|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۱۶۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
پس از دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی و سفیر جدید عربستان در ایران، سعودی ها در توییتر به شدت از جلسه گرم این دو رقیب منطقه ای انتقاد کردند. سعودی ها از سفیر جدید کشورشان در ایران به دلیل بوسیدن رفسنجانی انتقاد کردند و بسیار معتقد بودند که آقای سفیر نباید رفتار گرمی نسبت به مقام ارشد کشوری که دشمن آنها تلقی می شود، داشت.
المانیتور نوشت: پس از دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی و سفیر جدید عربستان در ایران، سعودی ها در توییتر به شدت از جلسه گرم بزرگان این دو رقیب منطقه ای انتقاد کردند.

سعودی ها از سفیر جدید کشورشان در ایران به دلیل بوسیدن رفسنجانی انتقاد کردند. بسیار معتقد بودند که آقای سفیر نباید رفتار گرمی نسبت به مقام ارشد کشوری که دشمن آنها تلقی می شود، می داشت.

شیعیان سعودی نیز می گفتند، چرا آنها مزدور ایران خوانده می شوند اما سفیر آل سعودی پیشانی یکی از مقامات ارشد و قدیمی ایران را می بوسد.

به نوشته المانیتور، روزنامه های اصلاح طلب ایران نیز واکنش مثبتی به این خبر نشان دادند. اعتماد عکس این دیدار گرم را در صفحه ی نخست خود منتشر کرد. رسانه های تندرو (که معمولا منتقد هاشمی و تلاش های او برای تعامل با همسایگان منطقه ای هستند) تاکنون واکنش خاصی به این دیدار نشان نداده اند.

پایگاه اطلاع رسانی رفسنجانی نیز خبر این جلسه را منتشر و عکس های این دیدار را ضمیمه آن کرد.

در طول این جلسه، رفسنجانی بر تمایل خود برای روابط سیاسی و دینی نزدیک تر با عربستان تاکید کرد.

سفیر عربستان نیز از مواضع هاشمی تقدیر کرد.

به نوشته ی المانیتور، تصور بر این است که ملک عبدالله و رفسنجانی روابط شخصی نزدیکی با یکدیگر دارند. سفیر عربستان، هاشمی را به سفر عربستان دعوت کرد.

از زمان پیروزی حسن روحانی در انتخابات، این دومین بار است که هاشمی رفسنجانی به عربستان سعودی دعوت می شود. اما به دلیل تنش های منطقه ای بین دو کشور سفر او به این کشور مشخص نیست.

المانیتور می نویسد: تنش هایی فعلی ایران و عربستان همزمان با سقوط صدام و نفوذ روزافزون منطقه ای تهران شدت گرفته است. در ماه فوریه، پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران را عامل تیرگی روابط تهران - ریاض معرفی کرده است.

غلامعلی خوشرو معاون حقوقی سابق وزارت خارجه ایران طی یادداشتی با اشاره به پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری نوشت که اکنون فرصت بهبود روابط ایران و عربستان است.
منبع: انتخاب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین