|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۰
کد خبر: ۱۶۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
وزير نفت در بخشي ديگر بر گازرساني به صنايع مختلف در سطح کشور تأکيد کرده است، به نحوي که مصرف سوخت مايع براي تمام صنايعي که دسترسي به شبکه گاز دارند، 40 درصد نسبت به سال 95 کاهش يابد و اين يعني کاهش آلايندگي و افزايش ثروت ملي.
در روزهاي اخير مهندس بيژن زنگنه وزير نفت در احکامي براي مديران صنعت نفت به مهم‌ترين پروژه‌هاي اين صنعت تا سال 1400 اشاره و بر اهميت انجام آن‌ها تأکيد کرد. نگاهي به پروژه‌هاي ذکر شده مشخص مي‌کند که بيشترين پروژه‌هاي اولويت‌دار وزارت نفت در صنعت گاز رخ خواهد داد و اين توسعه که در ادامه به آن اشاره خواهد شد، علاوه بر برنامه‌ريزي، منابع مالي و ... نيازمند منابع انرژي عظيمي است که خوشبختانه کشور ايران با بهره‌مندي از مخزني عظيمي چون پارس جنوبي هرگز دغدغه‌اي از اين بابت نخواهد داشت.

اولين مورد، افزايش ظرفيت توليد ميعانات گازي تا روزانه يک‌ميليون بشکه در افق 1400 با تمرکز بر ميادين مشترک و توليد 683 هزار بشکه در پايان سال 1396 است. اين موضوع يکي از موارد اصلي در برنامه‌هاي ذکر شده از سوي وزير نفت است، ذکر اين نکته ضروري است که سال گذشته مجتمع گاز پارس جنوبي به‌طور متوسط روزانه بيش از 556 هزار بشکه ميعانات گازي توليد کرده است و قطعاً با تکميل فازهاي جديد اين ميزان افزايش خواهد داشت، طوري که با توسعه کامل، از اين مجتمع روزانه يک‌ميليون بشکه ميعانات گازي توليد خواهد شد. توليد روزانه يک ميليون بشکه ميعانات گازي قيمتي بيش از يک ميليون بشکه نفت دارد و داراي ارزش بسيار بالايي است. از سوي ديگر تأکيد بر توليد ميعانات گازي علاوه بر صادرات، براي فراهم کردن خوراک پالايشگاه ستاره خليج‌فارس، مجتمع پالايشگاهي سيراف، پالايشگاه پارس شيراز و ساير تأسيسات پالايشگاهي و پتروشيمي در داخل کشور است و نشان‌دهنده نقش مهم توليدات پارس جنوبي در بخش‌هاي مختلف است.
در بند ديگري از اين پروژه‌ها بر تکميل و راه‌اندازي فازهاي 13، 14، 22، 23، 24 و توليد روزانه 620 ميليون متر مکعب گاز غني در پايان سال جاري اشاره شده است که مطابق برنامه‌ريزي وزارت نفت با توسعه کامل فازهاي پارس جنوبي توليد گاز از اين مجتمع به 700 ميليون متر مکعب گاز شيرين در روز مي‌رسد.پروژه مورد تأکيد ديگر، شروع صادرات گاز به عراق تا ميزان 14 ميليون متر مکعب در روز در پايان سال 96 است که اين مهم هم از طريق خط ششم سراسري که از عسلويه آغاز شده و تا مرز امتداد مي‌يابد، محقق خواهد شد.

تکميل خط لوله هفتم سراسري و صادرات گاز به پاکستان هم از ديگر اولويت‌هاي کاري شرکت گاز در ساليان آينده خواهد بود که تأمين گاز مورد نياز آن هم از طريق گاز توليدي در مجتمع گاز پارس جنوبي صورت خواهد گرفت. از ديگر موارد تأکيد شده گازرساني به 900 هزار مشترک جديد روستايي و شهرهاي کوچک و مرزي است که با توجه به عدم ايجاد پالايشگاه گازي در ساير نقاط کشور باز تنها منبع تأمين گاز و ايجاد رفاه براي اين بخش از مردم ايران زمين همان مخزن نجيب پارس جنوبي است.اما يکي از موارد استراتژيک در برنامه‌هاي عنوان شده پياده‌سازي طرح‌هاي ذخيره‌سازي زيرزميني گاز طبيعي با هدف کاهش مصرف سوخت‌هاي مايع در فصول سرد سال در محدوده شبکه گاز و بالابردن پايداري شبکه با تأکيد بر نقش بخش خصوصي است که در اين زمينه هم افزايش توليد گاز کشور و کاهش مصارف در طول فصل گرم مي‌تواند باعث امنيت و افزايش قدرت مانور شبکه در فصول سرد شود و آنچه مسلم است با توجه به ميزان مصارف در حال حاضر نيازمند توليد گاز بيشتر هستيم.

تکميل گازرساني به استان سيستان و بلوچستان و نقاط صنعتي و نيروگاهي آن استان با توجه به محروميت آن منطقه از کشور و ايجاد رفاه، امنيت و اشتغال با بردن گاز به اين خطه از ديگر برنامه‌هاي شرکت گاز در سال‌هاي آتي خواهد بود که در سال گذشته هم شور و شعف ايجاد شده از گازرساني به زاهدان در چشمان مردمان زحمتکش جنوب شرق ايران قابل مشاهده بود.

وزير نفت در بخشي ديگر بر گازرساني به صنايع مختلف در سطح کشور تأکيد کرده است، به نحوي که مصرف سوخت مايع براي تمام صنايعي که دسترسي به شبکه گاز دارند، 40 درصد نسبت به سال 95 کاهش يابد و اين يعني کاهش آلايندگي و افزايش ثروت ملي.

در مجموع همه موارد ذکر شده با هدف توسعه کشور به وسيله گاز در بخش‌هاي مختلف عنوان شده است. از صنعت گرفته تا نيروگاه و روستا و شهر و ... اما توجه به اين نکته ضروري است که همه اين موارد وابسته به توسعه پارس جنوبي و توليد مناسب از پالايشگاه‌هاي گازي عسلويه است. در واقع هر آنچه که در صنعت گاز در ساليان اخير رخ داده و در آينده رخ دهد، مديون گاز پارس جنوبي است و امروز اين منطقه، کارکنان و حتي تأسيسات آن شايسته تقدير و خدا قوت هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین