|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۱۶۷۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
طی دو سال گذشته داعش تقریبا همه قلمروی را که به دست آورده بود واگذار کرد و امروز در آستانه نابودی است. اما به یاد داشته باشیم داعش بیش از آنکه قلمرو باشد اندیشه است که بقای خود را در حذف دگرِ هویتی به ویژه جمعیت‏های شیعی و غیر مسلمان، جذب ناراضیان از حکومت‏ها به‌ویژه جوانان سرخورده و ناامید و «نصر به رعب» تعریف کرده است.
روزنامه قانون در یادداشتی به قلم دکتر مراد کاویانی راد/ استاد دانشگاه نوشت:

از زمان فروپاشی شوروی تا امروز، خاورمیانه عرصه تقابل نیروها و فرایندهای فراملی، ملی، منطقه‌اي و جهانی بوده به گونه‏ای که این فرایندها هزینه‏های جانی و مالی کلان و فزاینده‏ای بر ساکنان این منطقه تحمیل کرده است. با این حال، یکی از بنیادی‏ترین عوامل موثر در شکنندگی و فروماندگی دولت های خاورمیانه ناکامی روند دولت-ملت سازی بوده است. به عبارتی پیدایش بیشتر کشورهای منطقه، بیش از آنکه برایند خواست و اراده ملی ملت‏ها باشد برایند منافع و مصالح دولت های استعماری در قالب فروپاشی امپراتوری به شدت ناهمگون عثمانی بود. در این میان، چند کشور عراق، سوریه و فلسطین عالی‏ترین نمود مداخله استعمار در فرایند کشورسازی بوده اند. تقریبا از همان زمان پیدایش تا به امروز، کشتار و دهشت افکنی نقش موثری در مدیریت این کشورها داشته است. ناهمگونی ملی، مداخله و هماوردی کشورهای منطقه‏ای و فرامنطقه‏ای، فساد فراگیر حاکمیت، رویکرد سخت‏افزاری، فزایندگی فقر و ناکارآمدی و نامیدی نسل جوان، نبود فرهنگ رواداری، اقتصادهای رانتی تک محصولی، بحران‏های زیست محیطی و ده‏ها معضل خرد و کلان دیگر در تداوم بی‏ثباتی و ناامنی این منطقه به ویژه کشورهاي عراق و سوریه نقش داشته‏اند. در چنین فضایی، اندیشه‏ها و نگرش‏های افراطی که آینده‏ای آرمانی فراروی ساکنان، به ویژه نسل جوان می‏گشاید زمینه مساعدی برای رشد و گسترش می‏یابند. نگرش‏هایی که عمدتا خاستگاه قومی و دینی دارند و خود را معیار حق برمی‏شمارند و دیگران را هر اندازه از آن‌ها دور باشند به همان نسبت به باطل و ناحق نزدیک و شایسته نابودی می‏بینند. چنین برداشت تندروانه و بنیادگرايانه‏ای از دین، زمینه کشتارها و ترورهای گروهی دهشتناکی علیه تشیع و ایزدی‌های منطقه شد. به گونه‏ای که طی دو سال گذشته که از قلمرو داعش کاسته شده شاهد کشف گورهای دسته جمعی از شیعیان و ایزدی‏های عراق بودیم. اقدامات توحش‏آمیز داعش علیه گروه‏ها و ملل دیگر که عموما برایند همان «نصر به رعب» به شمار می روند زمینه اقدام مشترک منطقه و جهانی علیه این گروه شد.

 در این میان، کشور عراق از زمان پیدایش تا به امروز، دو گروه تشیع و تسنن این کشور مناسبات خصمانه فزاینده داشته‌اند. با سرنگونی رژیم سنی محور بعث در عراق و این بار تشیع با توجه به جمعیت بیشتر، اکثر سکان‏هاي قدرت کشور را در اختیار گرفتند که گاه با تندروی‏هایی نیز همراه بود. پذیرش وضع جدید برای اهل سنت ساکن محدوده میانی عراق بسیار گران آمد. از این رو، زمینه‏های ذهنی و فرهنگی لازم برای استقبال از داعش و اندیشه‏های تندروانه وجود داشت. پس از این اقدام، قلمروگستری و همگون‏سازی جمعیت‏های ناهمگون در راس اقدامات داعش قرار گرفت که در این فرایند از هیچ جنایتی فروگذاری نکردند. با توجه به چنین زمینه ذهنی و کُنشی است که نظام شیعی جمهوری اسلامی ایران دگرهویتی آن‌ها قرار می‏گیرد و این گروه به راحتی در قالب دریافت انواع کمک‏های نظامی و پشتیبانی، به عنوان ابزار فشار دولت‏های رقیب منطقه علیه کشورمان قرار می‏گیرد. به همین دلیل، از همان زمان تصرف موصل توسط داعش، کشورمان داعش را مساله امنیتی خود اعلام کرد و کوشش‏های اشکار و پنهان گسترده‏ای برای تضعیف و نابودی آن در پیش گرفت.

طی دو سال گذشته داعش تقریبا همه قلمروی را که به دست آورده بود واگذار کرد و امروز در آستانه نابودی است. اما به یاد داشته باشیم داعش بیش از آنکه قلمرو باشد اندیشه است که بقای خود را در حذف دگرِ هویتی به ویژه جمعیت‏های شیعی و غیر مسلمان، جذب ناراضیان از حکومت‏ها به‌ویژه جوانان سرخورده و ناامید و «نصر به رعب» تعریف کرده است.

با توجه به چنین شناسه‏هایی باید پذیرفت که داعش از همان آغاز در پی تهدید و دهشت‏افکنی در ایران بوده است. در این میان، آنچه برای این گروه اهمیت دارد بازتاب تبلیغاتی و روانی چنین اقدامی است و هیچ یک از شهرهای ایران به اندازه تهران چنین جاذبه و کششی ندارد. اما چالش اینجاست که اولا توان اطلاعاتی و امنیتی ایران بسیار بالاست و دوم اینکه تهران از مرز، بسیار فاصله دارد و هر گونه انتقال مواد منفجره و نیروی انتحاری به آسانی ناممکن است.

اما تجربه چند وقت پیش تهران در قالب اقدامات تروریستی در مرقد امام(ره) و مجلس شورای اسلامی نشان داد که باوجود چنین مشخصاتی، حفره‏های امنیتی وجود دارد که زمینه چنین اقداماتی را فراهم می‏کند. پس از این اقدام دهشت افکنانه، داعش اعلام کرد که این حملات تداوم خواهد داشت. در این میان، مراسم مذهبی و راهپیمایی ها اهداف مناسب و کم هزینه‌ای برای اقدام تروریستی خواهند بود. همچنان که اشاره شد قلمرو داعش به زودی نابود خواهد شد اما آنچه مایه نگرانی است اندیشه و منش داعش است که به نظرمي‌رسد به این زودی‌ها نابود نخواهد شد و در کشورهای منطقه و چه بسا در کشور ما پخش خواهد شد و دیگر کلانشهرهای کشور را آماج دهشت افکنی خود قرار دهند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین