|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶
کد خبر: ۱۶۶۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
تیتر «وحدت آفرینی یا وحدت‌شکنی» سرمقاله روزنامه کیهان پیش از خوانده شدن این فرض را به ذهن متبادر می‌سازد که این روزنامه اقدام حاشیه‌سازان روز قدس را مصداق وحدت شکنی دانسته است. اما این یادداشت نه تنها اشاره‌ای به حاشیه‌سازان و هتاکان نداشته بلکه غیرمستقیم رئیس جمهوری را مصداق وحدت شکنی خوانده
 حاشیه روز جمعه و توهین به رئیس جمهوری، رئیس و نایب رئیس مجلس توسط عده‌ای در راهپیمایی روز قدس انعکاس بسیار متفاوتی در روزنامه‌های کشور داشت. در حالی که روزنامه‌های اصلاح‌طلب و هوادار دولت به صورت برجسته این موضوع را منتشر کرده و در یادداشت‌ها یا گفت‌وگوهایی اقدام توهین کنندگان را محکوم کرده و نسبت به تبعات منفی آن هشدار داده‌اند، روزنامه‌های اصولگرا این مهم را واجد اهمیت چندانی ندانسته‌اند. بجز روزنامه جوان، دیگر رسانه‌های مکتوب این طیف یا به سکوت از کنار این ماجرا گذشته‌اند، یا به تلویح از آن حمایت کرده یا مثل روزنامه کیهان آدرس غلط داده و به جای هشدار به توهین کنندگان، دولت و شخص رئیس جمهوری  را زیر سؤال برده‌اند.

 تیتر «وحدت آفرینی یا وحدت‌شکنی» سرمقاله روزنامه کیهان پیش از خوانده شدن این فرض را به ذهن متبادر می‌سازد که این روزنامه اقدام حاشیه‌سازان روز قدس را مصداق وحدت شکنی دانسته است. اما این یادداشت نه تنها اشاره‌ای به حاشیه‌سازان و هتاکان نداشته بلکه غیرمستقیم رئیس جمهوری را مصداق وحدت شکنی خوانده و با ردیف کردن برخی مواضع اخیر رئیس جمهوری بدون ذکر نام، با طرح این پرسش تلویحاً کار هتاکان را مورد تأیید قرار داده است «اکنون اگر در چنین شرایطی‌، افرادی از سر غفلت و ندانستن، حرف‌های وحدت‌شکنانه بزنند و دل مردم را از یکدیگر جدا کنند، چه باید کرد!؟» حسین شمسیان در بخشی از یادداشت خود نوشته است: «اگر کسی در اوج روزهای غرور ملی از ضرب شست سپاه، به فرزندان ملت حمله کند، به او چه باید گفت؟ اگر در هنگامه‌ای که امریکا در پی تحریم همه‌جانبه علیه رزمندگان خط مقدم دفاع از عزت و شرف ایران است، برخی هم در داخل سپاه را به هر بهانه‌ای آماج قرار دهند، کدام پازل را تکمیل می‌کنند؟»
روزنامه «وطن امروز» اگر چه به صورت مستقل حاشیه‌های روز قدس را پوشش نداده است، اما در گزارش اصلی خود، توهین‌ها و حملات هتاکان را  شعارهای مردم علیه روحانی دانسته است. این ارگان مخالفان دولت بدون هیچ موضع منفی علیه حاشیه‌سازان، هتاکان به رئیس جمهوری را مردم خوانده که علیه اظهارات و اقدامات روحانی شعار دادند.

روزنامه همشهری هم اگر چه در صفحه اول اشاره‌ای به حاشیه‌های روز قدس ندارد اما در گزارش خود در صفحه 31 دستور وزیر کشور برای پیگیری توهین به رئیس جمهوری و دیگر مقامات کشور در راهپیمایی روز قدس را پوشش داده و نوشته است: «راهپیمایی روز قدس همراه با سر دادن شعارهای تندی همچون مرگ بر منافق، مرگ بر فتنه‌گر و مرگ بر سازشگر از سوی برخی راهپیمایان علیه حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، علی لاریجانی رئیس مجلس و علی مطهری نایب رئیس مجلس بود. ارگان شهرداری تهران البته موضعی که نشان دهنده انتقاد یا نارضایتی این روزنامه از اتفاقات حادث شده باشد، ندارد.

روزنامه جام جم ارگان مکتوب صدا و سیما که تیتر «نه به سازش و اشغالگری» را برای صفحه اول خود انتخاب کرده، هیچ اشاره‌ای به حاشیه‌سازان و توهین کنندگان به رئیس جمهوری ندارد. این روزنامه در صفحات داخلی هم این موضوع را ندیده است. روزنامه رسالت هم که عکس یک خود را به راهپیمایی روز قدس اختصاص داده، نه در صفحه اول و نه در صفحات میانی خبر توهین به مسئولان کشور در این راهپیمایی را پوشش نداده است. نکته قابل تأمل اینکه این روزنامه سرمقاله خود را به موضوع سند آموزشی 2030 اختصاص داده است که نگاهی انتقادی به این موضوع است.

 انتقاد شدید روزنامه جوان از هزینه سازان سطحی‌گرا

در میان روزنامه‌های اصولگرا تنها روزنامه «جوان» بود که واکنشی صریح نسبت به این اتفاق داشت با عنوان «در نکوهش یک حاشیه» به قلم عبدالله گنجی مدیر مسئول خود. گنجی نوشته است: «شعار عده‌ای علیه رئیس‌ جمهوری در روز قدس دل هر نیروی مؤمن به انقلاب و زمان‌شناس را به درد می‌آورد که چگونه عده‌ای سطحی‌گرا، ظاهر‌بین، زمان‌نشناس و هزینه‌ساز، حزب‌الله را از جایگاه سنگ زیرین آسیا خارج و به چهره‌ای هیجانی بی‌منطق و غیرقابل کنترل تبدیل می‌کنند.»
 به نوشته جوان، «ماجرای شعار علیه رئیس‌جمهوری از دو منظر نکوهیده است؛ اول اینکه متأسفانه عده‌ای سعی می‌کنند آن را به حساب تبیین اخیر مقام معظم رهبری بنویسند و در مقابل عده‌ای سطحی‌گرا بدون تحلیل مسأله، به مصداق‌‌سازی روی‌آوردند. آنچه مقام معظم رهبری درباره سال 59 فرمودند، استفاده از تجربیات تاریخی برای تقویت منطق هشدار بود. قاعده پیشگیری از دو‌قطبی‌سازی و اصرار بر وحدت ملی سیره 28 ساله مقام معظم رهبری است. عدم دو‌قطبی‌سازی جامعه اینقدر برای ایشان مهم است که عدم ورود رئیس‌ جمهوری سابق به گردونه انتخابات را با آن مفهوم‌سازی کردند و مانع حضور وی شدند. لذا سیره رهبری از یک قاعده پیروی می‌کند. اینکه عده‌ای «هشدار پیشگیرانه» را به مثابه «مصداق‌ اکنونی» فرض نموده و به کف خیابان بکشانند، بدترین برداشت از تبیین رهبری و جفای مضاعف به راهبرد آتش به اختیار است.

گنجی افزوده است: «دوم اینکه راهپیمایی روز قدس نماد و نشان یکپارچگی ملت ایران علیه صهیونیست‌ها و حامیان آنان است. حال می‌توان باور کرد که جمعی به عنوان حزب‌الله با حاشیه‌سازی، این روز مهم و اهداف آن را به حاشیه ببرند و ده‌ها بهانه و تحلیل انحرافی را جایگزین آن نمایند؟ حزب‌الله از این جماعت «خود تکلیف‌گرا» یا «سرخود تکلیف‌گرا» خصوصاً‌ در پروسه مردم‌سالاری کم ضربه نخورده است و منبعد باید در اولین فرصت برائت خود را با صدای رسا ابراز نماید. متأسفانه همان گونه که روحانی وحدت ناشی از غرش ملت ایران علیه تروریست‌ها را دچار حاشیه کرد، عده‌ای نیز روز قدس را به بدترین وجه ممکن به سخره گرفتند. بدون تردید سطحی‌گرایی نقیصه‌ای است که همچنان برای نیروهای مؤمن به انقلاب اسلامی هزینه تولید می‌کند. اصلاح وضع موجود فقط از نیروهای ریشه‌دار انقلاب برمی‌آید ولاغیر. جماعتی که بارها رهبری به آنان هشدار دادند که: «این کارها به ضرر کشور است» بی‌تقیدی خود را نشان داده‌اند و لذا نمی‌توانند نماینده حزب‌الله محسوب شوند.»

منبع:ایران

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین