کد خبر: ۱۶۳۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲
این برنامه‌های مخفی هرگز تا پیش از شهادت ۱۹۹۹ از سوی یکی از سازمان دهندگان ارشد این عملیات افشا نشد که "اسحاق یعقوب" نام داشت و یکی از ژنرال‌های سابق و ارشد نیروهای مسلح اسرائیل بود.
سرهنگ بازنشسته ارتش اسرائیل فاش کرد، فرماندهی ارتش قصد داشته در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ در صورت شکستش در برابر ارتش‌های عربی از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

 به نوشته روزنامه اورشلیم پست، این اعتراف در آستانه پنجاهمین سالگرد جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ مطرح شده که نتایج آن ظاهر کنونی درگیری‌ها در منطقه را ترسیم کرد.

اسحاق یعقوب، افسر بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با آونور کوهن، برجسته‌ترین محقق در تاریخ هسته‌ای اسرائیل تصریح کرد: مقامات اسرائیل قبل از وقوع این درگیری نظامی قصد داشت بمب هسته‌ای کوچکی را در نوک قله یکی از کوه‌های شبه‌ جزیره سینا به منظور هشدار به نیروهای عربی منفجر کند.

در این برنامه احتیاطی با نام "سمسون" (یا در زبان عبری "شیمشون") قرار بود یک بمب اتمی برای نشان دادن قدرت و توانایی ارتش اسرائیل منفجر شود. این عملیات به صورت بالقوه به عنوان یک سناریوی دقیقه نودی برای تضمین موجودیت اسرائیل و برای جلوگیری از شکست اسرائیل قرار بود، صورت گیرد.

اسحاق یعقوب که یکی از برجسته‌ترین مولفان این طرح بود گفت: این طرح به آن "عملیات روز قیامت" اطلاق شد و مسئولان اسرائیلی معتقد بودند، این انفجار نمایشی ارتش‌های مصر، سوریه، اردن و عراق  را از ترس اینکه ممکن است این سلاح علیه آنها استفاده شود به عقب‌نشینی از میدان جنگ واخواهد داشت.

این برنامه‌های مخفی هرگز تا پیش از شهادت ۱۹۹۹ از سوی یکی از سازمان دهندگان ارشد این عملیات افشا نشد که "اسحاق یعقوب" نام داشت و یکی از ژنرال‌های سابق و ارشد نیروهای مسلح اسرائیل بود.

در واکنش به افشای این راز سفارت اسرائیل در واشنگتن به نیویورک تایمز گفت:‌ دولت اسرائیل هرگز به اظهارات نظامی بازنشسته اسرائیلی واکنش نشان نخواهد داد.

روزنامه نیویورک تایمز بخشی از این شهادت ژنرال یعقوب را منتشر کرد و نوشته است: شما یک دشمن دارید و همیشه به شما گفته که می‌خواهد شما را به داخل دریا بیندازد. شما به این حرف اعتقاد دارید. چگونه می‌توانید او را متوقف کنید؟ شما از او می‌ترسید. اگر چیزی داشته باشید، می‌توانید با آن او را بترسانید. چون شما از او می‌ترسید.

دو هلی‌کوپتر قرار بود این وسیله اتمی را با خود حمل کنند و یک پست فرماندهی هم قرار بود در یک منطقه کوهستانی در نزدیک محل انفجار ایجاد شود. براساس شرایط جوی این انفجار را می‌شد از قاهره مصر مشاهده کرد.

پیش از انتشار شهادت این ژنرال سابق اسرائیلی، مایکل اورن، تاریخ‌دان اعلام کرد که نسبت به این مطالب تردید دارد.

وی گفت: من هم با اسحاق یعقوب مصاحبه داشتم و نسبت به مطالبی که گفته شک دارم. مطالعات مختلف آکادمیک را نمی‌توان براساس یک منبع استوار دانست. اگر چیزی هم وجود داشته باشد، باید آن را براساس شهادت‌های دیگر بیابیم.

به گزارش نیویورک تایمز، اسحاق یعقوب در سال ۲۰۰۱ به اتهام جاسوسی و یک سال پس از بیان داستانش به "آونور کوهن"  بازداشت شده و در یک دادگاه سری محاکمه شد.

وی را به اتهام افشای اطلاعات سری به دو سال حبس محکوم کردند. وی در سال ۲۰۱۳ در سن ۸۷ سالگی درگذشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین