|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۱۶۵۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
کارشناسان نظامی احتمال دادند که داعش به این روش خروج نیروهایش ادامه ندهد و آنها را در قالب گروه‌های کوچکی خارج کند چرا که در این صورت احتمال هدف قرار گرفتن آنها کمتر است.
دولت روسیه ضمن مخالفت با توافق امضا شده میان نیروهای سوریه دموکرات و داعش برای خروج امن داعشی‌ها از رقه تهدید کرد، هر کاروان‌ داعشی را که از رقه به سمت جنوب سوریه حرکت کند، هدف می‌گیرد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، یک منبع در وزارت دفاع روسیه با اشاره به اینکه مسکو در توافقنامه امضا شده میان داعش و نیروهای سوریه دموکرات هیچ یک از طرف‌های امضا کننده نبوده و مخالف این توافقنامه است، اعلام کرد، جنگنده‌های این کشور کاروان‌های داعشی که از شهر رقه خارج شده و به سمت جنوب این شهر به حرکت درآیند را هدف قرار داده و در راستای مقابله با تلاش‌های آنها برای فعالیت در پالمیرا و استقرار نیروهایشان در آنجا تمامی مسیرها را مسدود خواهند کرد.

این منبع گزارش داد، پس از توافق داعش با نیروهای سوریه دموکرات نیروی هوایی روسیه در تاریخ ۲۵ مه کاروان‌های داعش را که از رقه به سمت منطقه پالمیرا در حرکت بودند،‌ هدف قرار دادند،‌ همچنین شب‌های ۲۹ و ۳۰ مه اقدام داعش برای خارج کردن گروه‌هایی از نیروهایش را ناکام گذاشته که در اثر آن به صفوف تروریست‌ها و تجهیزات آنها خسارات شدیدی وارد شد.

مسکو اعلام کرد که تمایل ندارد به آمریکا در دشت رقه فرصتی برای پیروزی بدهد و یا اینکه عملیات در رقه موجب کشته شدن غیرنظامیان شود.

وزارت دفاع روسیه با اشاره به اینکه فرماندهی سوریه وضعیت رقه را تحت نظر دارد و شاهد خروج شبه‌نظامیان بدون هیچ مشکلی از این شهر بوده‌اند،‌ اعلام کرد، بر اساس برخی اطلاعات موثق اوایل ژوئن توافقی میان داعش و نیروهای سوریه دموکرات (کردها) حاصل شد و آنها بدون درگیری از دو روستای "الثدیین" و "الحمام" واقع در ۱۹ کیلومتری جنوب غرب رقه خارج شده و به سمت پالمیرا حرکت کردند.

طبق برخی بیانیه‌های رسمی، پهپادهای روسی دائما برای کنترل تحرکات داعش در پرواز هستند و عملیات‌های رصد و مراقبت افزایش یافته است و جنگنده‌ها، هلی کوپترها و گروه‌های عملیات ویژه برای نابودی گروه‌های تروریستی به کار گرفته شدند.

کارشناسان نظامی پیش بینی کردند، استقرار تشکل‌های داعشی در بیابان رقه می‌تواند باعث آغاز جنگی جدید با روسیه شود.

مسکو عملیات نیروهای سوریه دموکرات علیه رقه را از نزدیک دنبال می‌کند.

آمریکا که این نیروها را گروه اصلی آزادسازی رقه می‌داند، به تازگی آنها را به سلاح‌های نیمه سنگین و تجهیزات نظامی مجهز کرد. آمریکا امیدوار است کنترل کردها بر رقه داعش را تضعیف کرده و موجب تقویت حمایت‌ها از پایگاه‌هایش در سوریه شود.

از نظر کارشناسان اگر رقه به دست آمریکا و نیروهای سوری دموکرات آزاد شود،‌ به کنترل مجدد دولت سوریه در نخواهد آمد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ‌خروج داعشی‌ها از رقه را نشانه عدم توانایی در هماهنگی میان نیروهای بین‌المللی در عملیات مبارزه با تروریسم دانست.

لاوروف با اشاره به قصد آمریکا برای تغییر تاکتیکش در رقه و محاصره این شهر به شکلی که امکان خروج حتی یک داعشی از آن نباشد، گفت: باید منتظر بود که آنها چگونه این حرف را عملی می‌کنند.

وی در ادامه بیانیه منتشر شده از سوی نیروهای سوریه دموکرات مبنی بر عدم توافقشان با داعشی‌ها برای خروج شبه‌نظامیان از رقه را تکذیب کرد و گفت: مسکو اطلاعاتی موثق مبنی بر خروج داعشی‌ها از رقه به سمت پالمیرا دارد.

کارشناسان نظامی احتمال دادند که داعش به این روش خروج نیروهایش ادامه ندهد و آنها را در قالب گروه‌های کوچکی خارج کند چرا که در این صورت احتمال هدف قرار گرفتن آنها کمتر است.

اما بخشی از این داعشی‌ها مجبور به رها کردن اسلحه‌ها و تجهیزات سنگین و توپخانه‌ای خود خواهند شد که این بر توان جنگی آنها تاثیر منفی خواهد گذاشت. با این حال تضمینی برای توقف فعالیت‌های تروریستی داعش در پالمیرا وجود ندارد زیرا این گروه تروریستی به دنبال آن است که تمرکز نیروهای دولت سوریه را از دیر الزور برداشته و متوجه پالمیرا سازد تا بتواند این نیروها و هم‌پیمانانشان را پراکنده کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین