|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۶۳۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
تمامى تلاش ها و ائتلافهایی که عربستان و امریکا در منطقه در حال شکل دادن آن هستند، تنها در جهت تضعیف ایران و قدرت استراتژیک تهران در منطقه است.
 تمامى تلاش ها و ائتلافهایی که عربستان و امریکا در منطقه در حال شکل دادن آن هستند، تنها در جهت تضعیف ایران و قدرت استراتژیک تهران در منطقه است.

شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع پادشاهی عربی در مصاحبه‌ای که به طور همزمان شامگاه سه‌شنبه 2 مى از شبکه العربیه و تلویزیون سعودی پخش شد تاکید کرد" نظام ایران، سعودی را هدف اصلی خود قرار داده است" و اضافه نمود" کشورش منتظر نخواهد ماند تا نبرد به درون سعودی کشیده شود بلکه به گفته وی سعودی بگونه‌ای اقدام خواهد کرد که نبرد نزد خود آنان در ایران باشد."

شاهزاده محمد بن سلمان در این مصاحبه، در پاسخ به پرسشی درباره نحوه تفاهم با ایران علی رغم اقداماتش در منطقه خاطرنشان کرد که این کشور می‌خواهد بر جهان اسلام چیره شود. "ما می‌دانیم که پس از انقلاب خمینی، استراتژی توسعه‌طلبی در پیش گرفته شد، تا جایی که خشم جهان را برانگیخت. پس منتظر نخواهیم ماند تا نبرد به درون سعودی کشیده شود بلکه بگونه‌ای اقدام خواهیم کرد که نبرد نزد خود آنان در ایران باشد."

از سويى ديگر وزیر خارجه عربستان یک روز قبل از حملات تروریستی در تهران، در پاریس گفته بود ایران باید مجازات شود.

دو حادثه تروریستی حمله به ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) در حالی رخ داد که زمان زیادی از اظهارات این دو مقام سعودی نمی گذرد.

نكته ديگر اينكه در تابستان سال 2014 ایالات متحده در راستای ایفای نقش اصلی در تحولات عراق و سوریه تصمیم به تشکیل ائتلاف بین المللی ضد داعش گرفت.
در این راستا آمریکا با گردهم آوردن 60 کشور پیرامون هدف مبارزه با تروریسم، رهبری عملیات نظامی در خاورمیانه را بر عهده گرفت، اگرچه به تدریج روند عملیات های ائتلاف نشان داد که شرکت 60 کشور در این ائتلاف تنها پوششی برای قدرت نمایی آمریکا است. زیرا عملا جز چند کشور معدود عربی و اروپایی، دیگر کشورها نقشی در این تشکل نظامی نداشتند.

با اين حال ، چندى پيش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دستور داده تا فورا کمپینی برعلیه داعش تشکیل شود.
و در اين راستا، وزیر دفاع آمریکا نيز اعلام كرد كه رئیس جمهور این کشور دستور داده است تا بر ائتلاف ضد داعش قبلی تجدید نظر شود و فورا کمپینی بر علیه داعش تشکیل گردد كه نام عربستان سعودى نيز به چشم مى خورد.

در پى اين مسئله و پس از سفر ترامپ به عربستان جبهه‌ای موسوم به ضد تروریسم برای مبارزه با گروه هايى مانند داعش با بودجه ای میلیاردی پیش بینی و مورد توافق قرار گرفت. حال با توجه به مستندات موجود ، پرسش اين است که آيا ارتباطی میان آن اظهارات و حادثه حملات تروریستی تهران و از سویی دیگر با تشکیل ائتلاف مذکور وجود دارد؟

پر واضح است كه در هر دو ائتلاف و تجديد آن ، نام عربستان سعودى در ميان ٦٠ كشور هم پيمان خودنمايى مى كند و سعودى همواره در زمينه مبارزه با تروريسم برخلاف اعمال تروريستی خود در سوريه و يمن و ... سخنانى شعارگونه سر داده است ولى عليرغم بازى هاى سياسى ، مى توان دريافت كه سعودى نه تنها به دنبال ريشه كنی تروريسم در خاورميانه نیست بلکه از منابع قوى كمك و نيرورسانى به اين فرزند ناخلف خود و آمريكا در منطقه نیز فروگذاری نمی کند و چنين ائتلافى بر عليه داعش و تروريسم نه تنها ساختگي است بلكه تمامى تلاش ها و ائتلافهای مذكور تنها در جهت تضعيف ايران و قدرت استراتژيك تهران در منطقه است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین