|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۱
کد خبر: ۱۶۶۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
ما در آیات و روایات هم داریم که در مقابل حرف لغو و رفتار لغو و بیهوده با کرامت برخورد کنید؛ یا اگر فردی جاهل و نادان شما را مورد عتاب قرار داد به او سلام کنید. این ها آموزه های قرآنی ماست و فکر می کنم جناب آقای روحانی بر اساس همین آموزه های قرآنی رفتارشان را شکل می دهند و به جامعه آموزش می دهند و به مردم یادآوری می کنند که مبانی اعتقادی و دینی ما اجازه تفرقه، تشتت، توهین، افترا، تهدید دیگران و ایجاد فضای رعب و از این دست را نخواهد داد.
روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی به قلم اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نوشت:رفتاری که هر کس از خودش نشان می دهد نشانه باورها و شخصیت فردی اوست. جناب آقای دکتر روحانی با باورهای دینی رشد کرده و تربیت شده اند. سال ها در حوزه بوده اند، سال ها در مناصب جمهوری اسلامی ایران انجام وظیفه کرده اند و اینها همه در باور ایشان نقش بسته و طبیعی است. از آن جا که بروز رفتارها معمولا ناشی از باورهاست ایشان نیز بر اساس اعتقادات خودش واکنش نشان داده و فرضا اگر که در جامعه می بیند که ظلمی رخ می دهد سکوت نمی کند. و بر اساس همین باور اگر می بیند که وحدت ملی قرار است فدای منافع فردی و گروهی شود، در مقابل آن سکوت نخواهد کرد و طبعا واکنش نشان خواهد داد. از طرفی بروز واکنش ایشان نیز معمولا به تناسب شخصی است که می خواهد با آن برخورد کند. افرادی که این رفتار را در روز عید فطر از خود نشان دادند و ایشان را مورد هجمه قرار دادند، این ها کسانی هستند که می شود گفت هم از باورهای دینی و اعتقادی فاصله دارند و هم تربیت شخصی و شخصیتی‌شان به نوعی مورد سوال است.

ما در آیات و روایات هم داریم که در مقابل حرف لغو و رفتار لغو و بیهوده با کرامت برخورد کنید؛ یا اگر فردی جاهل و نادان شما را مورد عتاب قرار داد به او سلام کنید. این ها آموزه های قرآنی ماست و فکر می کنم جناب آقای روحانی بر اساس همین آموزه های قرآنی رفتارشان را شکل می دهند و به جامعه آموزش می دهند و به مردم یادآوری می کنند که مبانی اعتقادی و دینی ما اجازه تفرقه، تشتت، توهین، افترا، تهدید دیگران و ایجاد فضای رعب و از این دست را نخواهد داد. لذا، هم وظیفه خود به عنوان رئیس جمهور و هم کسی که هدایت گر این جامعه از جهت مبانی اجرایی است و اجرای امور در دست اوست و هم از این جهت که خود را به عنوان یک روحانی به جامعه معرفی کرده، لاجرم طبیعی است که باید در کنار انجام وظایف قانونی،به مردم هم یادآوری کند که تربیت و رفتارشان را بر اساس همان آموزه هایی که به نام آن حکومت می کنیم (یعنی اسلام) تنظیم کنند. طبیعی است که اسلام به ما این اجازه را نمی دهد که بخواهیم از خودمان حرکتی نشان دهیم که سبب تخریب مبانی اعتقادی ما خواهد شد.

 به همین دلیل فکر می کنم که جناب آقای دکتر روحانی با رفتار بسیار منطقی و آرامش بخش خودشان، هم جامعه را تذکر می دهند که چطور عمل کنند و هم به این افراد متذکر می شوند که جاهلان کسانی هستند که در ازای تهاجم وموردعتاب قرار دادن هایشان، باید به آنها سلام کرد و آنها را شرمنده رفتار مسلمانی کرد تا بدانند دستور دین ما برای پیش برد جامعه، بر اساس وحدت، انسجام و تمسک به مبانی اعتقادی است. بخشی از کنترل رفتارهای تخریبی و رسیدن جامعه به آرامش بیشتر، بر می گردد به فهم عمومی جامعه. جامعه باید از شرایط اطرافش متنبه شود. بخشی دیگر نیز بر می گردد به ابزارهایی که در اختیار مروجان رفتار نامناسب قرار دارد. نهاد نماز جمعه، رسانه ملی و امثال این ها می توانند اعتقادات دینی و رفتار صحیح اجتماعی را ترویج کنند.اگر ما بخواهیم یک آینده روشنی در پیش خود ترسیم کنیم این آینده روشن ملزوماتی دارد؛ از مهم ترین این ملزومات یکسان سازی بازخوردهای مسئولین جامعه است. یعنی همه مسئولین باید سعی کنند با رفتار یکسانی جامعه را به رفتار غلط‌شان متنبه کنند. اگر جامعه احساس کند که بین مسئولین اختلاف نظر و تشتت رای وجود دارد در حقیقت آنها هم به موضع گیری اشخاصی که خود را تابع آن می دانند رفتار می کنند و این می تواند جامعه را دو قطبی کند. در گام دوم هم این مسئله به مسئولین نظام برمی‌گردد که حرف هایشان را در میان خود بروز دهند و به سطح جامعه نکشانند تا خدای نکرده جامعه دو قطبی نشود. اما این هم واقعیت است که وقتی شما متهم می شوید باید تقوا پیشه کنید و از اتهامی که به شما وارد شده خود را مبری کنید تا شبهه ایجاد نشود که مصداق آن رفتاری که به شما نسبت داده شده هستید. فردی که متهم می شود باید بتواند از خودش دفاع کند و این حق طبیعی هر انسان آزاده ای است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین