|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۱
کد خبر: ۱۶۳۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷
خاخام حمامی لاله‌زار، رهبر مذهبی کلیمیان ایران نیز ضمن قدردانی از عملکرد دولت تدبیر و امید در خصوص ادیان توحیدی، گفت: در این چهار سال همکاری بیشتری با جامعه کلیمی بوده و از این بابت و اینکه در امور داخلی و دینی جامعه‌مان آزاد بودیم، تشکر می‌کنیم.
دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در دیدار با منتخبی از کلیمیان ایران که پس از برگزاری انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری انجام گرفت، بر ضرورت رفع تبعیضات ساختاری و فرهنگی میان پیرو ادیان، تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در این دیدار که اواخر هفته برگزار شد، رهبر مذهبی کلیمیان ایران، خاخام حمامی لاله‌زار، سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، سامه یح رییس انجمن کلمیان تهران، به همراه منتخبی از فرهیختگان و نخبگان جامعه کلیمی ایران، حضور داشتند.

در این دیدار، میهمانان کلیمی، انتخاب دوباره حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفته و با علی یونسی‌ گفت‌وگو کردند.

علی یونسی با تشکر از حضور همه ایرانیان به خصوص پیروان ادیان توحیدی در انتخابات حماسی، گفت: برای برطرف کردن تبعیض، هنوز در ابتدای راه هستیم و راه سختی در پیش داریم تا اینکه هیچ ایرانی به دلیل انتصابش به دین و مذهب و قوم خاص، احساس تبعیض نکند.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در عین حال به پیشرفت‌های قابل توجه در این زمینه که خواست مسئولان عالی کشور است نیز اشاره کرده و آن را مهم دانست.

یونسی از تبعیض و نقض حقوق شهروندی به عنوان بزرگترین چالش امنیتی کشور یاد کرد و گفت: فرقه‌گرایی و خودبرتربینی یک معضل فرهنگی است که اگر اصلاح نشود، آفت امنیت و انسجام ملی ماست.

او افزود: روحانی، رئیس جمهور منتخب به این نظریه معتقد است و طرح حقوق شهروندی ایشان نیز در همین راستا تدوین و ابلاغ شد.

یونسی خاطرنشان کرد: عدم دخالت در امور داخلی ادیان و واگذاری آن به خود پیروان ادیان، از وظایف دولت بوده است و از نظر قانون اساسی هم ادیان باید در حوزه دینی خود آزاد بوده و امنیت داشته باشند.

او تاکید کرد: وقتی ما می‌گوییم کلیمیان در ایران و هر دین و مذهب و قومی یک فرصت هستند، یعنی باید به دنبال رفع مشکلات آنها هم باشیم و این کار، وظیفه دولت است.

دستیار ویژه رییس‌جمهور گفت: ایرانیان کلیمی که فرزندان این سرزمین هستند و برای تحصیل به کشورهای دیگر دنیا رفته‌اند، باید باز گردند. ما یقین داریم که همه ایرانیان کلیمی در خارج از وطن، عاشق ایران هستند و این یک پیوند تاریخی ما با کلیمیان است.

یونسی در پایان یادآور شد: دولت باید به آنچه درباره حقوق شهروندی همه ایرانیان وعده داده و به یک گفتمان هم تبدیل شده عمل خواهد کرد اما باید بدانیم که این نیازمند یک ساختار است تا هم فرهنگ‌سازی کند و هم از نقض حقوق جلوگیری نماید.

در ابتدای این جلسه، سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی گفت: ما کلیمیان ایران از دولت تدبیر و امید و دستیار ویژه ایشان برای پیگری امور و مهمتر از همه عدم دخالت در امور دینی‌مان، تشکر  می‌کنیم.

او افزود: مهمترین کار دولت تاسیس دستیاری بود که در حل مشکلات جامعه ما بسیار تاثیرگذار بود. تعطیلی مدارس ما در شبات و واگذاری تعیین رهبری جامعه به خودمان بسیار جای قدردانی دارد.

مره‌صدق گفت: حمایت دولت از منتخب اقلیت‌ها در شورای شهر تهران نیز بسیار جای تشکر دارد. شرکت مردم در انتخابات نشانه علاقه مردم به حکومت است.

خاخام حمامی لاله‌زار، رهبر مذهبی کلیمیان ایران نیز ضمن قدردانی از عملکرد دولت تدبیر و امید در خصوص ادیان توحیدی، گفت: در این چهار سال همکاری بیشتری با جامعه کلیمی بوده و از این بابت و اینکه در امور داخلی و دینی جامعه‌مان آزاد بودیم، تشکر می‌کنیم.

همایون سامه یح، رئیس انجمن کلیمیان تهران نیز گفت: دستیاری ویژه ریاست‌جمهوری جایگاهی است که برای حل مشکلات جامعه ما، بسیار موثر بوده است. در این دوره مشکلات ما به خوبی مورد رسیدگی قرار گرفت. مشکلاتی چون شبات، تعیین رهبری توسط خود کلیمیان، بحث هولوکاست و منشور حقوق شهروندی از کارهای بسیار خوبی بود که رئیس جمهور محترم مورد توجه قرار دادند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین