|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۱۶۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۰
خبرگزاری آناتولی در تحلیلی نوشت آمریکا، انگلیس و متحدان عربش درباره حمایت از ی پ گ به توافق رسیده اند.
 خبرگزاری آناتولی در گزارشی از افزایش احتمال تقابل ایران و آمریکا در سوریه و از توافق آمریکا، عربستان، اردن، امارات متحده عربی ، انگلستان و متحدان کرد سوری ها آنها در حسکه برای ممانعت از پیشرفت های ارتش سوریه و متحدش ایران در این کشور خبر داد.

در این گزارش آمده است: از اوایل ماه ژوئن، دو گروه اصلی به رهبری و حمایت هوایی روسیه و آمریکا برای به دست گرفتن کنترل مناطق اشغالی داعش در سوریه وارد رقابت تنگاتنگی شده اند. رهبری گروه اول را روسیه برعهده دارد و پیشروی زمینی نیز برعهده نیروهای دولت سوریه، ایران و شبه نظامیان طرفدار ایران است.از سوی دیگر گروه تحت رهبری آمریکا که نیروهای دموکراتیک سوریه «ی پ گ» در شمال غرب و مخالفان دولت سوریه به مرکزیت درعا در جنوب نیز نیروی زمینی آن را تشکیل می دهند.

رقابت دو طرف برای کنترل مناطق تحت اشغال داعش

شهرهای بزرگ رقه و دیرالزور که در مثلث مرز اردن، عراق و رود فرات قرار گرفته اند به محور رقابت دو طرف در سوریه تبدیل شده اند. به همین دلیل نیز طرفین در ماه ژوئن چندین بار به شکل مستقیم رودرروی هم قرار گرفته اند.

درگیری نخست بر سر التنف به وقوع پیوست. علی‌رغم حملات هوایی آمریکا علیه ارتش سوریه ونیروهای مورد حمایت ایران، نیروهای دولت سوریه در ادامه پیشروی خود موفق کنترل التنف شدند. این موضوع تحول مهمی بر سر راه پیشروی مخالفان سوری به سمت دیرالزور بود.

تحول مشابه و موازی دیگری نیز در شمال غرب سوریه شکل گرفت. یگان ویژه ای به نام «نیروی پلنگ» وابسته به ارتش سوریه که از مدتی پیش درحال انتقال سلاح و نیرو به مناطق شرقی حلب بود، طی ماه ژوئن در امتداد ساحل غربی رود فرات پیشروی کرد.

نیروهای ارتش سوریه پس از اینکه کنترل منطقه فوق استراتژیک مسکنه را به دست گرفتند، در مدت کوتاهی تا جنوب پادگان نظامی طبقه تحت کنترل نیروهای دموکراتیک کرد سوریه (ی پ گ)است، پیشروی کرد.

بدین ترتیب نیز نیروهای دولت سوریه با پیشروی از مناطق جنوبی تحت کنترل نیروهای ی پ گ، به نزدیکی مرکز شهر رقه رسید.

درگیری میان نیروهای ارتش سوریه با عناصر گروه ی پ گ

درست در همین زمان درگیری میان نیروهای ی پ گ و نیروهای دولت سوریه به وجود آمد. ی پ گ که قصد ممانعت ورود نیروهای اسد به رقه را داشت با حمایت آمریکا، از محدوده مرزهای مشخص شده خود گذشته و به نیروهای ارتش سوریه در جادین حمله ور شد. به همین دلیل نیروهای اسد مواضع گروه تروریستی ی پ گ را از هوا هدف قرار دادند، اما جنگده ارتش سوریه از طرف نیروهای مسلح آمریکا ساقط شد. پس از این عمل آمریکا که با هدف محافظت از متحد میدانی خود یعنی کردهای سوریه انجام شد، روسیه نیز در حمایت از متحد خود اسد، توافقنامه اش با ایالات متحده درباره امنیت پروازها را باطل کرد.

همزمان آمریکا یک پهباد ساخت ایران متعلق به نیروهای طرفدار اسد را سرنگون کردند. آمریکا که تا چندی پیش تنها از طریق متحد خود ی پ گ در حال مبارزه با داعش بود، اکنون در حال رقابت با طرف دیگر است.

نیروهای متحد دولت سوریه و روسیه اکنون در حال نزدیک شدن به مناطق تحت کنترل گروه  ی پ گ یعنی مناطق تحت نفوذ آمریکا هستند که این موضوع می تواند منجر به ایجاد تنش در این مناطق شود.

دیرالزور آخرین صحنه تنش ها

احتمال دارد آخرین صحنه این تنش ها در دیرالزور رخ دهد. همزمان با همین تحلیل ها، در همان روز که جنگنده ارتش سوریه سرنگون شد، ایران نیز چندین موشک را به مواضع داعش در دیرالزور پرتاب کرد.

همزمان با همین تحولات نیروهای متحد ایران در عراق نیز به مرز سویه رسیدند. اهداف نیروهای ارتش سوریه از تحت کنترل گرفتن تنف نیز تسلط به دروازه مرزی ابو کمال در مرز عراق بوده است.

بنا بر این گزارش، اگر تنش های نظامی به همین صورت ادامه پیدا کند، نیروهای نزدیک به ایران و نیروهای دولت بشار اسد در مرز عراق و سوریه به هم خواهند رسید. دیرالزور نیز قلعه نهایی برای رسیدن به این هدف خواهد بود. اگر این تمامیت و وحدت جغرافیایی تکمیل شود هدف بعدی حسکه و قامشلی خواهد بود ، مناطقی که تحت کنترل ی پ  گ قرار دارند و حضور نیروهای ارتش سوریه بسیار اندک است.

با پیشروی نیروهای دولت سوریه آنها تلاش خواهند کرد این مناطق که «امانتی» در دست ی پ گ است بازپس بگیرند. با این اوصاف احتمال درگیری میان نیروهای ارتش سوریه و متحدانش با عناصر ی پ گ بسیار زیاد است.

ی پ گ به دنبال متحدین جدید

آمریکا با سرنگون کردن جنگنده ارتش سوریه محافظت و حمایت از متحدان میدانی خود را اعلام کرد. اما در تنش مذکور ایران دست بالا را خواهد داشت چرا که از دید آمریکا وضعیت شمال شرق سوریه رفته رفته به بن بست نزدیک می شود و پس از پایان درگیری با داعش نیز حضور نظامیان آمریکایی در سوریه مشروعیت خود را از دست خواهد داد.

آمریکا، علی‌رغم مخالفت بازیگران منطقه‌ای همچون ترکیه، ایران و سوریه از ی پ گ محافظت خواهد کرد. باوجود اینکه آمریکا قدرت بلامنازع در نیروی هوایی است، اما بازیگران مذکور وجود هرگونه ساختار مسلحانه غیر از خود و آمریکا در منطقه را برای موجودیت خود مساله‌ساز می‌دانند.

بر اساس این گزارش، هم اکنون می‌توان گفت که ایران و متحدانش تلاش دارند تا شمال شرق سوریه را برای آمریکا به منطقه‌ای نا امن تبدیل کند. همزمان با پیشروی نیروهای ارتش سوریه و متحدانش در شرق سوریه، سازماندهی نیروهای بومی تحت حمایت آنها در منبج، حسکه و قامیشلی آغاز شده است. هدف این گروه‌های معروف به حشد الشعبی سوریه، گروه ی پ گ مورد حمایت آمریکا به عبارتی دیگر خود آمریکا است.

گروه ی پ گ نیز متوجه این فشار از جانب دولت سوریه و متحدانش است و به همین خاطر دنبال ایجاد شبکه‌ای از اتحادهای جدید است. بر اساس برخی از خبرها، مقامات عربستان سعوی، امارات متحده عربی، آمریکا، انگلستان و اردن در یک جلسه در شهر حسکه بر سر ممانعت از پیشروی ایران با حمایت از ی پ گ به توافق رسیده‌اند.

همه اینها نشان می‌دهد که دوران موفقیت ی پ گ در جلب حمایت از همه سو بدون هیچ ترجیح آشکار به پایان رسیده است. ی پ گ و پ ک ک روز به روز مجبور به یک انتخاب می‌شود و این مساله این گروه را تبدیل به یک طرف درگیری خواهد کرد.

حمایت از ی پ گ می‌تواند برای آمریکا پرهزینه باشد

از نظر آمریکا چیزی که مساله را بیش از پیش پیچیده کرده این است که این کشور در این درگیری هیچ یک از بازیگران منطقه‌ای را در کنار خود ندارد. شانس ایران را هم همین مساله افزایش داده است. ایران با تعامل با روسیه توانسته است که با آمریکا توازن مهمی ایجاد کند و حتی توانسته حریم هوایی سوریه را برای آمریکا خطرناک کند.

ترکیه نیز مدتها تلاش کرد آمریکا را برای انجام عملیات مشترک در رقه قانع کند اما این پیشنهاد از جانب آمریکا پذیرفته نشد. اینکه آمریکا چگونه خواهد توانست با اتحاد یک گروه که ترکیه آن را برای منافع حیاتی خود تهدید می‌داند، در مقابل این اتحاد مقاومت کند، جای سوال دارد.

آنکارا منتظر خواهد ماند تا در آن سوی مرزهایش نه برای تسهیل در نیات آمریکا، بلکه در صورت ایجاد شرایط متفاوت با ی پ گ به مبارزه بپردازد.

از آنجایی که ایران مساله سوریه را برای خود حیاتی می‌داند، ظرفیت هزینه دادن برای این کشور افزایش پیدا کرده است. بنابراین نتیجه درگیری در شمال شرقی سوریه به حوزه نفوذ آمریکا در سوریه و میزان هزینه‌ای که آمریکا حاضر است برای حمایت از ی پ گ پرداخت کند بستگی دارد.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین