|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۵
حسین صمصامی، سرپرست وزارت اقتصاد در دولت نهم:
کد خبر: ۱۶۲۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
با این حال، خبرها حاکی از آن بود که در مراجعه مظاهری به وزارت اقتصاد، مشاجره شدیدی بین حسین صمصامی و طهماسب مظاهری صورت می‌گیرد.
  حسین صمصامی، سرپرست وزارت اقتصاد در دولت نهم درباره اختلاف خود با طهماسب مظاهری، رییس‌کل وقت بانک مرکزی پرده برداشت.

 حدود 9 سال از این ماجرا می‌گذرد. دوم مردادماه سال 1387 یکی از روزنامه‌ها خبر درگیری و اختلاف شدید حسین صمصامی، سرپرست وزارت اقتصاد دولت نهم با مظاهری، رییس‌کل بانک مرکزی را منتشر کرد؛ خبری که بلافاصله منجر به توقیف آن روزنامه شد. همان زمان گفته می‌شد سرپرست وزارت اقتصاد و شاید هم رییس‌کل بانک مرکزی مدعی شده‌اند که خبر درست نیست.

با این حال، خبرها حاکی از آن بود که در مراجعه مظاهری به وزارت اقتصاد، مشاجره شدیدی بین حسین صمصامی و طهماسب مظاهری صورت می‌گیرد.

اما چند سال بعد از این اتفاق، حسین صمصامی، سرپرست وزارت اقتصاد در دولت نهم در گفت‌وگو با ویژه نامه روزنامه ایران، اختلاف خود با مظاهری را تایید کرد. بنا به گفته وی، در جلسه‌ای که گزارش بانک اطلاعاتی در حضور آقای رئیس‌جمهور ارائه می‌شد، آقای مظاهری درخواست کرد از این بانک بازدید داشته باشد؛ ضمن آن که با توجه به وظایف بانک مرکزی، درخواست داشت این بانک اطلاعاتی به بانک مرکزی منتقل شود. آقای رئیس‌جمهور گفت اطلاعات این بانک در جلسه‌ای با حضور معاون اول برای ایشان ارائه و بعد از کامل شدن آن به بانک مرکزی منتقل شود، اما متاسفانه آقای مظاهری یک روز بدون اطلاع معاون اول تماس گرفت که من دارم می‌آیم بانک اطلاعاتی را ببینم. بعد از چند دقیقه ایشان آمدند. من به آقای مظاهری گفتم با توجه به اینکه رئیس‌جمهور فرموده بودند معاون اول هم حضور داشته باشد، اجازه بدهید یک روزی با حضور معاون اول، ‌این کار انجام شود.

وی توضیح داده بود: ایشان ناراحت شد و پرخاش کرد و گفت اصلا شما نباید این بانک اطلاعاتی را ایجاد می‌کردید. این از وظایف بانک مرکزی است. من به ایشان گفتم 30 سال است این بانک باید ایجاد می‌شده، شما هم یک سال است در بانک مرکزی در انجام این مهم تعلل کردید. اما آقای مظاهری عصبانی بود و در اتاق من را محکم کوبید و با ناراحتی پیش رییس‌جمهور رفت. آقای رئیس‌جمهور هم تماس گرفت که اشکالی ندارد، بانک اطلاعاتی را برای ایشان بدون حضور معاون اول ارائه کنید.

در خصوص این جلسه، حسین صمصامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا شما در رابطه با انتشار این خبر از آن رسانه شکایت کرده بودید، اظهار داشت: من شکایت نکرده بودم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا این خبر را تکذیب کردید؟ عنوان کرد: گفته بودند ما کتک‌کاری کرده بودیم. ما کی کتک‌کاری کرده بودیم؟

سرپرست وزارت اقتصاد در دولت نهم تصریح کرد: ما یک سامانه اطلاعاتی درست کرده بودیم که ایشان می‌گفت شما چرا این کار را کرده‌اید؟ من به ایشان گفتم شما از سال 85 آمده‌اید و الان یکی از مشکلات اصلی کشور این است که ما نمی‌دانیم مشکل اقتصاد چیست. این موضوع برای ما شفاف نیست. ما باید بدانیم گیر و مساله کجاست.

صمصامی متذکر شد: من رفته بودم که آن سامانه را درست کنم تا بفهمم مشکل و گیر کجاست، چون می‌دانستم یکی از مشکلات اصلی که از قبل در وزارت اقتصاد بوده و الان هم هست، شفافیت اطلاعات است.

وی ادامه داد: ایشان می‌گفت شما چرا یک‌چنین کاری کرده‌اید. من می‌گفتم (به مظاهری)به‌هرحال من به عنوان کسی که در وزارت اقتصاد نشسته، باید بدانم مدیریت اقتصاد بر چه مبنایی انجام می‌شود.

سرپرست وزارت اقتصاد در دولت نهم یادآور شد: شما وقتی رانندگی می‌کنید، فرمان خودرو باید دست‌تان باشد یا خیر؟ پدال و کلاچ و دنده و ترمز باید دست شما باشد یا خیر؟ می‌خوانید فرمان را به سمت راست بچرخانید، فرمان خودرو باید دست شما باید یا خیر؟

صمصامی گفت: من چرا با صراحت می‌گویم اقتصاد در کنترل دولت‌ها نیست؟ چون آن‌جا رفتم نشستم و از نزدیک مسایل را دیده‌ام. به خاطر این‌که ما اگر بخواهیم مدیریت اقتصادی داشته باشیم، باید بدانیم چه اتفاقی می‌افتد و بدانیم برای مثال، این حجم نقدینگی که در جامعه با این سرعت رشد می‌کند، چه دلیلی دارد و چه منطقی دارد؟ باید بدانیم چه اتفاقی در اقتصاد کشور می‌افتد؟

وی افزود: بارها گفته‌ام ما کتک‌کاری نکرده‌ایم و کتک‌کاری را تکذیب کردم. گفتم اختلاف بوده است. البته اختلاف بوده و هست. منطقی هم هست، اختلاف باید وجود داشته باشد. اگر اختلاف نباشد، کار جلو نمی‌رود. منتها چه اختلافی؟ اختلافی که در جهت پیشرفت کار باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین