|
|
امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲
روزنامه العرب چاپ لندن مدعی شد که به منظور کاهش فشار از روی دوحه، فرماندهان جنبش حماس از قطر به ایران نقل مکان می‌کنند.
 روزنامه العرب چاپ لندن مدعی شد که به منظور کاهش فشار از روی دوحه، فرماندهان جنبش حماس از قطر به ایران نقل مکان می‌کنند.

این روزنامه در گزارشی مدعی شد که پس از به وجود آمدن بحران میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و قطر به منظور کاهش فشار از روی دوحه ممکن است فرماندهان جنبش حماس به ایران نقل مکان کنند و اسامه حمدان، مسوول روابط بین‌المللی جنبش حماس اعلام کرده بود که به منظور کاهش فشار از روی قطر جنبش حماس با خروج فرماندهان این جنبش از قطر مخالفت نخواهد کرد.

این روزنامه هم‌چنین مدعی شد که پس از انتخاب دوباره اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس، حمایت مالی ایران از این جنبش از سرگرفته شد و اسماعیل هنیه قصد دارد که به تهران سفر کند و به احتمال زیاد فرماندهان جنبش حماس از قطر خارج و به تهران نقل مکان کنند.

اسامه حمدان اعلام کرده بود که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به همراه هیاتی به ایران سفر خواهد کرد. از سال 2012 تا به امروز هیچ یک از روسای حماس به ایران سفر نکردند و اسماعیل هنیه اولین رئیسی است که می‌خواهد به ایران سفر کند و واضح است که ایران تلاش کند تا اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب شود، زیرا موسی ابومرزوق قبل از آن علیه ایران صحبت کرده بود.

در این گزارش هم‌چنین آمده است که قطر روابط خود با جنبش حماس را قطع نخواهد کرد بلکه تنها مقر آن را از دوحه به تهران منتقل می‌کند و به روابط خوب خود با آن ادامه خواهد داد و با وجود این‌که نشست‌های ریاض علیه ایران بودند اما قطر روابط خود با ایران را حفظ کرد و از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تبعیت نکرد و این نشان می‌دهد که روابط دوحه با تهران بسیار قوی و محکم است.

روزنامه العرب در این گزارش مدعی شد که همکاری میان ایران و قطر به وضوح دیده می‌شود و احتمال مهاجرت فرماندهان جنبش حماس و دیگر جنبش‌ها از دوحه به تهران بسیار زیاد است و این نشان می‌دهد که ایران و قطر می‌خواهند متحد شوند و با ائتلاف بین‌المللی عربی ـ اسلامی مقابله کنند.     
 
در پی انتشار اخباری منسوب به تمیم بن حمد امیر قطر در رسانه‌های عربی در مخالفت با سیاست عربستان در منطقه و ایران و حمایت تلویحی از نقش ایران در منطقه، عربستان سعودی و برخی کشورهای دیگر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. عربستان هم‌چنان تلاش دارد تا فضای تنش‌زا میان ایران و کشورهای عرب منطقه و نیز کشورهای فرامنطقه‌ای را حفظ کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین