کد خبر: ۱۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
پیشکسوت عرصه‌های قرآنی کشور با اشاره به اینکه برخی با انتساب خود به شخصیت‌ها در جستجوی موقعیت هستند و با تغییر شرایط این نسبت را تکذیب می‌کنند، گفت: حافظان قرآن رابطه پرافتخاری با خداوند دارند.

عباس سلیمی قاری بین‌المللی قرآن کریم در همایش جلسات محوری و ثابت حفظ قرآن که به همت سازمان دارالقرآن برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه وجود مشکلات در اجرای امور قرآنی نشأت گرفته از ذات دنیا است، گفت: در روایات داریم که چرا خداوند نام «دنیا» را برای جایی که پر از کوه و آسمان است در نظر گرفته که در این رابطه امام معصوم می‌فرماید: «از زمانی که خداوند این مجموعه (دنیا) را آفریده حتی نیم نگاهی به آن نینداخته است» که این امر به معنای بی‌ارزش بودن دنیا است.

وی با بیان اینکه انسان نباید خود را به چیزی کمتر از بهشت بفروشد، ادامه داد: حافظان قرآن در پیشگاه الهی صاحب ارزش و قرب هستند، چرا که رفتار آنها قرآنی است و دروغ و رسیدن به مقاصد از هر طریقی در روحیه فعالان قرآنی نمی‌گنجد.

سلیمی با اشاره به اینکه امروز سالروز شهادت حضرت عبدالعظیم حسنی و حضرت حمزه است، خاطرنشان کرد: این دو بزرگوار ویژگی مشترک بسیاری دارند به طوری که هر دو مهاجر الی‌الله هستند؛ یعنی برای رضای خدا از شهر خود مهاجرت کردند.

وی ادامه داد: حضرت حمزه به خاطر دفاع از دین از شهر مکه به مدینه مهاجرت کرد و همچنین حضرت عبدالعظیم از مدینه به ری سفر کرد که در مهاجرت این بزرگواران رضایت خداوند در نظر گرفته شده بود.

رابطه‌ای که هیچگاه تکذیب نمی‌شود

سلیمی با اشاره به کوته‌فکری برخی تصریح کرد: متأسفانه برخی برای مقاصد و اهداف خود با شخصیت‌های به اصطلاح سیاسی، اجتماعی، اقتصادی هم‌ کلام می‌شوند و حتی برای نشان دادن موقعیت خود با آنها عکس یادگاری می‌اندازند و به خود افتخار می‌کنند و زمانی که شرایط تغییر کند به دنبال تکذیب ارتباط خود با آن شخصیت‌ها برمی‌آیند، اما باید متذکر شوم که کسی از حافظان قرآن پرافتخارتر نیست، چرا که خدا با آنها سخن می‌گوید.

سلیمی افزود: در روایات آمده است که زمانی که می‌خواهید با خدا سخن بگویید نماز بخوانید و زمانی که می‌خواهید خدا با شما سخن بگوید قرآن بخوانید. بنابراین، شما حافظان قرآن باید به خود افتخار کنید، چرا که نعمت همدم و مأنوس بودن با قرآن سرمایه بزرگی است.

این پیشکسوت امور قرآنی کشور گفت: اگر خداوند نعمت انس با قرآن را به انسان عطا کند، ولی انسان گمان برد که خداوند نعمت بهتری به دیگری داده است، حقیر شمرده آنچه که خداوند بزرگ شمرده است و بزرگ شمرده آنچه را که خداوند حقیر شمرده است. بنابراین، شما باید قدر جایگاه خود را بدانید و در حفظ آن کوشا باشید و تصور نکنید که خداوند نعمت کمی به شما عطا کرده است.

سلیمی خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات سنتی حفظ قرآن شروع کاری است که برای گسترش فرهنگ قرآنی صورت می‌گیرد؛ بنابراین نباید به این حد قانع شویم بلکه باید در راستای پیشرفت بیشتر در امور قرآنی گام برداریم.

ملاک نزدیکی به قرآن عمل به آن است

وی با اشاره به حدیثی از امام حسن مجتبی علیه‌السلام گفت: امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمودند «سزاوارترین شما به قرآن کسی است که به قرآن عمل کند ولو آن را حفظ نباشد و دورترین شما به قرآن کسی است که به قرآن عمل نکند ولو آن را تلاوت کند»؛ بنابراین، توجه به قرآن و عمل به آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

این پیشکسوت قرآن تصریح کرد: در احادیث ما آمده است که اگر کسی قرآن بخواند اما به آن عمل نکند در روز قیامت کور وارد محشر می‌شود. پس اگر کسی قرآن بخواند و مغایر آن عمل کند چگونه وارد قیامت خواهد شد؟

ایمان به عمل است نه به زبان

سلیمی با اشاره به وجوه مشترک ابلیس و انسان اظهار داشت: ابلیس در بسیاری از موارد به معاد، ربوبیت و خالقیت خدا اعتراف کرده است، اما در عین ایمان به این سه اصول، خداوند از ابلیس به عنوان کافر یاد می‌کند که این امر به دلیل کفر عملی شیطان است.

وی به حافظان قرآن توصیه کرد که در کنار رسالت آموزش و تحقق مطالبه رهبری به مبانی قرآنی نیز توجه کنند و افزود: در مجموعه روایی میزان‌الحکمه آمده است که حق تلاوت باید ادا شود، بنابراین باید به تلاوت قرآن در جلسات سنتی توجه ویژه‌ای کنیم و با عمل به بایدها و همچنین دوری از نبایدهای قرآن راهی به سوی سعادت پیش گیریم.

اساتید قرآن با الگوسازی به جنگ تهاجم فرهنگی بروند

سلیمی با بیان اینکه اساتید قرآنی باید الگویی برای جامعه باشند، گفت: حافظان و اساتید قرآن باید به عنوان الگویی عملی برای شاگردان خود باشند که متأسفانه در سال‌های اخیر به این امر بی‌توجهی شده است که نتیجه آن نفوذ فرهنگ غرب در کشور است.

این استاد پیشکسوت قرآن با اشاره به اینکه برخورد عالمانه مبتنی بر اخلاق و حسن سلوک با مردم مورد تأکید ائمه اطهار علیهم‌السلام بوده است، ادامه داد: مردم از حافظان قرآن انتظار دیگری دارند، به طوری که روزی یکی از شیعیان به محضر امام صادق علیه‌السلام می آید که ایشان به وی می‌فرمایند «کار خوبی از هر کس سر بزند زیباست، اما اگر تو این کار را انجام دهی زیباتر است، چرا که تو به ما انتساب داری و شیعه هستی».

وی در پایان به حفاظ قرآن توصیه کرد که به دنبال هدایت تمام بشر باشند حتی افرادی که علاقه به قرآن دارند، اما به دلیل حاکمان ظالمی که بر آنها حکمرانی می‌کنند، نتوانسته‌اند تاکنون با قرآن مأنوس شوند.

منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین