|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۰
کد خبر: ۱۶۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
دادگاه عالی هلند دولت این کشور را در رابطه با کشتار ۳۰۰ مرد بوسنیایی در شهر سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵، در مواردی مقصر دانست.
 دادگاه عالی هلند دولت این کشور را در رابطه با کشتار ۳۰۰ مرد بوسنیایی در شهر سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵، در مواردی مقصر دانست.

 به نقل از آناتولی، دادگاه عالی هلند در شهر لاهه، با تایید حکم دادگاه منطقه ای، طی حکمی دولت این کشور را در رابطه با کشتار ۳۰۰ مرد بوسنیایی در شهر سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵، در مواردی مقصر دانست.

دادگاه، دولت هلند را موظف به پرداخت ۳۰ درصد از غرامت درخواست شده از سوی قربانیان این واقعه کرد.

دادگاه منطقه ای لاهه در سال ۲۰۱۴ طی حکمی در رابطه با شکایت انجمن مادران سربرنیتسا در سال ۲۰۰۷، دولت هلند را به دلیل تسلیم ۳۰۰ مرد اهل شهر سربرنیتسا از سوی نظامیان هلندی در سال ۱۹۹۵ به سربازان صرب، در مواردی مقصر شناخته بود.

«سمیر گوزین»، وکیل مدافع خانواده قربانیان سربرنیتسا پس از صدور حکم دادگاه با اظهار نارضایتی، اعلام کرده بود که به دادگاه عالی مراجعه خواهند کرد.

غیرنظامیان بوسنی که پس از اشغال شهر سربرنیتسا توسط صرب‌ها به فرماندهی ژنرال راتکو میلادیچ در ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۵، به نیروهای هلندی وابسته به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل پناه آوردند، توسط سربازان هلند به صرب‌ها تحویل داده شدند. صرب‌ها اجازه دادند تا زنان و کودکان به مناطق تحت کنترل سربازان بوسنی برسند اما بیش از ۸ هزار مرد بوسنیایی را در مناطق جنگلی، کارگاه‌ها و انبارها به قتل رساندند. بوسنیایی‌های کشته شده در گورهای دسته‌ جمعی دفن شدند و طبق روال هر سال، اجساد برخی از آنها از گورهای دسته جمعی خارج و پس از آزمایش ژنتیک و تشخیص هویت، در قبرهای جداگانه دفن می‌شوند.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین