|
|
امروز: يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۱۶۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
اکنون با گذشت دو روز از افزایش قیمت بنزین که در واقع اجرای بخشی از طرح هدفمندی یارانه هاست، مخالفان و منتقدان همیشگی پس از شکست در سناریوهای گذشته، ایده های جدیدی را برای انتقاد و حتی تخریب دولت را نوشته و اجرا خواهند کرد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی "تدبیر و امید" حسن روحانی،هفتمین رییس جمهوری ایران در حالی در خرداد ماه 92 به ریاست جمهوری رسید که آگاهان، شرایط اقتصادی کشور، به خصوص تورم و بیکاری را  وخیم اعلام کرده بودند،رییس جمهور یازدهم در حالی دولت را تحویل گرفت که گرانی بر مدار 35.1 می چرخید،روحانی قول داد تا این غول افسار گسیخته که در نتیجه تحریم ها و بیشتر سیاست های نادرست اقتصادی دو دو دولت قبل به وجود آمده بود را مهار کند، روحانی و تیم اقتصادی اش به وعده خود علی رغم همه مخالفت ها و نیز در دست داشتن پرونده نفس گیرهسته ای عمل کردند و در اسفند ماه سال 92 بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی تورم 34.7 درصد، و توسط مرکز آمار،معادل 32.1 درصد اعلام شد؛ رئیس جمهور در جلسه شورای انقلاب فرهنگی نیز بر این مساله که «دولت در سال گذشته به قول خود در متوقف کردن اسب سرکش تورم عمل کرد» نیز تاکید نمود.

شاهد مثال این موضوع آمارهایی است که نشان می دهد، نرخ تورم قبل از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه 92 به 32.6 افزایش یافته است و در یک سیر نزولی در اسفند ماه سال 92 این میزان به 32.1 کاهش یافته است که در طی دوسال گذشته که تورم سیر صعودی داشته برای اولین بارکاهش داشته است.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در دی ماه گذشته گفته بود:«تورم 12 ماهه از 5/39 به 5/35 تقلیل یافته و تورم مهار شده» وی تورم در سال 93 را این گونه اعلام کرد:«برای سال 1393 با پیش‌بینی نرخ 25 درصد کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند قطعا از 25 درصد نرخ تورم باز هم کمتر خواهد شد».

در اواخر سال گذشته با موافقت مجلس شورای اسلامی با لایحه پیشنهادی وزارت نفت، قرار شد در سال 93 بدون احتساب افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قالب فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، قیمت هر متر مکعب گاز 13 تومان و قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل پنج درصد افزایش یابد. همچنین، کمیسیون تلفیق مجلس از موافقت این کمیسیون با افزایش درآمدهای دولت از محل هدفمندسازی یارانه‌ها تا سقف 50 هزار میلیارد تومان در ادامه سال جاری خبر داده و از این رو با توجه به رشد 8 هزار میلیارد تومانی درآمدها، مسیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین، گازوئیل و CNG هموار می شود.

در حال حاضر، قیمت هر لیتر بنزین براساس نرخ فوب خلیج فارس حدود یک دلار و معادل 2500 تومان است در حالی که بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها، دولت مکلف است تا سال 94 قیمت هر لیتر بنزین را به 2250 تومان برساند از این رو در مدت باقی مانده چاره ای جز افزایش قیمت بنزین ندارد.

اما آنچه قبل از آغاز اجرای طرح افزایش نرخ بنزین قابل توجه است، شایعات موج جدید افزایش تورم است و این در حالی است که دولت متعهد شده تا نرخ تورم را در سال جدید به 25 درصد کاهش و آن را روی همین رقم نگه دارد و البته تیم اقتصادی دولت قطعا در برآورد کاهش تورم تا 25 درصد بنزین را نیز در نظر گرفته است. اما نکته اساسی جالب تر اینکه برخی مخالفان دولت از هم اکنون با نوشتن سناریوی «همه چیز گران می شود چون بنزین گران شده» درصدد ایجاد نوعی شانتاژ رسانه ای و اجتماعی علیه دولت تدبیر و امید هستند. در واقع عده ای از افزایش قیمت سوخت سود می برند، چرا که با تعقیب همان سناریوی همه چیز گران می شود، چون بنزین گران شده، بهانه جدیدی برای تاختن به دولت یازدهم که هنوز وارد یکسالگی خود نشده و قرار است همه نابسامانی های اقتصادی 8 سال گذشته را جبران کند! یافته اند.

 اکنون با گذشت دو روز از افزایش قیمت بنزین که در واقع اجرای بخشی از طرح هدفمندی یارانه هاست، مخالفان و منتقدان همیشگی پس از شکست در سناریوهای گذشته، ایده های جدیدی را برای انتقاد و حتی تخریب دولت را نوشته و اجرا خواهند کرد.

در همین زمینه بخوانید
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
تهروني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
0
0
افزايش قيمت ها، اقدام جهت حذف يارانه ها، افزايش قيمت حامل هاي انرژي، افزايش قيمت بنزين، پلمپ تاسيسات هسته اي، هپلي هپو شدن پول هاي بلوكه شده ايران و ... بابا احمدي نژاد كجايي كف پاتو ببوسم.والا بخدا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین