود می‌کردند که این افراد مسلح و از مقامات طالبان و یا القاعده بودند.
 نشریه انگلیسی «ساندی تایمز» گزارش داد: نظامیان انگلیسی در حملات شبانه پس از کشتن غیرنظامیانی که مشکوک به عضویت در گروه طالبان بودند با صحنه سازی وانمود می‌کردند که این افراد مسلح و از مقامات طالبان و یا القاعده بودند.

به نقل از «ساندی تایمز»، نظامیان نیروی هوایی ویژه انگلیس (SAS) متهم به کشتن غیرنظامیان افغان، مخفی کردن مدارک موجود و جعل گزارش‌های این عملیات‌ها شده‌اند.

از سوی دیگر، دولت انگلیس نیز متهم است که به علت رسوایی این جنایات جنگی، تلاش کرده تا این جنایات را مخفی نگه دارد.

این اتهامات بر اساس تحقیقات «پلیس نظامی سلطنتی» انگلیس و پس از گذشت بیش از یک و نیم سال در این باره مطرح می‌شود.

مقامات ارشد پلیس نظامی و منابع دفاعی که اطلاعات دقیقی از این تحقیقات دارند، تصریح کرده‌اند که مدارک جمع‌آوری‌شده جنایات جنگی نظامیان نیروی هوایی ویژه انگلیس، "موثق" هستند.

یکی از منابع نزدیک به این عملیات اظهار داشت: مدارک موثقی وجود دارد که این نیروها در حملات شبانه به منازل مردم، غیرنظامیان را که گمان می‌کردند اعضای طالبان باشند، به جای تلاش برای دستگیری، به قتل رسانده‌اند.

در مورد دیگری در سال 2011 نیز نظامیان نیروهای ویژه متهم شدند که تعدادی از قربانیان را پس از دستگیری و پوشاندن سر آنها به ضرب گلوله به قتل رساندند.

ساندی تایمز در ادامه گزارش خود می‌نویسد: کارشناسان هنگام بررسی به مدارکی دست یافتند که نشان می‌دهد گزارش‌های  عملیات نیروی هوایی ویژه انگلیس دستکاری شده بوده تا نشان دهد نیروهای ویژه افغان این کشتار را انجام داده‌اند. این نشان می‌دهد که کشتار این غیرنظامیان در آن هنگام مورد بررسی قرار نگرفته بود.

گفته می‌شود که ویدئوهای مختلفی از این عملیات‌ها توسط پهپادها و نظامیان نیز ضبط شده است. این ویدئوها شلیک توسط سربازان انگلیسی را نشان می‌دهد و بنابراین ادعاها مبنی بر مسئولیت نیروهای ویژه افغان در این کشتار را تکذیب می‌کند.

این در حالی است که گلوله‌های درآمده از جسد جنازه‌ها نشان می‌دهد این گلوله‌ها توسط نیروهای ویژه انگلیسی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
 


این عکس نشان می‌دهد که گلوله‌های 5.56 میلیمتری در جسد قربانیان پیدا شده که مورد استفاده ارتش انگلیس است و نظامیان افغان معمولا از گلوله‌های با کالیبر 7.6 میلیمتری استفاده می‌کنند.

همچنین در این تحقیقات عکس‌هایی بدست آمده است که نیروهای انگلیسی در محل شلیک تپانچه «Makarov» را در دست قربانیان قرار دادند تا طوری صحنه‌سازی کنند که این افراد از اعضای طالبان بوده و غیر نظامی نبوده‌اند. تپانچه «Makarov» یکی از سلاح‌های مورد علاقه طالبان است.
 


افسران سابق ارتش انگلیس که توسط این روزنامه مورد مصاحبه قرار گرفتند نیز اظهار کردند که حملات شبانه نظامیان انگلیسی در افغانستان اغلب بر اساس منابع اطلاعاتی غیر معتبر انجام می‌شد، بنابراین این سوال پیش می‌آید که آیا این سربازان به جای دستگیری اعضای طالبان برای کشتن آنها ماموریت داشتند.

این رویکرد نظامیان انگلیسی به کشتن غیرنظامیان بی‌گناهی منجر شد که هیچ ارتباطی با طالبان نیز نداشتند.

یکی از افسران سابق نیروی هوایی ویژه انگلیس نیز اظهار داشت: گاهی اوقات مقامات به این دلیل که قبل از کسب اطلاعات از افراد دستگیر شده، ممکن است این اشخاص آزاد شوند، رویکرد شلیک به قصد کشت این افراد را روی دست گرفته بود.

به گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان حملات شبانه توسط نیروهای انگلیسی، آمریکایی و دیگر یگان‌های نیروهای ویژه در افغانستان به کشته شدن 295 غیرنظامی در فاصله سال‌ 2009 تا 2012 منجر شده است.

این کشتار غیرنظامیان انتقاد شدید سازمان‌های حقوق بشری از جمله صلیب سرخ در افغانستان را برانگیخت و موجب آغاز عملیات تحقیقاتی درباره کشتار این غیرنظامیان شد.

در ادامه این گزارش آمده است: یکی از افسران نیروهای ویژه انگلیسی می‌گوید که در سال 2010 سربازان انگلیسی را دیده که در حال گذاشتن مواد مخدر و اسلحه اطراف جسد قربانی بودند که بدون هیچ ضرورتی در ایست بازرسی توسط آن نظامیان کشته شده بود.

در ادامه این تحقیقات مشخص شده است که نظامیان انگلیسی طی عملیات شبانه  معمولا با خود تپانچه «ماکاروف» به همراه داشتند تا در صورت کشتن غیرنظامیان طوری وانمود کنند که این افراد از اعضای مسلح طالبان بودند.

این افسر انگلیسی اظهار داشت: این تپانچه به آنها این اجازه را می‌داد تا با قرار دادن آن در کنار جسد قربانیان طوری وانمود کنند که این افراد از اعضای بلند پایه طالبان و یا القاعده بودند؛ زیرا این سلاح توسط این افراد استفاده می‌شده است.

همچنین قرار دادن این سلاح طوری وانمود می‌کند که فرد کشته‌شده، مسلح بوده و نظامی انگلیسی در دفاع از خود وی را کشته است.

این افسر انگلیسی اظهار کرد: به دوستانش نیز پیشنهاد حمل این سلاح در حملات شبانه داده شده بود که با مخالفت آنها روبرو شد.

وی در ادامه گفت: به دلیل قرار دادن بیش از حد این اسلحه در دست چپ قربانیان و ثبت شماره سریال مشابه یک سلاح در گزارش‌های مختلف، شبهاتی درباره حملات شبانه نظامیان انگلیسی بوجود آمده بود.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین