|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۳
کد خبر: ۱۶۴۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
جعفر تشکری هاشمی، معاون منابع انسانی شهرداری تهران اعلام کرد آمار نیروی انسانی شهرداری تهران در ١٢ سال گذشته دو درصد افزایش داشته و از ٥٤‌‌هزار‌و ٤٣٠ نفر در سال ١٣٨٤، در فروردین سال ٩٦ به ٥٥‌‌هزار‌و ٥٩٤ نفر رسیده است.
موضوع جذب غیرقانونی نیروی کار در زیرمجموعه‌های شهرداری تهران، به‌خصوص در ماه‌های پایانی این دوره مدیریت شهری و به‌‌ویژه شرکت بهره‌برداری مترو تهران محل ابهامات و اظهاراتی بود که شهرداری تهران درباره آنها پاسخ روشنی نداشت و بنا به درخواست شورای شهر، معاون منابع انسانی شهرداری تهران به شورا آمد و گزارشی کامل در‌این‌باره ارائه داد؛ اما پاسخ‌های او قانع‌کننده نبود و محل بحث‌های بیشتری شد.

جعفر تشکری هاشمی، معاون منابع انسانی شهرداری تهران اعلام کرد آمار نیروی انسانی شهرداری تهران در ١٢ سال گذشته دو درصد افزایش داشته و از ٥٤‌‌هزار‌و ٤٣٠ نفر در سال ١٣٨٤، در فروردین سال ٩٦ به ٥٥‌‌هزار‌و ٥٩٤ نفر رسیده است.

او بخش جداگانه‌ای از توضیحاتش را به شرکت بهره‌برداری مترو اختصاص داد. درباره افزایش تعداد ایستگاه‌ها و خطوط مترو و ضرورت جذب نیروی مورد نیاز و البته محدودیت‌های مالی و قانونی در شهرداری تهران صحبت کرد و برای اینکه اهمیت موضوع جذب نیروی مورد نیاز و آموزش‌دیده را تشریح کند به حوادثی در مترو که مرتبط با عملکرد نیروی انسانی است، پرداخت. او در توضیح اینکه راهبر آموزش‌دیده و باتجربه چه نتایجی دارد به حادثه آب‌گرفتگی مترو در سال ٩١ اشاره کرد و گفت: راهبران چهار قطاری که در داخل تونل در زمان شروع سیل حضور داشته‌اند، با سرعت عمل و تیزهوشی در کنار برنامه‌ریزی توقف و حرکت و تخلیه قطارها و ایستگاه‌ها و زمان قطع برق، از غرق‌شدن شش هزار مسافر در مترو در کمتر از چهار دقیقه جلوگیری می‌کنند.

او با اشاره به برخی از اخبار و شایعات درباره بی‌سوادی و بی‌تجربگی راهبران و کارکنان شرکت بهره‌برداری مترو تهران و دلخوری‌ای که در این مجموعه به وجود آمده است، گفت: ١٢ نفر از کارکنان این مجموعه در مقطع دکترا، ٣١٤ نفر فوق‌لیسانس، ٢٩٩٤ لیسانس، ٢٠٩٦ فوق‌دیپلم، ١٥١١ دیپلم و ٥٢٢ نفر زیر دیپلم هستند. همچنین سهم بانوان از مترو افزایش‌ یافته؛ به‌گونه‌ای که در گذشته تنها ٢٤٤ زن در مترو کار می‌کردند؛ اما حالا این تعداد به ١٠٤٢ نفر رسیده است. (بخش زیادی از کارکنان جذب‌شده غیرقانونی در گزارش سازمان بازرسی کل کشور خانم‌ها بوده‌اند).

معاون منابع انسانی شهرداری تهران تصریح کرد بخش زیادی از نیروهای رسمی‌شده در آزمون اخیر شهرداری تهران، کارکنان با‌سابقه زیرمجموعه‌های شهرداری تهران بوده‌اند که تبدیل وضعیت شده‌اند و گفت: مجوز آزمون استخدامی از سال ٩٤ از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اخذ شد تا تبدیل وضعیت پنج هزار نفر از نیروهای قراردادی به ثابت و آزمایشی انجام شود.

او در پاسخ به سؤال اعضا درباره گزارش سازمان بازرسی کل کشور از وضعیت مترو و استخدام‌هایش، گفت: سازمان بازرسی کل کشور سؤالات خود را برای شرکت مترو ارسال کرد، اما بنا به دلایلی همچون زیادبودن حجم سؤالات و تنوع سؤالات، کارشناسان نتوانستند در زمان مقرر پاسخ‌ها را ارسال کنند. او گفت: زمانی همه پاسخ‌ها ارسال شد که گزارش سازمان بازرسی منتشر شده بود و پس از آن نیز ما توضیحاتی را به سازمان دادیم و ابهاماتشان مرتفع شد.

رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران که پیش‌تر گزارش سازمان بازرسی از شرکت بهره‌برداری مترو را منتشر کرده بود، با بیان اینکه معاون شهردار دارد آمار غلط به اعضا و مردم می‌دهد، تأکید کرد گزارش و آمار ارائه‌شده از سوی معاون شهردار باید راستی‌آزمایی شود. او گفت: آنچه ایراد گرفته شده در گزارش رسمی سازمان بازرسی کل کشور آمده است که یک نهاد قانونی است؛ مگر اینکه سازمان بازرسی اعلام کند گزارشی که منتشر کرده اشتباه است. او در‌حالی‌که از روی گزارش سازمان بازرسی می‌خواند، گفت: چطور می‌گویید این افراد قراردادشان تبدیل شده است؛ درحالی‌که براساس این گزارش هزارو ٢٠٠ استخدام جدید گزارش شده است و تعداد پرسنل حوزه مدیرعامل از ٧٢٦ نفر به دو هزارو ٥٥ نفر رسیده است.

حافظی با بیان اینکه در گزارش سازمان بازرسی عینا سؤال و جواب مدیرعامل وقت شرکت بهره‌برداری قید شده است، گفت: در ٣٠ صفحه گزارش به صورت سؤال و جواب همه این موضوعات تنظیم شده؛ چطور می‌گویید جواب‌های ما نرسیده است.

او گفت: سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده در پیوست بودجه سال ٩٢ کارکنان مترو در سال ٩٠، پنج هزار نفر بودند و در سال ٩١ تا ٩٢ تعداد زیادی پرسنل اضافه شدند که اختلاف گزارش سازمان بازرسی و مترو به هشت هزار نفر می‌رسد؛ چطور ممکن است که اختلاف گزارش‌ها به این عدد برسد. او درحالی‌که معاونان قالیباف سعی در توقف صحبت او و جواب‌دادن داشتند، ادامه داد: در صفحه هفت، بند «ب»، سازمان بازرسی آورده است که ٤٠٠ پرسنل جذب‌شده بالای ٤٠ سال دارند و مدرک تحصیلی ٥٠ درصد آنها زیر دیپلم و تنها هفت درصد فوق دیپلم و لیسانس بوده‌اند که مدرک نیمی از این افرادی که دیپلم و لیسانس دارند، غیرمرتبط است و ٣٠ درصد افرادی که جذب شده‌اند، تحصیلاتشان تا پنجم ابتدایی بوده و بی‌سواد بودند. حافظی با بیان اینکه نمی‌گوییم راهبر نمی‌خواهیم یا استخدام نکنید، بلکه می‌گوییم استخدام‌هایتان چرا بدون برگزاری آزمون و بدون مصاحبه بوده؛ دراین‌خصوص مغلطه نکنید. او گفت: بهتر است شورای شهر کمیته‌ای در راستای راستی‌آزمایی توضیحات شهرداری درباره استخدام‌های مترو تشکیل دهد تا موضوع به صورت درست بررسی شود. پس از او محسن سرخو، استخدام‌های صورت‌گرفته در شرکت بهره‌برداری مترو در سال ٩٢ را فله‌ای، آن هم در مقطع زمانی معین برشمرد و گفت: همه اعضا می‌دانند که پس از ارائه گزارش سازمان بازرسی و اطلاع از موضع همه اعضا به جمع‌بندی رسیدیم و قرار شد استخدام در مترو از این به‌بعد ممنوع شود و برای این نیروهای جذب‌شده دوره‌های آموزشی بگذارند. وی با بیان اینکه در استخدام‌های سال ٩٢ با اسم و مشخصات می‌توانم بگویم که این افراد نباید استخدام می‌شدند، گفت: فرزند هنرپیشه معروف یا دو فرزند مدیرکل یکی از سازمان‌ها که در فعالیت‌های انتخاباتی نیز حضور داشته، جذب مترو شده و بدون طبقه‌بندی مشاغل بعد از دو ماه حکم ریاست گرفته؛ باید بگویم این مسائل است که باعث سرخوردگی پرسنل می‌شود و باید فکری به حال آن کرد. علیرضا دبیر هم از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی استخدام‌ها در همه بدنه شهرداری از جمله مترو و ارائه فهرست افراد استخدام‌شده استقبال کرد و گفت: خوب است که مشخص شود چه کسانی استخدام و در چه شرکت و سازمان‌هایی به کار گرفته شده‌اند. او به اعتراض قبلی خود در مورد این موضوع اشاره کرد و گفت: قبلا که ما در مورد این موضوع صحبت می‌کردیم، اعضا صحبت نمی‌کردند، اما حالا همه حساس شده‌اند. یک‌بار با شهرداری در این زمینه درگیر شدم، اما دیدید که چه کردند و از زن و بچه و خانه‌ام عکس گرفتند و آبرو برایم نگذاشتند. یک‌سری بچه در شهرداری هستند که کارشان همین است؛ اینها دین هم ندارند که بشود موضوعات را پیگیری کرد. او خطاب به معاون شهردار که نسبت به گزارش سازمان بازرسی اعتراض داشت، گفت: چطور وقتی سازمان بازرسی کل کشور علیه شهرداری صحبت می‌کند آن گزارش را قبول ندارند، اما وقتی علیه شورا حرف می‌زنند این سازمان را قبول دارید؟

محمد سالاری، یکی دیگر از اعضا هم که رقم افزایش دودرصدی تعداد پرسنل شهرداری در ١٢ سال برایش عجیب بود، گفت: به نظر می‌رسد این آمار شفاف نیست و بیش از این عدد فقط به پرسنل مترو و شهرداری اضافه شده است. هرچقدر هم که در این مدت نیرو تعدیل و بازنشسته شده باشد، باز هم این عدد نمی‌تواند واقعی باشد. او در ادامه به مشاهدات و گزارش‌های پیرامونی خود و دیگر اعضا اشاره کرد و گفت: همین افرادی که اطراف ما بوده‌اند هنوز هستند و تعداد دیگری هم اضافه شده‌اند، چطور همه اینها در مجموع ‌هزارنفرواندی می‌شوند؟

تشکری‌هاشمی در پایان این جلسه در پاسخ به برخی اظهارات اعضای شورا گفت: اینکه می‌گويید فلان فامیل یا فرزند مسئولی در مترو جذب شده اشکالی ندارد، در این شهر هرکسی می‌تواند با هر فردی آشنایی داشته باشد و پذیرش این افراد در این مجموعه‌ها ایرادی ندارد. او درعین‌حال تأکید کرد که نیروهای جذب‌شده در مترو به‌جای آزمون از طریق مصاحبه جذب شده‌اند و این تشخیص مسئولان این مجموعه بوده است.

منبع: شبستان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین