|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۶۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
همچنین وظیفه دیگر بیمه مرکزی انجام امور بیمه اتکائی اجباری جهت اطمینان از سلامت و صحت امور در صنعت بیمه و نظارت نهادی بر آن است. بیمه مرکزی وظیفه تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران را نیز طبق قانون بر عهده دارد.
 رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: صنعت بیمه کشور، پشتیبانی لازم را از تمام شهروندان و فعالیت‌های اقتصادی به عمل می آورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از بیمه مرکزی، عبدالناصر همتی در پیامی به مناسبت چهل و ششمین سالروز تاسیس بیمه مرکزی، ابراز امیدواری کرد که صنعت بیمه کشور، پشتیبانی لازم را از تمام شهروندان و فعالیت های اقتصادی در برابر خطرات گوناگون به عمل آورد.

در این پیام آمده است: بازارهای مالی که بیمه نیز بخش مهمی از آن است به جهت تنوع، تعدد و پیچیدگی های شکست بازار در این بخش از اقتصادها، در تمام دنیا تحت شدیدترین مقررات نظارتی و حاکمتی قرار دارند. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نهاد حاکمیتی ناظر بر صنعت بیمه در ایران است که بیش از ۴۵ سال پیش با تصویب مجلس وقت، در خرداد ۱۳۵۰شمسی فعالیت خود را آغاز نموده است.

بر این اساس، بیمه مرکزی مسئولیت ارائه گزارش از فعالیتهای موسسات بیمه در ایران و پیشنهاد مقررات و ارائه برنامه کسب و کار شرکت های متقاضی فعالیت بیمه گری به شورایعالی بیمه جهت بررسی، تصویب و یا تأیید آنها را عهده دار است. بیمه مرکزی همچنین وظیفه دارد بر اجرای تصمیمات و مقررات مصوب شورایعالی بیمه از سوی بیمه گران، بیمه گذاران و واسطه های بیمه نظارت کند.

همچنین وظیفه دیگر بیمه مرکزی انجام امور بیمه اتکائی اجباری جهت اطمینان از سلامت و صحت امور در صنعت بیمه و نظارت نهادی بر آن است. بیمه مرکزی وظیفه تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران را نیز طبق قانون بر عهده دارد.

از حدود ۸ دهه فعالیت رسمی بیمه گری در ایران، بیش از نیمی از آن تحت نظارت بیمه مرکزی بوده است. صنعت بیمه در این مدت فراز و فرودهای زیادی داشته و از خصوصی شدن تا دولتی شدن و واگذاری مجدد به بخش خصوصی را تجربه نموده است. آزاد سازی نسبی و استقرار نظارت بر حاشیه توانگری مالی موسسات بیمه و کاهش اتکائی اجباری اصلاحات ساختاری مهم دیگری بوده که طی سالهای اخیر با پیگیری و مدیریت بیمه مرکزی صورت پذیرفته است. توسعه سیستم متمرکز فناوری اطلاعات نیاز مهم دیگری بوده طی چند سال اخیر با همت بیمه مرکزی پیشرفت قابل توجهی را شاهد بوده است.

طی بیش از چهار دهه گذشته بیمه مرکزی و شورایعالی بیمه، مقررات موجود صنعت بیمه را طراحی و عملیاتی نموده و بر اساس آن به شکل گیری وضعیت موجود صنعت بیمه کمک کرده اند. فارغ از مشکلاتی که در ارتباط با کارایی و اثر بخشی عملکرد شورایعالی بیمه و بیمه مرکزی در دوران حیات آنها، بطور طبیعی می توان مطرح کرد اما به نظر می رسد برآیند عملکرد نهاد ناظر بر صنعت بیمه ایران با توجه به جمیع جهات و شرایط ویژه اقتصادی و اجتماعی ایران در بخش عمده ای از دوران فعالیت این سازمان، مثبت بوده است. بدیهی است در مقام مقایسه میان آنچه شورایعالی بیمه و بیمه مرکزی بعنوان نهاد ناظر بر صنعت بیمه ایران انجام داده اند با آنچه می توانست و یا می بایست انجام می شد. فاصله هایی وجود دارد که امید است با تلاش های خالصانه و عالمانه بیمه مرکزی و همکاری خانواده بزرگ صنعت بیمه این فاصله ها نیز کاهش یابد.

اینک در چهل و ششمین سالگرد تأسیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی لازم می دانم از طرف مدیران و کارکنان این نهاد به فعالان صنعت بیمه اعم از شرکت های بیمه، نمایندگان، کارگزاران، ارزیابان خسارت و نهادهای صنفی و تخصصی آن شاد باش گفته و موفقیت های بیشتر را برای همه آنان از خداوند بزرگ طلب کنم.امیدوارم در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، صنعت بیمه نیز بتواند در چارچوب سیاستهای دولت تدبیر و امید و در آغازین سال اجرای برنامه ششم توسعه، حمایت و پشتیبانی لازم را از کلیه شهروندان و فعالیت های اقتصادی در برابر خطرات گوناگون به عمل آورده و در جهت تامین آرامش و آسایش آنان گام بردارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین