|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۱۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
یک استاد اقتصاد گفت: تعدد احزاب و تقویت سازمان‌های مردم نهاد از مدارهای غیبی پیشرفت یک کشور محسوب می‌شوند چراکه می‌باید مدیران و گردانندگان یک کشور از میان گهواره همین احزاب و تشکل‌ها به وجود ‌آیند.
یک استاد اقتصاد گفت: تعدد احزاب و تقویت سازمان‌های مردم نهاد از مدارهای غیبی پیشرفت یک کشور محسوب می‌شوند چراکه می‌باید مدیران و گردانندگان یک کشور از میان گهواره همین احزاب و تشکل‌ها به وجود ‌آیند.

عبدالحسین ساسان امروز (جمعه) در نهمین کنگره سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی در اصفهان، اظهارکرد: جهان امروز جهان غیب و شهود است. این یعنی بشر اولیه تمام شواهد را از جمله ماه خورشید، کوه و هرآنچه قابل مشاهده بوده همانند ما دیده است، اما آنچه غیب بوده فقط توسط فیلسوفانی همچون گالیله دیده می شد که در آن زمان حتی محکوم می‌شدند، اما همان غیب‌ گویی‌هایی که گالیله آن روزها از آنان سخن گفت امروز به واقعیت پیوسته است.

وی افزود: گالیله بارها اعلام کرد که زمین می‌چرخد و هر چیزی مداری دارد، اما آنچه مردم باور داشتند شهودی بود که قابل رویت بود، اما آنچه گالیله اعلام می‌کرد غیب بود و این یعنی اینکه گالیله پرچم روشنفکری را در جهان به اهتزاز در آورد و پیشرفت از همین بررسی غیب‌ها به وجود می‌آید.

این استاد اقتصاد ادامه داد: پیشرفت نیز دارای مدار شهودی و مدار غیبی است. توسعه آبادی و پل‌ها و ساختمان‌ها شهود پیشرفت هستند، اما نهاد‌ها سازمان‌ها و احزاب مردم نهاد از مدارهای غیبی پیشرفت کشورها هستند.

ساسان تاکید کرد: اگر می‌بینیم که کشورهای پیشرفته تا هزاران هزار نهاد مردم نهاد دارند به این دلیل است که پس از سال‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که بخش غیبی پیشرفت برای یک کشور بسیار مهم و حیاتی است.

وی تصریح کرد: ترویج حزب‌ها از غیب‌های پیشرفت است و از ابزار کلیدی نادیدنی یک کشور به حساب می‌آیند و در حقیقت کشوری که دارای احزاب و سازمان‌های مردم نهاد متعدد باشد نامیدی‌اش کاهش می‌یابد چراکه مدیران و گردانندگان یک کشور از میان گهواره همین احزاب و تشکل‌ها به وجود می‌آیند پس می‌توان گفت پیشرفت یک جامعه بدون احزاب و عقلانیت و اعتدال غیر ممکن است.

ساسان افزود: وقتی به تعریف عقل می‌رسیم در می‌یابیم که شناخت شر و دوری از آن و شناخت خیر و جذب شدن به آن از مهمترین عوامل تشکیل دهنده تعریف عقل هستند، اما باید بررسی کنیم که کشور ما و مردم کشور پس از انقلاب توانسته‌اند از شرها دوری و به سمت خیرها بروند و یا اینکه مدام بر سر مسائل ریز و درشت درگیر بوده‌اند.

وی گفت: حال اگر یک بررسی کنیم خواهیم دید منافع ملی نیز درست در میان مردم ما توجیه نشده است و حتی متاسفانه باید گفت مردم ما گاهی منافع ملی خود را هم نمی‌شناسند و این یک آفت بزرگ است که می‌بینیم گاهی سخنانی از جمله "سگ زرد برادر شغال است" و یا امثال این سخنان در جامعه رواج می‌یابد.

این استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: بدون تردید و با صراحت باید گفت شرکت نکردن در انتخابات احمقانه‌ترین نوع قهر است و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که احزاب در کشور ما درست شکل نگرفته یا باید گفت امروز حداقل نمی‌توان گفت کشور دارای یک حزب واقعی است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین