|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۶۶۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۰
محققان آمریکایی با الهام از چشم های پروانه موفق به ساخت پوششی جدیدی برای صفحه نمایش شدند که مشکل مشاهده محتوای نمایشگر زیر نور خورشید را حل می کند.
 محققان آمریکایی با الهام از چشم های پروانه موفق به ساخت پوششی جدیدی برای صفحه نمایش شدند که مشکل مشاهده محتوای نمایشگر زیر نور خورشید را حل می کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، این لایه نازک که با الهام از چشم های پروانه طراحی شده است، علاوه بر این که در مقابل خش مقاوم است، صفحه نمایش تلفن های همراه و تبلت را در برابر گردو خاک و اثر انگشت محافظت می کند و در طراحی صفحه نمایش های قابل انعطاف نیز قابل استفاده است.

مطالب حتی روی جدیدترین صفحه نمایش تلفن های همراه و تبلت ها در فضای باز و زیر نور شدید خورشید به سختی قابل خواندن است، از این رو محققان با الهام از نانو ساختارهای موجود در چشمان پروانه لایه ای نازک از آنتی ریفلکس (ضد انعکاس) را طراحی کردند که باعث سهولت خواندن مطالب از روی صفحه نمایش حتی در زیر نور افتاب می شود.

این لایه نازک از نانوساختارها می تواند قابلیت دید چشم را در برابر صفحه نمایش تلفن های همراه و تبلت ها در زیر نور خورشید بهبود بخشد.

برای مثال، پرده نازک آنتی رفلکس ( ضد انعکاس) یک انعکاس 23/0 درصد از سطح را نشان می دهد که بسیار کمتر از انعکاس 4.4 درصدی در تلفن های همراه است. علت اصلی قابل خواندن نبودن محتوای صفحه نمایش زیر نور شدید خورشید انعکاس نور است، زیرا نور شدیدی که از صفحه نمایش منعکس می شود صفحه را غیر قابل رویت می کند.

محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی در آمریکا می گویند: تجهیز تلفن های همراه و تبلت ها با لایه نازک آنتی ریفلکس انعطاف پذیر باعث روشنایی صفحه نمایش می شود حتی زمانی که در خارج از خانه از صفحه نمایش استفاده می شود؛ علاوه بر انعکاس کمتر نور، این روکش در برابر خش، مقاوم و خود تمیز شونده است و صفحه نمایش لمسی را از گرد و غبار و اثر انگشت محافظت می کند.

این لایه ضدانعکاس فرورفتگی های بسیار کوچک و یکپارچه ای دارد که هر یک حدود 100 نانومتر (حدود یک هزارم پهنای موی انسان) قطر دارد، این روکش را می توان همراه با اپلیکیشن های صفحه نمایش انعطاف پذیر نیز استفاده کرد؛ مانند تلفن های همراهی که مثل کتاب خم می شود و احتمالا سال آینده به بازار عرضه شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین