|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۶۵۴۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
طی دو سال اخیر، خبر کشته شدن البغدادی بارها منتشر شده است. روزنامه گاردین در آوریل 2015 (فروردین 1394) به نقل از منابعی نوشت که بمباران کاروانی در غرب عراق به ایجاد صدمه شدید به بغدادی منجر شده به گونه‌ای که او نه تنها قدرت رهبری داعش را از دست داده است بلکه در آستانه مرگ قرار دارد.
 از زمان ایجاد و گسترش داعش، اخبار متعدد و متفاوتی درباره مرگ ابوبکر البغدادی رهبر این گروه منتشر شده است.

به نقل از واشنگنتن اگزمینر، آخرین خبر مرگ ابوبکر البغدادی به اظهارات هفته گذشته وزارت دفاع روسیه برمی‌گردد که گفته بود در اثر بمباران جنگنده‌های ارتش این کشور، البغدادی کشته شده است.

بر مبنای روایت مسکو، بغدادی به همراه شماری از رهبران ارشد و فرماندهان داعش در محلی در خارج از رقه پایتخت داعش نشست برگزار کرده بودند. دستور کار این نشست، چگونگی جلوگیری از حملات بیشتر به داعش و شهر رقه بوده است.

در اواسط این نشست، جنگنده‌های روسیه بر فراز محل برگزاری این جلسه حاضر و تقریبا به مدت ده دقیقه آن محل و حوالی‌اش را مورد بمباران قرار می‌دهند. منابع نظامی روسیه گفته‌اند که 30 تن از رهبران داعش و 300 تن از شبه‌نظامیان این گروه که مشغول حفاظت از آن محل بودند در این حملات کشته شده‌اند.

طی دو سال اخیر، خبر کشته شدن البغدادی بارها منتشر شده است. روزنامه گاردین در آوریل 2015 (فروردین 1394) به نقل از منابعی نوشت که بمباران کاروانی در غرب عراق به ایجاد صدمه شدید به بغدادی منجر شده به گونه‌ای که او نه تنها قدرت رهبری داعش را از دست داده است بلکه در آستانه مرگ قرار دارد.

تلویزیون دولتی عراق همچنین بارها از جمله در ژوئن 2016 (خرداد 95) مدعی مرگ البغدادی در اثر بمباران مواضعی در نزدیکی مرز و عراق و سوریه شد.

اما بیایید فرض بگیریم البغدادی واقعا کشته شده باشد. آیا مرگ او می‌تواند بر توانایی‌های داعش اثر بگذارد؟ تاریخ به ما می‌گوید نه.

آمریکا تعداد فراوانی از رهبران عملیاتی گروه‌های تروریستی را در یک و نیم دهه گذشته کشته است. اما آیا جریان‌های تروریستی متوقف شده‌اند؟

وقتی که جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا در یک سخنرانی عمومی در ژوئن 2006 (خرداد 1385) با افتخار از خبر کشته شدن ابومصعب الزرقاوی در شمال بغداد با بمب‌های 500 پوندی خبر داد طبیعتا خیلی‌ها خوشحال شدند.

شاید تصور می‌شد که آن مرگ، آغاز خاتمه یک گروه خطرناکی تروریستی است. بوش در آن روز گفت: «ایدئولوژی ترور یکی از مهم‌ترین رهبرانش را از دست داد.» زلمای خلیل‌زاد از دیپلمات‌های مشهور آمریکایی نیز گفت: «امروز یک روز خوب برای عراق و همچنین برای آمریکایی‌هاست.»

جشن مربوط به کشته شدن زرقاوی خیلی کوتاه مدت بود چرا که فعالیت‌های القاعده در عراق پس از وی به‌ویژه از طریق بمب‌گذاری‌های انتحاری، ترور و بمب‌گذاری‌های کنار جاده‌ای بسیار بیشتر شد. این بمب‌گذاری‌ها ماهانه هزاران نفر از شهروندان شیعه عراق را به کام مرگ فرستاد.

وقتی که زرقاوی در ژانویه 2006 (دی 84) هنوز رهبر القاعده عراق بود تنها 1546 عراقی در اثر خشونت‌ها جان خود را از دست داده بودند. اما هفت ماه پس از مرگ زرقاوی، تعداد کشته شدگان عراقی به 3017 نفر رسید یعنی یک جهش 95 درصدی در تلفات.

درسی که از موضوع الرزقاوی می‌گیریم این است که اگر چه کشته شدن رهبران ارشد گروه‌های تروریستی، یک پیروزی نمادین به شمار می‌آید اما هرگز باعث نشده تا این گروه‌ها به زانو درآیند.

همانطور که مرگ اسامه بن‌لادن، نتوانست القاعده را برای همیشه از بین ببرد باید نتیجه‌گیری کرد که کشته شدن البغدادی نیز می‌تواند نتیجه‌ای نمادین داشته باشد بی‌آنکه به خاتمه همیشگی داعش منجر شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین