|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۰
کد خبر: ۱۶۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
دكتر حسن روحاني در سخنان روز گذشته خود از لزوم شناسنامه‌دار بودن افرادي سخن گفت كه مي‌خواهند در هر موردي به اظهارنظر پرداخته يا به نقد دولت بپردازند و همچنين به اين مساله پرداخت كه تخريب دولت منتخب مردم با پول بيت‌المال صحيح نيست.

منظور از شناسنامه داشتن افراد مي‌تواند اين باشد افرادي كه به اظهارنظر مي‌پردازند بايد با هويتي شناخته شده این کار را انجام دهند چراكه از مباحث انديشه سياسي معاصر، نگرش‌هاي موجود به هويت سياسي است.

هويت سياسي حاكي از چگونگي ارتباط تعامل افراد و گروه‌هاي سياسي با ديگران و نيز جايگاه افراد در درون نظام‌هاي سياسي است. هر فردي كه به بيان عقيده مي‌پردازد اگر داراي هويت سياسي مشخص شده‌اي نباشد زير بار مسئوليت گفته‌هايش نيز نخواهد رفت.

زماني كه گوينده هر سخن مشخص باشد و و تريبون‌ها به افراد بي‌شناسنامه تعلق نگيرد مسلما ناهنجاري‌ها و بي‌قانوني‌ها نيز كمتر مشاهده خواهد شد. مشاركت سياسي نوعي فعاليت اداري و داوطلبانه است كه از طريق آن اعضاي يك جامعه در امور سياسي- اجتماعي خود شركت مي‌كنند و به صورت مستقيم يا غيرمستقيم در شكل دادن به حيات سياسي- اجتماعي خويش سهيم مي‌شوند.

مشاركت سياسي زماني كه با هويت و شناسنامه سياسي همراه شود مسلما كارايي مثبتي در جهت توسعه سياسي كشور خواهد داشت. در حالي كه جايگاه حقوقي براي افراد در نظر گرفته نشود و افراد به راحتي از زير بار مسئوليت سخن‌هايشان شانه خالي كنند نتيجه‌اي معكوس خواهد داشت. در ارتباط ميان مشاركت سياسي و جامعه مدني مي‌توان جامعه مدني را عرصه مشاركت فعالانه، قانوني و داوطلبانه افراد در امر سياست جهت انتخاب نمايندگان و تاثير نهادن بر روند اخذ تصميمات سياسي دانست.

مشاركت سياسي نيز از آنجا كه تنها مفهوم واقعي خويش را در جامعه مدني جست‌وجو مي‌كند، هرگز «يكسويه» نبوده بنابراین امكان مشاركت فعال افراد و گروه‌هاي مختلف اجتماعي را فراهم مي‌آورد. در چند وقت اخیر شاهد بوديم كه اتفاقات و رخدادهايي با موج‌هاي بلند تبليغاتي عليه دولت شكل گرفته است كه به هيچ‌وجه معلوم الحال نيستند و مشخص نيست كه از چه جريان و گروه سياسي جهت‌گيري خود را وام گرفته‌اند. اين وضعيت هم به دولت و هم به اوضاع كلي آسيب خواهد زد. اين افراد خود را پشت ديواري غيرشفاف پنهان كرده‌اند كه روشی مطلوب، پسنديده و اخلاقي نيست. در اين مدت ديديم كه مباحث كذب بسيار بزرگنمايي شد كه به هيچ عنوان شايسته جامعه ما نيست.


علي محمد حاضري

فعال سياسي

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین