|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۱۶۲۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
عامل بیماری CCHF ویروسی از گروه آربوویروس است و به وسیله کنه هیالوما منتقل می‌شود. مخزن ویروس در طبیعت اصولاً کنه‌ها هستند و گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح می‌‌شوند.
رئیس انجمن صنفی گاوداران درباره احتمال شیوع تب کریمه کنگو در میان دام‌ها و دامداری‌ها گفت: دام‌ها پیش از ذبح و پس از آن از سوی سازمان دامپزشکی کنترل می‌شوند و حتی در صورت آلوده بودن گوشت به این بیماری، با نگهداری 24 ساعته در سردخانه کشتارگاه از بین می‌رود.

احمد مقدسی با بیان اینکه شیوع بیماری تب کریمه کنگو در میان دام‌ها تنها در یک مورد آن هم استان اصفهان مشاهده شده است، افزود: این بیماری در اثر گزیدگی دام از سوی کنه قابل انتقال بوده و عموما در میان دامداری‌های سنتی و مراکز نگهداری گوسفند مشاهده می‌شود اما با این حال باید گفت که با یک سمپاشی ساده قابل پیشگیری است.

وی تصریح کرد: متاسفانه این بیماری از طریق قاچاق دام، وارد کشور شد اما باید این نکته را هم ذکر کرد که مورد مشاهده شده در اصفهان در داخل دامداری و کارگر دامداری بوده است که بنابر بر شواهد رسیده فرد به صورت سنتی اقدام به کشتار دام کرده است.

مقدسی با تاکید بر اینکه با توجه به تماس بیش‌تر دامداران با دام‌های احتمالی مبتلا، بیش‌تر احتمال ابتلای دامداران تا مردم عادی به تب کریمه کنگو وجود دارد، اظهار کرد: کشتارگاه‌های صنعتی سراسر کشور تحت نظارت سازمان دامپزشکی هستند و باید یادآور شد که اکنون تقریبا 100 درصد کشتارگاه‌ها هم صنعتی‌سازی شده‌اند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران بیان کرد: بر این اساس اگر دام مبتلا از دامداری هم خارج شود، در کشتارگاه و در نظارت‌های سازمان دامپزشکی کشف می‌شود. ضمن اینکه جز یک مورد دامداری در اصفهان موارد دیگری مشاهده و گزارش نشده است.

گفتنی است، تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو به انگلیسی CCHF از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و علائمی شبیه به آنفلوآنزا، تب، کوفتگی، سردرد و شاید همراه با خونریزی از هر جای بدن دارد بنابراین بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان محسوب می‌شود.

عامل بیماری CCHF ویروسی از گروه آربوویروس است و به وسیله کنه هیالوما منتقل می‌شود. مخزن ویروس در طبیعت اصولاً کنه‌ها هستند و گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح می‌‌شوند.

از ابتدای امسال تا کنون 27 نفر ابتلا به این بیماری گزارش شده است که دو نفر از افراد مبتلا در بندرعباس و کرمانشاه فوت شده‌اند و احتمال فوت افراد در اثر ابتلا به این بیماری 30 تا 60 درصد است که در صورت تشخیص بیماری در مراحل اولیه قابل درمان است.

منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین