|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۱۶۳۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
در راستای توسعه اقتصادی کشور و در راستای تامین سیاست های اقتصاد مقاومتی کارهای مهمی انجام شده است که تدوین قوانین اساسی از جمله آن ها است و اگر بهبودی در وضعیت قوانین صورت نگیرد در این زمینه پیشرفتی نخواهیم کرد.
یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تصمیمات شتاب‌زده در ادغام وزارتخانه‌ها بدون کار کارشناسی و دستور کار اخیر مجلس شورای اسلامی، گفت: به نظر تفکیک وزارت خانه راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به زودی محقق شود و این باعث می‌شود تا تحول اقتصادی سرعت بگیرد.

محمد آشوری تازیانی در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان هرمزگان اظهار کرد: در عرصه فعالیت های سیاسی، دفاعی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی کشور دستاوردهای بسیار ارزشمندی را پس از انقلاب شکوهند اسلامی داشته ایم، بالاخص در دو حوزه سیاسی و دفاعی، امنیتی که امروز اقتدار انقلاب اسلامی را نسبت به خیلی از کشورها بالا برده است.

وی ادامه داد: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات ریاست جمهوری با سطوح بالای خودش یک بار دیگر حماسه ای را ایجاد کرد که هم در رفع تهدیدهای خارجی و هم رفع مسائل داخلی موثر بود.

آشوری تازیانی تصریح کرد: انتخاب دکتر روحانی فرصت مغتنمی برای ارائه خدمات دولت تدبیر و امید با رویکرد کارشناسانه است تا گشایش های جدی ای را بر سر راه اقتصاد ملی ایجاد کند.

وی افزود: ما در دو بعد دچار اشکال بودیم و مقام معظم رهبری در این دو بعد توجه جدی ای کرد و یکی از دلایلی که سال ها را با عناوین اقتصادی نام گذاری کردند، دقیقاً رویکرد به این سمت اقتصادی شدن کشور است که در این زمینه دچار مشکل هستیم و حتماً باید انسجام ملی را به خدمت انسجام اقتصادی بگیریم تا از این گذرگاه پر پیچ و خمی که رو به روی ملت ایران است گذر کنیم و حرکت رو به رشدی را داشته باشیم.

نماینده مردم هرمزگان بیان کرد: به نظر می رسد در این زمینه با چالش های جدی ای مواجه هستیم و طبق داده های مرکز پژوهش های مجلس ریشه مشکلات کشور بالاخص عرصه اقتصادی در این موارد است که یکی از مشکلات ساختاری است.

وی اظهار کرد: با گفت و گویی میان دولت و مجلس لایحه ای را دولت در حال تدوین دارد که مجلس قانون های لازم با آن را تصویب کند تا تجارت را طبق اصول اقتصاد مقاومتی پیش ببریم و باید به صادرات توجه داشته باشیم.

آشوری درگفت و گو با ایسنا اضافه کرد: اگر شیوه تولید و فرآوری و عرصه بازار را به درستی درک نکرده باشیم و به دنبال آن حرکت سازنده ای انجام ندهیم، قطعاً لطمه ای هم به تولید ملی و هم موارد دیگر می خورد.

وی اضافه کرد: اگر ساختارها را به درستی درک نکرده باشیم و به دنبال آن حرکت ساماندهی شده ای انجام ندهیم حتماً به تولید ملی و منابعی که قرار است به سوی اقتصاد مقاومتی سرازیر شود، لطمه می خورد.

نماینده مردم هرمزگان تصریح کرد: ارز حاصل از صادرات چه در قالب واردات هدفمند و هوشمند و چه در قالب سایر نیازمندی های اساسی، حرکت اقتصاد مقاومتی را تسریع می دهد و تجربه موفق دنیا نیز به همین صورت بوده که اگر ساختارها را به خوبی تدوین کنیم دچار اتلاف منابع نخواهیم شد.

وی بیان کرد: در این زمینه باید در رویکردها و روش های تولید بازنگری اساسی انجام دهیم و زمینه ها را فراهم کنیم؛ عرصه، عرصه رقابت است و نباید منتظر معجزه ای ماند و رویکردها باید اصلاح شود.

آشوری تازیانی افزود: امروز کشورهایی که بر اساس فناوری های نوین به تولید و تجارت می پردازند، بازارهای هدف بیشتری را در اختیار خود دارند و به نمونه آن چین می توان اشاره کرد که توانسته با توجه به کارآمدی ها اقتصاد دنیا را تحت تاثیر تحولات خود قرار دهد.

وی تاکید کرد: اعتقاد به این ندارم که باید چین را الگوی خود قرار داد ولی باید این تحولات را سامان داد و کشور با توجه به روش های روزآمد دنیا باید پیش رود.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شوراری اسلامی عنوان کرد: نیازمند چالش عملکرد مدیریتی هستیم و در چنین کارگروه هایی باید توسعه صادرات را با هم افزایی تشکیل دهیم و سهم خود را از حوزه ملی با توجه به پتانسیل های استان بالا بریم و با این روحیه می توانیم استان را به جهش صادرات غیر نفتی سوق دهیم.

آشوری با انتقاد از تصمیمات شتاب زده در ادغام وزارتخانه ها بدون کار کارشناسی و دستور کار اخیر مجلس شورای اسلامی، گفت: به نظر تفکیک وزارت خانه راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به زودی محقق شود و این باعث می شود تا تحول اقتصادی سرعت بگیرد زیرا در ادغام ها به نتیجه مطلوب دست نیافتیم و بسیاری از موارد محقق نشد و به طور مثال در ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت شاهد فراموشی بخش بازرگانی شدیم که این موضوع در دستور کار مجلس قرار دارد.

وی اضافه کرد: تولیدات کشاورزی ما بیشتر از مصرف داخلی است و باید راه های صادرات را هموار کنیم.

آشوری افزود: مجلس شورای اسلامی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی و سرعت بخشی به صادرات، قوانین رفع موانع تولید، سرمایه گذاری، بهبود وضعیت کسب و کار، اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و اصلاح قانون تجارت را تصویب کرده است.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته ارز حاصل از صادرات باید یا تبدیل به واردات هدفمند یا سرمایه گذاری شود تا ساختارهای درست پابرجا شود.

وی بیان کرد: در رویکردها و روش های تولید نیازمند بازنگری دقیق هستیم و باید زمینه تعامل فراملی ایجاد شود و با خلاقیت بازارهای جهانی را به دست آوریم.

آشوری توجه به ظرفیت های کنونی استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: به دلیل دارا بودن فناوری ها و تکنولوژی های نوین شاهد یغماگری بسیاری از کشورها در خلیج فارس و دریای عمان هستیم.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس با بیان اینکه تا زمانی که رفتار بخش خصوصی با سیاست های دولت همسو نشود رشدی شاهد نخواهیم بود، اضافه کرد: رفتار بخش خصوصی ما باید در راستای اهداف ملی باشد و برای رسیدن به این اهداف باید به مسائل فرهنگی توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: رفتار یک منشا فرهنگی دارد و اگر بخش خصوصی در راستای آن همراهی نکند حاملان توسعه اقتصاد غیر نفتی پیشرفتی نمی کنند و اگر در زمینه استاندارد سازی رفتارهای اقتصادی پیش نرویم با مشکل روبه رو می شویم.

آشوری تازیانی بیان کرد: در راستای توسعه اقتصادی کشور و در راستای تامین سیاست های اقتصاد مقاومتی کارهای مهمی انجام شده است که تدوین قوانین اساسی از جمله آن ها است و اگر بهبودی در وضعیت قوانین صورت نگیرد در این زمینه پیشرفتی نخواهیم کرد.

وی اضافه کرد: بازنگری در قانون تجارت از دیگر موارد است که به آن توجه شده است و اینکه این قانون در برخی جاها به جای اینکه کلید راه حل باشد قفل است و اگر این بازنگری ها صورت نگیرد اقتصاد ما پیشرفت نمی کند.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس افزود: نیازمند این هستیم که امنیت سرمایه گذاری را ایجاد کنیم و در حوزه ملی و بین المللی این مشکل را مرتفع کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین