|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۱۶۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
ما به آنها اعتماد نداریم و اعتماد به صفر رسیده است و باور داریم که یک سیستم نظارتی لازم است و ما نیاز داریم که دوستان غربی‌ ما در اینجا به ایفای نقش بپردازند.
وزیر مشاور در امور خارجه امارات از "دوستان غربی" کشورش خواست تا یک سیستم نظارتی در مورد اتهامات وارد ه به قطر مبنی بر حمایت از تروریسم ایجاد کنند.

به نوشته روزنامه گاردین، امارات متحده عربی تاکید دارد ایجاد یک مکانیزم نظارتی غربی لازم است تا قطر مجبور شود به هرگونه توافقی که برای خاتمه حمایت احتمالی از تروریسم تدوین می‌شود، عمل کند.

این اولین بار است که یک کشور حوزه خلیج‌فارس در رابطه با بحران پیش آمده با قطر، خواستار مداخله خارجی می‌شود.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات گفت متحدان کشورش در عربستان، مصر و بحرین به قطر اعتماد ندارند.

او که برای شرکت در یک گردهمایی با هدف جلب حمایت دیپلماتیک از تحریم‌ها به لندن سفر کرده بود، گفت: این درباره تغییر رفتاری است. حتی اگر سیگنال‌های استراتژیک واضحی دریافت کنیم که قطر قرار است تغییر کند و تامین مالی شبه‌نظامیان اسلامی خشن را متوقف کند، وجود یک سیستم نظارتی ضروری است.

این مقام دستگاه دیپلماسی امارات افزود: ما به آنها اعتماد نداریم و اعتماد به صفر رسیده است و باور داریم که یک سیستم نظارتی لازم است و ما نیاز داریم که دوستان غربی‌ ما در اینجا به ایفای نقش بپردازند.

او گفت، هدف از ایجاد سیستم نظارتی این است که قطر دیگر "افراطگرایی" را تامین مالی نکند، به افراطگرایان در دوحه پناه ندهد و یا حمایت از اخوان المسلمین، حماس و القاعده به عمل نیاورد.

سخنان قرقاش در حالی مطرح شد که دولت قطر اتهام حمایت از این گروه‌ها را تکذیب می‌کند.

کشورهای مختلفی از جمله فرانسه، انگلیس، کویت و ترکیه برای میانجیگری در بحران قطر تلاش کردند اما ائتلاف ضد قطری جزئیات درخواستشان را مطرح نمی‌کند و همین باعث شد این گمانه‌زنی به وجود آید که آنها از حمایت دونالد ترامپ برای تغییر رژیم در قطر برخوردار هستند.

با این حال وزیر مشاوره در امور خارجه امارات گفت: اکنون هیچ درخواست خاصی نداریم.

برخی از سیگنال‌های دیپلماتیک هم حاکی از آن است که امارات و عربستان آن حمایتی که از جانب غرب نیاز داشتند، دریافت نکرده‌اند و اکثر دولت‌ها از جانبداری امتناع کرده و خواستار تنش‌زدایی شده‌اند.

قرقاش گفت: در سطوح عالی در واشنگتن، درک خوبی از اوضاع وجود دارد. ترامپ دیدگاه‌هایی که درباره قطر وجود داشت، پشت درهای بسته گفته است. این مناقشه جدی درباره یک اختلاف شخصی خانوادگی و یا انتقام گیری بین پادشاهی‌ها نیست. این حتی تلاشی برای محدود کردن سیاست خارجی قطر نیست. ما حاضریم این را تا انزوا در شورای همکاری بکشانیم.

او افزود: سال ۲۰۱۴ برای حل دیپلماتیک مسائل تلاش کردیم اما موفق نشدیم. امیر قطر به وعده‌هایش عمل نکرده بنابراین این دفعه می‌گوییم که شما را محروم می‌کنیم. من آنقدر که نگران انزوای قطر هستم، بابت تشدید تنش‌ها نگرانی ندارم. ما سیاست هویج را درباره قطر پیگیری کردیم و الان نوبت چماق است. آنچه از تجربیات گذشته آموختیم این است که فضای خاکستری میان تروریسم و افراطگری الان مشخص‌تر شده است. باید با برداشت‌های افراطی مقابله شود تا تروریسم شکست بخورد.

به گفته قرقاش، نام ۱۴ تن از ۵۹ فردی که آزادانه در دوحه تردد دارند و به عنوان تروریست یا حامیان مالی تروریسم شناخته می‌شوند، در لیست وزارت خارجه آمریکا به عنوان عناصر تحت پیگرد درج شده است. از این میان، نام ۹ تن هم در لیست سازمان ملل وجود دارد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین