|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۱۶۲۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
رأي نامزدها در انتخابات آزاد ايران قابل پيش‌بيني نيست. وظيفه هر نامزد اين است كه خود را به مردم عرضه بدارد و انتخاب با مردم است اما مؤتلفه اسلامي به بخش عمده و اساسي اهداف خود در اين انتخابات دست يافت.
قائم مقام حزب موتلفه تاکید دارد: مؤتلفه اسلامی با معرفی نامزد حزبی، به بخش عمده و اساسی اهداف خود در این انتخابات دست یافت.
 
 در همین روزهایی که زمزمه های اختلاف بین پیرمردها و جوانان موتلفه بالا گرفته است، اسدالله بادامچیان از جایگاه قائم مقام این حزب این موضوع را انکار می کند و تاکید دارد این زمزمه ها جزو «گفته می شود»ها است نه واقعیت ها.
 
او که میرسلیم را نامزد اصلح تشکل متبوعش و ستاره مناظره ها می داند برایمان از دلیل حمایت لحظه آخری حزب موتلفه از رئیسی گفت. روایتی خلاصه و کوتاه.
 
قائم مقام حزب موتلفه این را هم به حسن روحانی توصیه کرد که از رای 24 میلیونی خودش، 16 میلیونی رئیسی و رای نیم میلیونی میرسلیم حفاظت و بهره مند شود.
 
مشروح گفتگو با اسدالله بادامچیان را در ادامه بخوانید؛
 
***
 
آقای بادامچیان! تحلیل تان از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چیست؟ فکر می کنید پیروزی حسن روحانی در این انتخابات اتفاق عجیبی بود یا ...
 
تحليلم اين است كه مثل همه انتخابات‌ در نظام جمهوري‌ اسلامي ايران، اثبات نظام مردم‌سالاري اسلامي به مفهوم واقعي، اثبات آزادي و حفظ آراي مردم، اثبات استقلال رأي‌دهندگان از هر سليقه و تفكر و احترام حاكميت به رأي اكثريت مردم بود.
 
ثبات نظام و آرامش و امنيت كشور، موجب عبرت براي كشورهاي منطقه است كه اگر نظام مردم‌سالاري اسلامي داشته باشند. دچار اين همه درگيري‌ها و كشتار و مشكلات نخواهند بود و گرفتار ديكتاتورها و استبداد حكومتي نخواهند شد.
 
اصولگرايان علي‎رغم اجماع روي يک نامزد، باز هم نتوانستند پيروز انتخابات شوند. برخي تحليل‎ها حاکي از آن است که هربار شاهد افزايش مشارکت مردم، بودیم اصولگراها نمي‎توانستند پيروز شوند حتی با اتحاد و وحدت؟
 
مهم‌ترين ويژگي انتخابات دوازدهم، ارزش و اهميت جايگاه ولي فقيه و امامت رهبري است كه حافظ آراي مردم و تأمين‌كننده اصلي آزادي رأي براي همه سليقه‌ها و حفظ‌كننده آرامش جامعه پس از انتخابات مي‌باشد. رأي بيشتر آوردن آقاي دكتر روحاني هم اتفاق عجيبي نبود. از قبل هم پيش‌بيني مي‌شد. مخالفات رأي آوردن ايشان معتقد بودند وي نمي‌تواند به خوبي كشور را اداره كند و اگر شيوه گذشته را ادامه دهند باز هم با عدم موفقيت همراه خواهند بود. لذا اصولگرايان نامزد معرفي كردند و انتخاب هم به عهده مردم است.
 
تحليل شما از پايگاه رای ١6 ميليوني و ٢4 ميليوني آقايان رييسي و روحاني چيست؟ آرای روحانی برخلاف آنکه اصولگرایان پیش بینی می کردند محبوبیتش کاهش یافته رشد بالایی داشته؟ آقاي رئيسي هم با اينکه سابقه فعاليت سياسي چنداني نداشت اما توانست آرايي بيش از مجموع آراي نامزدهاي اصولگرا در انتخابات رياست جمهوري قبل کسب کنند. تحلیل تان از این دوپایگاه رای چیست؟  
يكي از اصول اساسي كه اصولگرایان معتقد به آن هستند، افزايش مشاركت مردم است و آن را پيروزي نظام اسلامي مي‌دانند. انتخابات هم هر چند طرف داشته باشد، يك طرف رأي مي‌آورد و رأي آوردن يك طرف و يك نامزد هم دلالت بر آن ندارد كه مردم نامزدهاي ديگر را اگر واقعي باشند و پوششي نباشند را قبول ندارند. رأي در انتخابات ما، رأي ترجيحي است كه مردم نامزدي را به نامزد ديگر ترجيح مي‌دهند و انتخاب مي‌كنند. ما نگران شرايط اصولگرايان نيستيم. آنها در هر شرايطي خود را موظف به خدمتگزاري به نظام مي‌دانند.  
 
فکر می‌کنید 16 میلیون رای آقای رئیسی و رای آقای میرسلیم رای ثابت جریان اصولگرا بود یا بخشی از آن رای، رای منفی به حسن روحانی بود؟
 
بايد قبول كرد كه آقاي روحاني و همراه ايشان آقاي جهانگيري در رقيب‌هراسي موفق بودند و طوري حرف زدند كه گويا آنها منادي صلح‌اند و رقباي آنها منادي جنگ، طوري با مردم حرف زدند كه گويا دولت آنها مانع جنگ شده است كه به نظر ما اين ادعا نادرست است ولي عده‌اي باور كردند. سري به كوچه و خيابان‌ها بزنيد تا ميزان محبوبيت آقاي روحاني معلوم شود.
 
آنچه مهم است اين است كه رئيس‌جمهور آيا از اين پس روشي را پيش مي‌گيرد و دولتي را تشكيل مي‌دهد كه بتواند از آراي 24 ميليوني خودش، و آرای 16 ميليوني آقای رئیسی و رای نيم ميليوني مهندس ميرسليم بهره‌‌مند شود يا به گونه‌اي عمل مي‌كند كه رأي عظيم 16 ميليوني را در مخالفت با خودش تشجيع مي‌نمايد؟
 
آقاي رئيس‌جمهور مي‌داند كه بخش مهمي از اين آرا، با روش‌هاي دولت اول وي به شدت مخالفند و اگر بخواهد در دولت دومش موفق شود بايد در مديريت‌ها و فضاي دولتش، بازنگري جدي داشته باشد.
 
برخي معتقدند که آقاي رئيسي با راي 16 ميليوني‌ا‎ش ظرفيت ليدري جريان اصولگرايي را دارد. نظر شما چيست؟
اصولاً واژه ليدر، يك واژه غربي است و مطابق با فرهنگ ايران اسلامي نمي‌باشد جناب آيت‌ا... رئيسي هم يكي از شخصيت‌هاي نظام هستند كه براي اصولگرايان و ساير سليقه‌هاي سياسي محترمند.
 
اقای بادامچیان! استراتژی اصولگرایان در اجماع بر روی رئیسی بهترین استراتژی بود یا فکر می کنید با انصراف قالیباف بخشی از سبد رای او به نفع روحانی مصادره شد.
تحليل‌ها متفاوت است و بيشتر تحليل است تا نظر صحيح و دقيق.
 
فکر می کنید چرا رویکرد اصولگرایان در نقد دولت در مناظرات نتوانست مردم را قانع کند؟ اینکه برخی نامزدهای اصولگرا رویکرد تهاجمی را در پیش گرفتند می تواند در این امر تاثیرگذار باشد؟
در مناظرات، طرح مسائل اختلافي و درگيري‌ها مفيد نبود. بيشتر بايد مانند جناب آقاي ميرسليم، برنامه‌ها و تفكر و نگرش‌ها و عملكرد دولت قبلي و نيز محورهاي مورد نظر مردم در 4 سال آينده را مطرح مي‌كردند تا انتخاب بر اساس برنامه دولت نامزد مطرح، صورت گيرد. هر نامزد هم سعي داشت نظر رأي‌دهندگان را جذب كند اما تخريب‌ها و سياه‌نمايي‌ها اثرات خود را داشت به ويژه تهاجم شديد دو نامزد دولتي كه خود عمل صحيحي نبود كه رئيس دولت گذشته، معاون اول خود را به عنوان نامزد بياورد تا دوبرابر ديگر نامزدها از فرصت مناظره و رسانه استفاده كند.
 
موتلفه در این انتخابات با یک نامزد وارد شد و تا لحظه آخر هم عنوان می کرد پای نامزد خود می ماند، اما شب پایانی تبلیغات اتفاق عجیبی افتاد، ماجرای آن بیانیه حمایت از رئیسی و انصراف میرسلیم و تکذیبیه سریع آن توسط میرسلیم، چه بود؟ فکر می کنید این موضوع در رای نهایی آقای میرسلیم تاثیرگذار بود؟
 
مؤتلفه اسلامي در اين انتخابات، نامزدي حزبي معرفي كرد كه به تعبير موافق و مخالف، ستاره مناظره بود. با مشورت علما و صاحب‌نظران در آخرين فرصت قانوني، با تذكر اينكه جناب آقاي ميرسليم از نگاه مؤتلفه اسلامي نامزد اصلح بود لكن حزب بنا بر وظيفه، از آيت‌ا... رئيسي حمايت كرد.
 
گفته می شود بخشی از جریان موتلفه با جمنا توافق کردند که اقای میرسلیم کنار برود و بخشی دیگر مخالف بودند؟ این موضوع چقدر صحت دارد؟
اين موضوع جزو «همان گفته مي‌شود»هاست، واقعيت چنين نيست.
 
رای اقای میرسلیم همان پیش بینی حزب موتلفه بود یا بیشتر یا کمتر از حد ظاهر شد؟ در کل موتلفه با معرفی نامزد به هدفی که از معرفی یک نامزد حزبی داشت دست یافت و می توان شاهد تکرار آن در دوره های بعد بود یا ..

رأي نامزدها در انتخابات آزاد ايران قابل پيش‌بيني نيست. وظيفه هر نامزد اين است كه خود را به مردم عرضه بدارد و انتخاب با مردم است اما مؤتلفه اسلامي به بخش عمده و اساسي اهداف خود در اين انتخابات دست يافت.
 
به نظرتان در حال حاضر چه انتظاراتي از آقاي روحاني و دولت دوازدهم وجود دارد؟
 
انتظارات از دولت آقاي روحاني فراوان است و تنها در صورتي قابل پاسخگويي است كه رئيس دولت بتواند وحدت مردم را حفظ كند. با برنامه‌هاي قوي و انتخاب مديران لايق و كارآمد و متعهد به قانون اساسي و هماهنگي با مقام معظم رهبري، مشكلات بسياري را كه حاصل دولت اولش است را حل كند. اميدوارم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین