|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۶۵۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
باتوجه به اینکه مجلس دهم با مجلس نهم تفاوت کرده‌است و نسبت به مجلس قبل، همسویی بیشتری با دولت دارد، روحانی کار ساده‎تری برای انتخاب اعضای کابینه اش خواهد داشت. بر همین اساس روحانی باید با شفافیت بیشتری به انتخاب نفرات بپردازد و به دنبال تحقق شعارهای خود باشد.
مسئول دفتر پیشین رئیس دولت اصلاحات با اشاره به برخی ضرورت‌های کابینه دولت دوازدهم، توصیه می‌کند که وزرای جدید، هرکدام یک روحانی کوچک باشند.

 روزنامه «قانون» نوشت: بعد از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری و لیست امید در بسیاری از شهرهای بزرگ، انتظاری ایجاد شده است که جریان اصلاحات با استفاده از تمام ظرفیت خود در راستای تحقق اهداف گام بردارد. در همین خصوص برای جویا شدن از آخرین فعالیت‌های این جریان در زمینه‌های مختلف و همچنین راه‎های تقویت کابینه در دولت دوازدهم به سراغ محمدعلی ابطحی، معاون پارلمانی دولت اصلاحات رفتیم که مشروح گفت‎وگو «قانون» با این فعال سیاسی را در ادامه می‎خوانید.

این روزها در محافل اصلاح‌طلب، نقدهایی به لیست نهایی این جناح برای انتخابات شورای شهر مطرح است، نظر شما در خصوص ارائه توضیحات توسط یکی از تصمیم‎گیران اصلاح‌طلبان برای روشن شدن افکار عمومی و کم شدن سطح اختلافات چیست؟

به نظر من ماجرای لیست شورای‎شهر تمام شده و کار به پایان رسیده است. این موضوع که لیست‎نهایی اصلاح‌طلبان موجب اختلاف میان جریان‎های مختلف شده را به هیچ عنوان قبول ندارم. نکته‎ای که باید در نظر گرفت این است که اعضای نهایی حاضر در لیست با مکانیزمی که شخصیت‎های قابل اعتماد اصلاحات آن را طراحی کردند، انتخاب شدند و همین موضوع یک حرکت رو به جلو بود. لیست نهایی تنها برای بیست و یک نفر جا داشت و در این میان تعداد قابل توجهی از افرادی که برای انتخابات شوراها ثبت نام کرده‎ بودند به طور طبیعی از لیست بیرون می‎ماندند که این موضوع به طور حتم نارضایتی‎هایی نیز به همراه خواهد داشت. اما میزان آن به حدی نیست که بتواند موجب برهم زدن وحدت میان اصلاح‌طلبان شود. نقدهایی که گاهی در این روزها شاهد آن هستیم، ارائه دیدگاه‎های خاص است که اگر افراد دیگری نیز در لیست حضور داشتند باز آن اظهارات را می‎شنیدیم و برخی به آن انتقاد می‌کردند. اگر یک نگاه کلی و از بالا داشته باشیم این موضوع اتفاق مهمی نیست اما اگر از دریچه حزبی و فردی این موضوع را نگاه کنیم، ممکن است اعتراض و نقدهایی وجود داشته باشد. باید اشاره کنم در مجموع، روند کار قابل دفاع بود و همین که به جای انتخاب از میان افراد بر مبنای دوستی، وارد یک شیوه انتخابی جدید بر مبنای امتیازدهی شدیم، بسیار نکته مثبتی است که باید به آن پرداخته شود.

برای تعیین اعضای لیست با رئیس دولت اصلاحات نیز مشورت شد؟

در این مورد من اطلاعی ندارم.

روحانی باید برای بهبود عملکرد دولت آینده چه نکات و چه تغییراتی را اعمال کند؟

عملکرد دولت آینده باید به گونه ای باشد که بتواند رضایت حداکثری جامعه را فراهم کند. در تشکیل دولت جدید، تغییر کابینه باید یک مبنا داشته باشد و آن نیز این است که وزرا هر کدامشان یک روحانی کوچک باشند. یعنی هر کدام از وزرا که برای وزارتخانه‎های مختلف انتخاب می‎شوند باید از نظر سیاسی و اجرایی، دیدگاهی مشابه رئیس‎جمهور یعنی فردی که مردم در بیست‎ونهم اردیبهشت او را انتخاب کردند، داشته باشد. اگر روحانی افرادی را در کابینه انتخاب کند که شخصیت و نگاه آن‎ها به مسائل با شعارهای او در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‎جمهوری در تضاد باشد آنگاه می‎توان گفت این مساله بی‎احترامی به رای مردم بوده و عهدشکنی صورت گرفته است. روحانی باید با توجه به مبانی‌ای که با مردم حرف زده و بر اساس آن‌ها، برنامه ارائه داده و کابینه‎اش را انتخاب کند.

این موضوع با شایسته‌سالاری در تضاد نیست؟

این موضوع عین عدالت و احترام به مردم است. زمانی که شما به مردم یک دیدگاهی ارائه می کنید و آن دیدگاه رای می‌آورد باید مدیران و افرادی که قرار است هدایت و اجرای امور را برعهده بگیرند نیز در قالب همان چارچوب و تفکر باشند. تغییرکابینه از اولویت های اصلی مردم در این انتخابات بوده است. بخشی از وزیران دولت روحانی در چارچوب آرای او قرار نمی گیرند و حتی در شاکله سخنرانی‌های آقای روحانی نیز نمی توانند قرار داشته باشند. معروف است که برخی از وزرای ایشان در این دوره، لحظاتی که تصور می‌کردند ممکن است رقیبان روحانی پیروز شوند خودشان را از اتفاقات سیاسی کنار کشیده بودند تا در کابینه های احتمالی بعدی نیز جایگاه داشته باشند.

مجلس دهم تا چه میزان می‎تواند روحانی را در تشکیل کابینه مورد نظرش یاری دهد؟

باتوجه به اینکه مجلس دهم با مجلس نهم تفاوت کرده‌است و نسبت به مجلس قبل، همسویی بیشتری با دولت دارد، روحانی کار ساده‎تری برای انتخاب اعضای کابینه اش خواهد داشت. بر همین اساس روحانی باید با شفافیت بیشتری به انتخاب نفرات بپردازد و به دنبال تحقق شعارهای خود باشد.

بسیاری از چهره‎های سیاسی به عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم نقدهایی دارند، به نظر شما و به صورت مصداقی، دولت باید در کدام بخش‎ها کابینه خود را تقویت کند؟

اینکه کدام بخش از کابینه نیاز به تغییر دارد، مساله‌ای است که رئیس جمهور و مشاوران او باید به آن برسند و برای حل مشکلات موجود راهکار و شیوه اجرا ارائه دهند.

موضوعاتی مانند حضور زنان و جوان‎تر شدن کابینه تا چه حد می‎تواند بر عملکرد دولت آینده تاثیر بگذارد؟

حضور زنان در کابینه و جوان شدن کابینه جزو شعارهای انتخاباتی روحانی بود که به طور حتم باید در انتخاب اعضای کابینه این نکات را در نظر بگیرد. شادابی، جوانی و همچنین حضور زنان می‎تواند ظرفیت دولت را بالا ببرد تا با تلاش بیشتری به حل مشکلات و رفع مسائل بپردازد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین