|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۳
کد خبر: ۱۶۳۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
فرماندهان ارتش عراق پیش‌تر اعلام کرده بودند که در پایان ماه میلادی گذشته و پیش از آغاز ماه ژوئن (خرداد) تمام مناطق موصل را پاکسازی کنند اما دشواری‌های عملی موجود در جبهه‌های جنگ، این موضوع را به تعویق انداخته است.
 آخرین گزارش‌ها از نبردهای مربوط به عملیات آزادسازی شهر موصل در استان الانبار در غرب عراق از تشدید برخوردها میان داعش و نیروهای دولتی عراق حکایت دارد.

به‌ نقل از ایندیپندنت، نبرد بر سر آزادسازی موصل در حالی وارد هشتمین ماه خود شده است که گزارش‌ها از افزایش تلفات غیرنظامیان و همچنین شدت نبردها میان نیروهای دو طرف حاکی است.

سازمان ملل متحد در هفته جاری اعلام کرد داعش بیش از 200 تن از اهالی موصل را که مشغول فرار از این شهر بوده‌اند، کشته است.

فرماندهان میدانی ارتش عراق می‌گویند تنها یک درصد از شهر موصل در اختیار داعش است که به دلیل اینکه بخش قدیمی شهر موصل به حساب می‌آید جمعیت قابل توجهی در آن حضور دارند. گفته می‌شود تقریبا 100 هزار تن در مناطق تحت کنترل داعش به سر می‌برند.

سازمان ملل متحد گفته است داعش از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند؛ موضوعی که جنایت جنگی به شمار می‌آید.

در هفته‌های اخیر، شدت حملات نیروهای ارتش عراق و شبه نظامیان همراه با آن برای تصرف منطقه‌ زنجیل در موصل افزایش پیدا کرده است.

احتمال داده می‌شود که کمتر از هزار شبه نظامی داعش در این منطقه وجود دارند که به دلیل آنکه بخش قابل توجهی از آنها تک‌تیرانداز هستند باعث شده‌اند تا از یک سو پیشروی نیروهای عراقی به داخل این مناطق دشوار شود و از سوی دیگر فرار غیرنظامیان از موصل به نبرد مرگ و زندگی تبدیل شود.

فرماندهان ارتش عراق پیش‌تر اعلام کرده بودند که در پایان ماه میلادی گذشته و پیش از آغاز ماه ژوئن (خرداد) تمام مناطق موصل را پاکسازی کنند اما دشواری‌های عملی موجود در جبهه‌های جنگ، این موضوع را به تعویق انداخته است.

در همین حال شبه نظامیان حامی دولت بغداد در این مدت تلاش کرده‌اند تا نواحی موجود میان موصل و مرز مشترک عراق و سوریه را به تصرف خود در آورند تا کار نفوذ به آخرین مناطق تحت کنترل داعش در موصل آسان‌تر شود.

شبه نظامیان شیعه حشد الشعبی هفته گذشته منطقه استراتژیک البعاج را در این منطقه به کنترل خود در آوردند.

بالارفتن تلفات غیرنظامیان و حضور متراکم شبه نظامیان داعش در محلاتی همچون زنجیل باعث شده تا کار پیش‌بینی آخرین روزهای عملیات موصل دشوار شود. با وجود این بعید به نظر می‌رسد که داعش بتواند بیشتر از اینها کنترل این مناطق را در اختیار نگه دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین